Kyrkobetjäningen 2/3 |
Skrivet av Helmer Tegengren | |||
2005-08-08 13:54 | |||
KYRKOBETJÄNINGEN 2/3
En av den lutherska kyrkans
viktigaste uppgifter var att i församlingen sprida kunskap om de kristna
grundlärorna. Luthers lilla katekes blev det främsta verktyget vid detta
arbete. Men det var naturligtvis rätt mödosamt för prästerna att hos barn och
ungdom ordagrant inprägla katekesen. Man började därför ivra för att de unga
skulle lära sig läsa i bok. Den kyrkliga upplysningsverksamheten och arbetet på
läskunnighetens spridande gick sålunda genom flere århundraden hand i hand. Över Luthers katekes höllos
särskilda predikningar, som förenades med »katekesförhör», Nitet för
katekesläsningen var under 1600-talet mycket stort och syntes snarare ökas än
minskas. Ifråga om katekesförhören stadfäste 1686 års kyrkolag den praxis som
tidigare utbildat sig. Allmogen skulle komma i så god tid till kyrkan att
förhör kunde hållas före gudstjänsten, och förfallolöst uteblivande straffades
med böter. Prästen skulle i en längd göra anteckningar angående sina åhörares
kristendomskunskap och »driva med all
flit därpå, att barn, drängar och pigor lära läsa i bok och se med egna ögon,
vad Gud i sitt heliga ord bjuder och befaller». Kyrkolagen av 1686 framhöll
även att prästen skulle anknyta predikans innehåll till något av huvudstyckena
i katekesen och därigenom undervisa sina åhörare i denna bok. Prästerna borde
vänja sig att tala riktig svenska och »bruka
ord, som allom kunniga äro». Luthers förklaringar i
lilla katekesen skulle åhörarna ej blott lära sig utantill, utan de skulle även
med egna ord kunna redogöra för innehållet. Vid biskops- och
prostevisitationerna skulle visitator kontrollera huru katekesundervisningen bedrivits.
Härvid skulle han ej blott göra sig underrättad om hur folket läste utantill
eller i bok, utan även »huru de själva
texten och doktor Lutheri uttydning förstå och begripa». Enligt en förordning av
1644 skulle klockaren bo i sockenstugan nära intill kyrkan och läsa med
barnen. Denna förordning åberopades av landshövding Graan år 1672, då han i
Kronoby påtalade att klockaren Henrik Hansson ej befattade sig med
barnundervisning »till ungdomens fördärv».
Rätten uppmanade klockaren att iakttaga vad lag stadgade, varför det är möjligt
att för barnen i Kronoby på 1670-talet anordnades någon form av undervisning. Enligt 1686 års kyrkolag
skulle kyrkoherden se till att ungdomen i hans socken lärde sig läsa i bok.
Klockaren skulle vara boklärd och kunna sjunga och skriva, så att han kunde undervisa
församlingens ungdom i dessa färdigheter. Den som det ålåg att undervisa barnen
kapellan eller klockare skulle »med
flit driva barnaläran och undervisa barnen att läsa i bok». Härmed hade sålunda
fastställts i allmän lag, att barnen icke blott skulle bibringas
kristendomskunskap utan även färdighet att läsa innantill. Biskop Johannes
Gezelius d.ä. ivrade varmt för att barnen på landsbygden skulle få lära sig
läsa i bok, ja, t.o.m. skriva. Vid visitation i Kronoby 1686 konstaterade denne
biskop »att församlingen kunde läsa vackert sina kristendomsstycken och dem
förstå». Det var föräldrarnas
skyldighet att tillse, att barnen fingo ett visst mått av undervisning, och
enligt kyrkolagen skulle prästerskapet vaka häröver. Principen uttalades ånyo i
1723 års resolution på prästerskapets besvär. I resolutionen säges att
föräldrar och förmyndare skola övervaka att barnen läsa och lära sig
kristendomsstyckena. Kunde föräldrarna ej själva meddela undervisning skulle
barnen hållas hos en skolmästare eller hos klockaren eller hos någon annan
boksynt person. Socknarna borde dessutom sammanskjuta något till de fattiga
barnens undervisning, såvida dessa ej kunde få understöd av det, som eljest
insamlades till socknens fattiga. Kyrkoherdarna höllo
domkapitlet underrättat om läskunnigheten och kristendoms- kunskapen i
församlingarna och vid visitationerna granskades som nämnt läget ytterligare.
Vid kyrkostämmorna förmanade församlingsherden föräldrarna att uppfostra barnen
till läskunnighet och insikter i den kristna läran. Föräldrarna ansågos som
nämnt ha skyldighet att själva undervisa sina barn, och det var närmast av
denna anledning man fordrade ett visst mått av kristendomskunskap av dem, som
ämnade inträda i äktenskap. I Kronoby ivrade under
förra hälften av 1700-talet kyrkoherden Juslenius för läskunnighetens höjande.
Genom att anställa särskilda förhör med dem, som skulle begå nattvarden,
införde han en ordnad konfirmationsundervisning. Vid en kyrkostämma i maj 1738
meddelade kyrkoherde Juslenius att de, som tänkte begå nattvarden, personligen
skulle anmäla sig hos honom. Han ämnade nämligen härefter anställa förhör med
alla, som skulle gå fram till Herrens bord, varför det vore skäl att envar
därförinnan beredde sig för förhöret. Ungdomar, som första gången ämnade begå
nattvarden, skulle anmäla sig hos kyrkoherden ett halvt år därförinnan. En dag
varje vecka under denna beredelsetid skulle de samlas hos kyrkoherden på
prästgården »att låta undervisa och
förhöra sig i förståndet». Utan denna konfirmationsundervisning kunde de ej
bliva delaktiga av nattvarden. En sed, som också på sitt
sätt främjade läskunnigheten, var bruket att i hemmen hålla morgon- och
kvällsandakt, varvid barn och tjänare voro församlade. Vid biskopsvisitationen
i januari 1738 påmindes allmogen om att ej försumma bönestunderna i hemmen, och
i juni samma år förmanade prosten Juslenius församlingsmedlemmarna att hålla
fast vid husandakterna. Sexmännen skulle se till att husbönderna och
matmödrarna höllo aftonbön i hemmen. Denna sed försvann likväl nästan helt
under mitten av följande århundrade. I Kronoby höllos ännu under
förra hälften av 1700-talet katekesförhör. Vid ett sådant förhör i april 1739
förmanades föräldrarna att se till att »barnen strax ifrån barndomen lära läsa
rent innantill». Läskunnigheten skulle enligt då ännu rådande uppfattning
enbart tjäna studierna i kristendomskunskap. Vid denna tid undervisades barnen
i Kronoby dels av föräldrarna, dels av någon annan boksynt person i byalagen.
Några barn fingo också sin undervisning i de närmaste städerna, säges vid
biskopsvisitationen 1738, men om denna undervisning sträckte sig utöver
grunderna i innanläsning, känna vi ej. Prosten Cajanus hade år 1730 meddelat
domkapitlet huru många »boklärda», som funnos i församlingen, men uppgiften
har förkommit. Läskunnigheten
kontrollerades som nämnt vid visitationerna. År 1707 antecknades vid det
katekesförhör, som anställdes i samband med prostevisitationen, att menigheten
i moderförsamlingen »kunde väl läsa sin
katecismus». Samma år antecknades vid motsvarande tillfälle i kapellet att
barnen läste med »flit». De »trögare» förmanades att bättra sig. År 1724 säges
vid visitationstillfället att »katecismiövningar»
förekomma. Sedan församlingen vid en visitation 1744
blivit »om det andeliga livets förlorande
i Adam---------------på det nogaste sättet förhörd» blevo barnens kunskaper särskilt prövade, varvid de
gåvo »vackra prov av sina lärares
berömliga vaksamhet för deras själar». Kyrkoherden Juslenius stora nit både
för kyrkodisciplin och läskunnighet kom väl till synes vid visitationen 1757.
De äldre fingo beröm för att de »kunde göra ett vackert besked för sig»^ och
bl. a. ur minnet utantill uppläsa katekesens huvudstycken. Barnen hade samlats
i koret för att där undergå särskilt förhör. De redde sig ej sämre än
föräldrarna och fingo beröm, ty de kunde »väl
läsa i bok efter den metod, som därvid är bruklig». Dessutom kunde de
katekesen utantill. Likaså konstaterades 1766 att barnen »till största delen
kunde läsa i bok». Den undervisningsmetod som ovan nämnts var antagligen
densamma, som tillämpades nästan hela 1800-talet igenom. Barnen lärdes genom
stavning efter ett synnerligen långtråkigt schema bygga samman orden, varvid de
vid läsningen med »bok-pickor»
utpekade bokstäverna. »Bokpickorna» voro
sirligt utskurna i trä, 15 till Barnens undervisning
ombesörjdes under hela 1700-talet av föräldrarna och andra lämpliga personer,
utan att klockarna som sig bort befattade sig därmed. I resolutionen på
prästerskapets besvär 1762 uppmanades allmogen att i byalagen anställa
särskilda boksynta personer som barnlärare. Ehuru vi sakna uppgifter härom är
det antagligt att sådana lärare redan i slutet av 1700-talet arbetade i
socknen, ty klockaren var som sagt ej betungad härmed. Ännu 1825 säges att
klockaren ej, varken i moderförsamlingen eller i kapellet, sysslade med att
undervisa barnen. I kapellet hade man redan 1807 planerat att anställa en
»skicklig och beskedlig barnalärare» och anslagit medel för hans avlönande, men
föresatsen stannade tillsvidare på papperet. År 1825 funnos i nästan varje »gingerlag», d.v.s. läslag, i
moderförsamlingen anställda särskilda »barnaundervisare»,
som då mödrarna saknade tid och förmåga att lära barnen, bisprungo vid handledningen. Någon skola i egentlig mening hade dock
ännu ej kommit till stånd. En konfirmationsundervisning i skolform, en »skriftskola», pågick under 4 veckor i
moderkyrkan och under 3 veckor i kapellet. Likaså ingrep man numera rätt
drastiskt mot s.k. »trögläsare». Vid
prostevisitationen 1825 uppmanades två »trögläsare», en 40 årig man och en
kvinna över 20 år, att inom åtta veckor lära sig åtminstone »Lutheri spörsmål» och sedan avlägga prov
därpå. Lyckades det dem ej att inhämta de erforderliga kunskaperna skulle de en
söndag sättas i stocken i Terjärv kyrka. Läskunnigheten och
insikterna i kristendomskunskap granskades vid läsförhören och över resultaten
förde pastor en läsförhörsbok, varom redan i 1686 års kyrkolag givits
anvisning. Förhören höllos inom särskilda läslag, som kallades »nattbol» eller »gingerlag». Sammankomsterna besöktes inom varje nattbol av 50100
personer. Under förra hälften av 1800-talet var det brukligt att personer, som
begått nattvarden, infunno sig till dessa förhör vartannat år och de yngre varje
år. Försummades förhöret var man förfallen till plikt. Läsförhören begynte med
sång och bön, och under bönen knäböjde menigheten. Därefter genomgick prästen
de viktigaste punkterna i den kristna läran samt anställde förhör både i innan-
och utanläsning. En kort bön avslutade förhöret, varefter sexmannen redogjorde
för det sedliga livet inom nattbolet. I samband med förhören höllos kalas,
trots att sådana förbjudits redan i en förordning av år 1743. I Kronoby höllos
läsförhör både höst och vår. År 1828 föreslog pastor Alcenius att höstförhöret,
som ej förekom inom andra församlingar, skulle slopas, och att endast barnen
skulle om hösten på bestämda tider upphämtas till prästgården eller kyrkan
för förhör. »Såsom all avvikelse ifrån
forna plägseder ofta anses av mindre tänkande med vedervilja, så mötte också
detta välmenta förslag på en del ställen motsägelser, i synnerhet av sådana,
som för det vanliga kalaset blint ivrade för höstförhörens bibehållande».
Trots detta motstånd genomdrev Alcenius sitt förslag. Ännu år 1834 fingo barnen
undervisning enbart i hemmen, vanligen av mödrarna. De boksynta personer, som
mot ersättning handledde barnen, anlitades ej. Detta ledde till att fattiga
barn, vilkas föräldrar ej kunde lära dem läsa eller betala en lärare, ej fingo
lära sig läsa. Kyrkoherden föreslog därför vid en sockenstämma år 1834 att de
s.k. »magasinsförvaltarekapparna» skulle nyttjas till bekostande av fattiga
barns undervisning. Förslaget avböjdes, men ännu samma årtionde begynte
klockaren i Kronoby biträda vid barnundervisningen. År 1836 sages att de i
läsning svagare barnen, utöver den handledning de fingo i hemmen, undervisades
av klockaren 2 á 3 veckor höst och vår. Dessa kurser av klockaren i
moderförsamlingen pågingo ännu under 1850-talet. Han undervisade mindre barn
mot skälig ersättning av föräldrarna, men också ungdomar, som i den
förberedande konfirmationsundervisningen på hösten visat sig svaga. Det första initiativet till
en fast skola i socknen togs i Terjärv. Vid biskopsvisitationen 1856 meddelades
att kapellborna beslutat upprätta en fast skola, där barnen skulle få lära sig
kristendom, läsning, skrivning och räkning. Härutöver kunde även meddelas
undervisning i »andra för en allmoges
bildande erforderliga kunskapsämnen». Visitator uttalade sin stora
förnöjelse över förslaget och uppmanade moderförsamlingen att också tänka på
att upprätta en skola.19 Vid kapellstämma hade terjärvborna beslutat att 12
tror spannmål av växtkapparna vid Låne- och Besparings-Magasinet skulle anslås
som löneförhöjning åt vid nästa klockareval tillträdande klockare, som även
skulle bliva lärare vid skolan.20 Kyrkoherde Cajanus hade av domkapitlet fått i
uppdrag att utarbeta ett reglemente för skolan och i oktober 1857 sände han in
förslaget.21 Reglementet, som stadfästes av senaten i april följande år, ger en
god bild av dåtida skolförhållanden på landsbygden. Barnen delades i två
»flockar» på grund av ålder, förståndsmognad och tidigare kunskaper, och
grupperna undervisades under olika dagar eller timmar. Höstterminen började den
1 september och pågick t.o.m. den 10 december. Under vårterminen läste man
från den 1 februari till den 15 maj. Den tid av två veckor, under vilken
läsförhören pågingo, vilade skolarbetet. Man arbetade sex timmar om dagen, fem
dagar i veckan. Lördagen var fridag och onsdagen var anslagen för frivilliga
läroämnen, om sådana förekommo. Slutexamen hölls på våren i närvaro av dem, som
hade överinseende över skolan, nämligen pastor och direktionen, som bestod av
kapellanen och två av församlingen valda ledamöter. Därvid fingo de fattigaste
barnen, om de varit »flitiga och städade»,
premier i böcker. I skolan undervisades i
stavning och innanläsning, och eleverna skulle även bibringas en klar
uppfattning av det lästa. ABC-boken och Luthers lilla katekes med förklaringar
lästes utantill. Därjämte undervisades i biblisk historia, bibelläsning, de
fyra enkla räknesätten jämte bråk, varjämte övningar i huvudräkning anordnades.
Koralsång samt stil- och rättskrivning förekommo även. De äldre barnen skulle
övas att i brevform eller på annat sätt skriva ned sina tankar. Detta
arbetsprogram var obligatoriskt för alla. I skolan skulle även undervisas i
frivilliga läroämnen och till dem räknades »globlära»
samt Finlands geografi och historia. För att få deltaga i undervisningen i alla
dessa läroämnen skulle eleven till läraren erlägga en avgift på 50 kopek
silver årligen. Klockareleven Carl Johan
Bergman kallades till innehavare av klockar- och skollärartjänsten i Terjärv
och skolan öppnades i början av oktober 1859. Med ett utomordentligt intresse
omfattade man den nya läroinrättningen. Ej mindre än 63 elever inskrevos
genast. Men så svalnade entusiasmen redan under det första året så att
elevantalet sjönk till hälften och följande år till endast 10. Denna första fasta
folkskolas arbetsprogram är såtillvida märkligt, som förordningen om
folkskolornas i vårt land organisation utkom först i maj 1866. Det var
antagligen denna förordning som förmådde moderförsamlingen att den 7 december
1868 fatta beslut om grundande av en fast skola. I mars följande år antogs
Leander Riska till lärare vid skolan. Höstterminen 1870 trädde skolan i
verksamhet med ett statsunderstöd på 600 mk till lärarens avlöning. Redan
första terminen besöktes skolan av 105 barn, både gossar och flickor. Det stora
elevantalet ställde krav på ett särskilt skolhus. Frågan härom diskuterades
vid kommunalstämmor i februari och april 1870, och vid stämma i december 1871
beslöt man att uppföra skolhuset på »Forsnäs
åker mellan stora bron och vägvisaren». Tomten skulle inlösas för 25 mk
kapplandet. Skolans direktion bestod av fem ledamöter med kapellanen som ordförande. Valet av Leander Riska till
skolans första lärare synes ha utfallit väl. Intresset för skolan ökade ständigt
och vid prostevisitation 1874, varvid även skolan inspekterades, ville visitator
»uttala sin synnerliga tillfredsställelse
med undervisningsmetoden och barnens framsteg». Något år efter det skolan
trätt i funktion, uppdelades eleverna på en avdelning för gossar och en för
flickor. Ansökan om statsanslag för avlönande av en lärarinna inlämnades 1874.
Elevtillströmningen var också så stor att en tillbyggnad till skolhuset blev
nödvändig. Avdelningen för flickor öppnades 1876 efter ett par års förberedelser,
och tre år senare fick skolhuset en våning till. Skolans första kvinnliga
lärare var Lovisa Öberg. Frukterna av
skolundervisningen visade sig snart. I kyrkoherden Sandelins berättelse till
domkapitlet 1874 säger han att märkbara framsteg redan kunna konstateras vid
läsförhören och i skriftskolan. Samma år öppnades även inom byalagen
småbarnsskolor. Till dessa kunde man nu erhålla dugande lärare från
folkskolan. Genom arbetet i småbarnsskolan och undervisningen i hemmen fingo
barnen i allmänhet en tillräckligt god underbyggnad. Klockaren fortsatte trots
tillkomsten av en fast folkskola att på hösten undervisa och förbereda de
svagare barnen för den ordinarie konfirmationsundervisning, som pågick varje
vår tre veckor före midsommardagen, då konfirmationen ägde rum. Läsförhören
pågingo som förut, men år 1879 säges att de ej mera voro förbundna med de
traditionella gästabuden. Utöver bibeln, psalmboken,
postillan och några andra religiösa uppbyggelseböcker funnos i allmänhet ej
några böcker i allmogehemmen. Endast skeppstimmermännens facklitteratur och
nämndemännens lagbok påträffas därutöver i bokförråden under 1700- och
1800-talen. Vid visitation i Kronoby väckte den för folkbildningen så varmt
intresserade biskop Bergenheim 1856 förslag om upprättandet av lånebibliotek
inom socknen så att inom de »enskilda byalagen gemensamma samlingar av nöjsamma
och gagneliga skrifter» skulle hopbringas och utlånas till ungdomen.31 Tjugu
år senare realiserades planen. Folkskolläraren förestod det då upprättade
biblioteket, till vilket bokinköpen ombesörjdes av kyrkoherden. Läslusten
visade sig också genast vara mycket stor. Endast få allmogehem i socknen höllo
sig dock på 1870- och 1880-talen med allmänna tidningar. Helmer Tegengren Ur "Kronoby sockens historia"
|
|||
Senast uppdaterad 2005-08-09 06:30 |