Söndagsskolan |
Skrivet av Nils Hedlund |
2005-07-09 04:16 |
SÖNDAGSSKOLAN Ursprung och syfte Det förefaller oss lämpligt
att i närmaste anslutning till skriftskolan uppta till behandling frågan om
söndagsskolan, emedan åtminstone en form av söndagsskolor intimt hörde samman
med skriftskolan. Ehuru en rot leder just till denna inrättning, kan vi
fastslå, att söndagsskolor även har sin grund i en strävan att meddela de yngre
barnen, isynnerhet de svagare, extra undervisning i stavning och läsning. Om
vi också betraktar senare tiders söndagsskolor som i främsta rummet ett lån
från utlandet, kan vi dock icke låta bli att fastslå, att frön till densamma
redan fanns i vårt land, innan söndagsskolor med kanske något annat program men
kanske mest med annat ändamål enligt utländskt mönster begynte hållas hos oss. Söndagsskolinrättningen
anses ju härstamma från England, där boktryckaren Robert Raikes (1735181]) år
1780 grundade den första söndagsskolan. Jämförelsevis snabbt utbredde sig idén
även till Finland, och 1832 har ansetts som det år, då den egentliga
söndagsskolans lösenord hos oss första gången uttalades av kapellanen J. F.
Bergh i Nurmijärvi. Han använde såsom lärare främst sina skriftskolbarn, men
snart ficks även äldre personer intresserade i arbetet. I Bergs söndagsskolor
undervisades barn i Abc-boken, katekesen och bibliska historien. Dess insteg här År 1810 omtalas
söndagsskolan för första gången i Terj ärv som en inrättning, där den ungdom,
som var i ålder att infinna sig till skriftskolan, undervisades. Alla sådana
barn uppmanades att framdeles "ovägerligen" infinna sig hos den, som
om söndagen predikade, för att icke allenast påminnas om, vad den dagen i
kyrkan förekommit, utan även för att handledas till en grundlig
kristendomskunskap, på det att de "så mycket större nytta måtte kunna
vinna i skriftskolan". På samma gång uppmanades såväl yngre läsande barn
som även äldre personer att infinna sig till dessa andaktsövningar, som denna
gång hållits hela sommaren. Visitator nämnde även med fägnad, att en tydlig
verkan kunnat iakttagas hos skriftskolbarnen, som under skriftskolans korta tid
aldrig hunnit vinna tillräckligt djupa insikter i sin kristendomskunskap. Huru länge en sådan
söndagsskola hållits som förberedelse för skriftskolan, kan ej med bestämdhet
sägas. Antagligt är dock, att sådan begynte hållas först, sedan på synodalmötet
i Åbo i september 1807 frågan upptagits till behandling. Enligt det församlade
prästerskapets mening borde dessa skolor hållas för att hindra ungdomen att
missbruka sina söndagar. Det hade nämligen varit vanligt, att
söndagseftermiddagarna tillbragts med dans, kortspel och dryckeslag. Biskop
Tengström, som framställde förslaget, förmodade, att dessa söndagsskolor även
skulle ha ett välgörande inflytande på den ungdom, som var i ålder att besöka
skriftskolan. Såsom vi av det föregående fann, blev åtminstone i Terjärv
söndagsskolorna just i främsta rummet en förberedelse för skriftskolan. Som en
direkt följd av förslaget på synodalmötet var sedan domkapitlets cirkulärbrev
av den 23. 12. 1807, där prästerna uppmanas att hålla söndagsskolor, där sådant
blott var möjligt. Dessa söndagsskolors nödvändighet påpekades även på det
följande synodalmötet i Åbo år 1825. Annan form av söndagsskola Huru länge söndagsskolor i Terjärv sedan existerade i sin dåvarande form, kan ej bestämmas, ty de omnämnes senare blott en gång, nämligen år 1813, då det vid en visitation sades, att söndagsskolor hållits hela sommaren. År 1859 infördes dock en ny
form av söndagsskolor. Vid de detta år hållna läsförhören hade det framgått,
att bokläsningen, i synnerhet stavningen, bland de yngre barnen i några av de
nattbol, i vilka församlingen var indelad, var svagare än man kunde vänta i
avseende till barnens ålder. Det beslöts för den skull på en kyrkostämma den 1
maj 1859, att söndagsskolor skulle inrättas i de nattbol, där den ovannämnda
företeelsen framträtt. Till följd av detta beslut kom söndagsskolor att
inrättas på fem ställen i Kortjärvi by, på fyra ställen i Kyrkoby och i
Hästbacka by på ett ställe. Angående dessa skolors organisation är det skäl att
omnämna, att husbönderna i respektive byalag turvis om söndagseftermiddagarna
skulle sköta skolmästarbefattningen. Någon ersättning för sin undervisning
skulle de inte erhålla. Var och en var skyldig att under en månads tid vara
söndagsskollärare. Att detta system hade sina
risker, insåg nog många församlingsmedlemmar själva. Det kunde ju hända, att
turen kom till någon husbonde, som ej själv kunde grunderna för stavningen. Att
detta på denna tid då och då kunde inträffa, får man väl ta för givet.
Församlingsborna ansåg också, att en sådan persons undervisningsmetod komme att
vara mindre ändamålsenlig, ja t.o.m. skadlig för barnen. För undvikande av
detta föreslog kapellanen Häggström, att undervisningen borde bibehållas en
längre tid, t.ex. ett år, hos den person erfarenheten visat vara den lämpligaste.
Detta skulle naturligtvis medföra ett besvär, som ingen kunde åtaga sig utan
ersättning, och ordföranden föreslog därför, att var och en för sina barn, som
besökte skolan, skulle erlägga några kopek till skolmästaren. Ordföranden ansåg
också, att detta skulle bli billigare än att anställa en speciell
byskolmästare. Största delen av den församlade menigheten satte sig dock emot
betalandet av något som helst arvode, och det första förslaget godkändes
följaktligen. Att detta system inte länge
skulle kunna följas är naturligt, och det blev i praktiken i det närmaste
kapellanen Häggströms förslag som följdes. Detta framgår av ett klagomål, som
söndagsskolläraren i Lyttsbacka by, bonden Nils Eliasson Kaitajärvi, gjorde år
1862. Han ville nämligen avsäga sig sin lärarbefattning på den grund, att den
utfästa ersättningen av barnens föräldrar icke erlades. För övrigt rådde även
annars mycket slarv vid skolgången. För att få dessa olägenheter avhjälpta beslöts,
att de barn, som anmälde sig både i detta och andra söndagsskoldistrikt, borde
av läraren antecknas, och envar erlägga den bestämda avgiften för varje söndag
skola hålles oberoende av om barnen varit närvarande eller ej. Härmed lät sig
bonden Kaitajärvi nöjas och förklarade sig villig att fortsätta med
skolhållningen. Huru länge det befanns
nödigt att upprätthålla dessa söndagsskolor, är ej känt, Söndagsskolor av
nutida art begynte hållas först år 1875 av den första kyrkoherden i den sedan
1868 självständiga församlingen, Carl August Mellberg. Han bistods i sitt
arbete av sin fru och sin dotter, Betty Mellberg. Senare började enskilda
personer deltaga i söndagsskolarbetet, och söndagsskolor grundades ute i de
olika byarna, helt säkert till stor båtnad för den kristliga
barnaundervisningen. Nils Hedlund Ur Skolväsendet i Terjärv
intill |
Senast uppdaterad 2005-07-09 04:25 |