I dag är vänster hand den rätta |
Skrivet av Niklas Schiöler |
2007-01-20 12:15 |
Publicerat i SvD 13 augusti 2006 Rubriken hade varit roligare på tyska eller engelska, där ordet för höger också betyder rätt. I de flesta traditioner har vänsterhänthet betraktats som ett lyte som - ofta med våld - måste tränas bort. Numera finns en aura av kreativ utvaldhet kring de vänsterhänta.
Varför blev Odysseus glad
när han tillsammans med Diomedes i Iliadens tionde sång nattetid skall
nästla sig in i trojanernas läger? Jo, för att gudinnan lät fågeln
uppenbara sig till höger, den gynnsamma sidan. Under antiken kunde man
jubla åt förestående välgång om en fågel kom inflygande från höger i
spåmannens blickfält. Och den goda högern liksom den olyckliga vänstern
gällde även den mänskliga kroppen. I tiden nästgårds, men
geografiskt något åt öster, berättar Domarboken att en ogärning hade
begåtts i det benjaminitiska Gibea. Vid uppgörelsen med andra
israeliter mönstrades 27 000 svärdbeväpnade benjaminiter och bland
dessa ställdes 700 vänsterhänta i fronten mot fienden. De kunde döda
många, "kunde med slungstenen träffa på håret". De fördes fram främst i
leden, för att döda och bli dödade. Domarbokens krigare bar kollektivt Benjamins namn. De hade fått det efter den son som först hette Ben-Oni, min smärtas son, då modern Rakel dog i barnsäng. Men pojkens far, Jakob, valde att kalla honom Benjamin, lyckosonen. Ättlingarna kunde alltså uppvisa synnerligen dugliga yrkeskrigare som valde vänsterhanden, dessa män som genom Guds ord sedan slaktades i strid tillsammans med sin boskap. Ironiskt nog betyder Benjamin också högersonen. De avrättade krigarna, de vänsterhänta, har Bibeln dömt
till evig namnlöshet. Tidigare i Domarboken har däremot en vänsterhänt
namngivits individuellt. Vi möter honom vid den tid när kung Eglon
regerade över Israel. Herren skickade då den vänsterhänte Ehud att
stöta sitt svärd i Eglons liv, så ordentligt att både klingan och
fästet "omslöts av fettet". Nu är missaktad vänsterhänthet knappast något parentetiskt avsteg i Bibeln. Snarare urskiljer man ett mönster, där allt som har med vänster att göra obönhörligen befläckats av onda krafter. Patriarken Jakobs yngste son fick således namnet högersonen.
Den näst yngste, Josef, är den mest berömde. När Jakob skulle välsigna
Josefs söner, hade Josef avsiktligt ställt den förstfödde Manasse
närmast Jakobs högra sida. Men Jakob placerade sina händer korsvis och
hans högra hand landade på den yngre Efraims huvud. Josef blev mäkta
upprörd av detta och ville förgäves få fadern att flytta om händerna.
Så satte Jakob Efraim först av sonsönerna. Om Manasse själv
var vänsterhänt vet ingen. Ehud, mördaren, var det i alla fall. Det
finns emellertid fler vänsterhänta illgärningsmän. Andra Samuelsboken
berättar livligt om Joab, Davids främste strateg, en militär begåvning,
ohämmat falsk i sin mordtaktik. När Davids systerson Amasa, som ledde
en rebellstyrka mot David, ändå lockades över till David för att
efterträda Joab gick denne till Amasa och frågade belevat: "Står det
väl till med dig, min broder?" Därvid grep han med högerhanden tag i
Amasas yviga skägg, som för att kyssa honom. Utstuderat och ohöljt, som
i en sentida våldsfilm, borrade han i samma stund med vänsterhanden in
sitt svärd i Amasas underliv "så att hans inälvor runno ut på jorden". Bara två vänsterhänta i Bibeln är namngivna: Ehud och Joab. Båda är mördare. Den
bibliska historien har smetat ner vänsterhanden med blod. Och alltid
med sanktion från högsta ort. I en av sina lyriska hymner ber David om
den oskyldigt förföljdes tillflykt, om beviset på Guds "underbara nåd,
du som frälsar undan motståndarna dem som taga sin tillflykt till din
högra hand". När Guds tempel hade blivit vanhedrat klagade man
högljutt: "Varför håller du tillbaka din hand, din högra hand? Drag den
fram ur din barm och förgör dem". Men då lyckan vände åter förvissade
man sig om Herrens frälsande segerkraft, att "Du gav mig din frälsnings
sköld och din högra hand stödde mig" eller att "Herrens högra hand gör
mäktiga ting". Kontinuerligt blir bibelhjältarna uppläxade om vilken hand, sida och riktning som är den enda handen, sidan och riktningen. Och i Nya Testamentet berättar Jesus om hur Människosonen skall återvända i all sin härlighet, på Maktens högra sida. Då skall han skilja på folk, "såsom en herde skiljer på fåren ifrån getterna". Och "fåren skall han ställa på sin högra sida, och getterna på sin vänstra". Och till dem på höger sida kommer han att säga milt: "Kommen, I min faders välsignade, och tagen i besittning det rike som är tillrett åt eder från världens begynnelse." Sedan skall han rikta sig till dem som står till vänster: "Gån bort ifrån mig, I förbannade, till den eviga elden, som är tillredd åt djävulen och hans änglar." Att
ensidigt skylla på Bibeln för hållningen gentemot vänster och höger,
den hotande avvikelsen och den regerande normen, vore emellertid djupt
orättvist. Långt innan de bibliska berättelserna nedtecknades hade
ondskan deporterats till världens vänstra planhalva. I egyptisk
mytologi kan man hemsökas av Solens vänstra öga, ett av namnen på
stormguden Set som sprider ondska och oordning, medan Horus skänker
livets goda och förlänas epitetet Solens högra öga. Även
buddhism och hinduism överför hållningen. Bland annat vänder den
troende sin högra sida mot heliga föremål; man går medsols runt dem,
till exempel stupor, de buddhistiska kultbyggnaderna. När jag i
Varanasi, alldeles vid strandkanten av den brunsolkiga Ganges, kände
den söta köttdoften från de döda som brändes på bål, kunde jag se hur
den sörjande familjen gick fem varv medsols runt den i dyrbara
silkestyger avlidna anförvanten. De anhöriga hade den bortgångne till
höger om sig. På många håll i världen samma fasa och fobi, samma
gudomliga förbud mot att anträda fel planhalva. Och tabut råder även i
döden. I ett efterlämnat testamente av Muhammed Atta, en av kaparna som
så fatalt rammade World Trade Center i New York, fanns direktiv att han
vid gravsättningen skulle läggas på höger sida med ansiktet mot Mecka. Högerinriktade
ritualer har likaså utformats av mayaindianer och azteker. Genom att
röra den högra långfingertoppen i jorden och sedan föra den till
läpparna kunde de få välsignelse. Apropå handens åtbörder undervisar
folkmedicinen att allt rörande måste ske åt vänster. Rör den kloksluge
trollgubben om bland medikamenterna i den hemliga grytan måste det ske
motsols. Handgesten åt vänster vänds mot det godas antipod och
därigenom konfronterar man och förhoppningsvis lockar bort
sjukdomsmakarna. Det har naturligtvis gjorts eftertryckliga
försök att bota själva vänsterhäntheten, den fördömda. Bland zuluerna i
södra Afrika har man gått fram skoningslöst. En behandling bestod i att
hälla kokande vatten i en jordhåla och tvinga ett osaligt barn att
lägga vänsterhanden i vattnet för att därpå packa in den med jord.
Handen skadades och barnet lär inte ha använt den på ett tag. De hårda
bestraffningarna berodde på att den vänsterhänte befarades vara
pukarnas lakej. Rekommendationen blir då att dölja besudlad
vanskaplighet. I Nordafrika och i Mellanöstern har på vissa platser en
naken vänsterarm i offentliga sammanhang genast beivrats och man har i
den vänster-fysiska särarten anat eländet förkroppsligat. Något musealt
är detta inte. Under sin franska exil skrev Ayatolla Khomeyni en rad
pamfletter riktade mot shahen av Iran, varav en innehöll en förbannelse
med hänvisning till att shahens äldste son var vänsterhänt. Bland
Nordafrikas sanddyner eller kring polcirkelns isberg spelar tydligen
ingen roll, för även hos eskimåer har vänsterhänta betraktats som
latent gudlösa. Trosuppfattningar kan då verka universellt och tidlöst. För något så vardagligt som måltider föredras självfallet höger hand. I Kina kallas högerhanden äthanden. Så lyder påbudet även där islam och hinduism utövas. Vid ett muslimskt bröllop i Kashmir sträckte jag efter lång och hungrig väntan fram min vänsterhand för att ta för mig av den kryddiga taffeln. Gästerna vid mitt bord tystnade tvärt, såg oroligt på varandra. Och med ens förstod jag. Efter viss förlägenhet sa jag till dem att jag var så enhänt, så urbota vänsterhänt, att jag inte hade tänkt mig för. De lugnade sig, visade överseende med en exotisk främling som inte var hemmastadd bland urgamla regler, och sedan började de fnissa. Vänsterhanden torkar man sig i stjärten med,
men man äter absolut inte med den. Förlorar man sin högerhand i en
olycka, bör man likafullt vägra att använda sin vänsterhand vid
måltider. Vänsterhanden är kroppens paria, den är till för smutsiga
värv. Till stjärten duger den. Inte till mycket annat. Allt
detta har dessutom upptagits av språken, aktiva såväl som insomnade. De
vittnar om diskrimineringen. Engelskans "left-handed" anger, utöver
vänsterhäntheten, att man är tafatt, defekt och ond. En "left-handed
compliment" levereras ironiskt och en "left-handed diagnosis" önskar
man ogärna, då den är felaktig. Man bör passa sig för såväl komplimang
som diagnos, särskilt om den kommer från en företagare som bedriver
"left-handed business", det vill säga olaglig och omoralisk
affärsverksamhet. Faran föreligger att hans idéer svävar "out in the
left field", borta i det synnerligen extrema. Tar man honom fåvitskt på
orden lär man införskaffa en "left-handed wisdom", vilken snarast
innefattar en samling missuppfattningar. Och med religionshistorien i
bagaget blir man inte direkt tagen på sängen av att man inte kan vänta
goda råd från en "left deity", ogynnsam som den är. Tyskan dementerar inte engelskan. "Link" konnoterar avig och oriktig, och som med engelskan är recht recht - rätt, sant och passande. Man kunde ha
fortsatt med vilket språk som helst. Svenskan då? Jo, dessvärre brottas
åtskilliga med ångestridet vänsterprassel. Den som prasslar till höger
lär inte få magkatarr av osedliga utflykter. Och som humanist klarar
man knappt att ordna en anständig ekonomi utan att vänsterknäcka. Man
tänker att på nåt jäkla vänster skall det gå! Ibland utför man så enkla
och oviktiga jobb att man nästan kan göra det med vänster hand, och
blir det mer komplicerat får man anlita någon som ens högra hand Historiens
traderade föreställningar om vänster har likväl inte helt retuscherats
genom upplysning och rationell vetenskap. Visserligen har mycken
forskning dementerat de värsta olycksprofetiorna, men samtidigt verkar
man inte helt säker på vad vänsterhänthet verkligen är, hur den
fungerar, varför den uppstår. Den svartsynte kan få intrycket att
beskrivningen av oss har gått från undermålig moral till undermålig
biologi. I några fall har vi nämligen utkorats till offer för en
utvecklingshistorisk fadäs eller medicinsk hemsökelse och skall om inte
förr ansättas av allehanda åkommor och besvär. Livslängden riskerar
alltså att bli förkortad om man föredrar vänsterhanden. Synsättet
smyger sig in lite varstans. Den ökade frekvensen av vänsterhänthet som
tillskrivs ultraljudsbehandling uppfattas i Lennart Nilssons "Ett barn
blir till" som negativ fostertillväxt (i 2003 års utgåva). Ändå
är det svårt att tala om vänsterhäntas status, dels för att det finns
en (tvivelaktig) aura av originalitet över dem, dels för att de som
tämligen okänd - och ändå helt självklar - grupp inte märks.
Hjärnforskningen gör visserligen kontinuerligt nya upptäckter om
hänthet, särskilt i anslutning till språkcentrums gåtor. Men till
vardags känner man inte igen oss vare sig på ras, etnicitet,
nationalitet, religionstillhörighet, kön, sexuell läggning, fysiskt
synligt handikapp, samhällsklass eller utbildning. Vi formar ingen
naturlig grupp, vi är inte socialt konstruerade, vi är kanske inte
heller, inte helt entydigt i alla fall, biologiskt determinerade. Vi
klyver gränserna och inget verkar underligt. Utöver vårt handval, som
sällan uppfattas som ett minoritetsdrag, är vårt enda kännetecken att
vi i en högerinrättad värld verkar försvinna fortare. I dag är
det världen över den internationella vänsterhandsdagen, vilket
åtminstone torde kunna uppmärksamma den ännu oavgjorda frågan om var
tionde av oss representerar en ofarlig särart, en ödesdiger avart eller
en egen egenart.
|
Senast uppdaterad 2007-01-20 12:16 |