Läsförhören |
Skrivet av Nils Hedlund |
2005-07-09 01:50 |
LÄSFÖRHÖREN Skriftefärder Läsförhören har sitt
ursprung i de redan från den katolska tiden härstammande skriftefärderna, som
prästerna under fastan företog till olika delar av de ofta vidsträckta
församlingarna. Denna sed, som antagligen hade uppstått i samband med
prästernas uppbörd av sin lön in natura, legaliserades av biskop Juusten år
1573. Skriftefärderna bevarade rätt länge karaktären av uppbördstillfällen.
Ännu sedan den egentliga uppbörden av prästutskylderna omorganiserats, uppbar
nämligen prästerna vid skriftefärderna s.k. skriftermålspenningar och sina
påskpenningar. Också vid senare tiders
läsförhör har ett slags uppbörd förekommit, nämligen uppbörd av vinpengar.
Ehuru dessa icke kom prästen personligen till godo, är det möjligt, att
insamling av vinpengar är en lämning av den i äldre tider i samband med
skriftefärderna föranstaltade uppbörden. Kalasen Det var vanligt, att
prästerna på sina skriftefärder drog omkring med stort följe. Den bespisning,
som härvid föll på allmogens del, blev ofta nog ganska betungande för allmogen.
Då bespisningen icke blott ansågs vara en skyldighet, utan även utgjorde ett
tillfälle för de olika gårdarna att visa, vad de förmådde åstadkomma, är det
naturligt, att kalasen ofta blev synnerligen vidlyftiga och de facto utgjorde
den viktigaste beståndsdelen i skriftefärderna. Mångahanda missförhållanden
kom även tidtals till synes. Brännvinet flödade i strömmar och slagsmål
uppstod. Ofta var prästen ingalunda den sämsta att taga sig till bästa. Ville
han vinna och behålla allmogens gunst, borde han ha samma vanor som menig man.
Detta var ju under långa tider en förutsättning för att prästen skulle vara
omtyckt. Denna åskådning måste medföra synliga följder, och snart fästes även
regeringens uppmärksamhet just på de missförhållanden, som i detta avseende
visat sig i samband med skrifthållen. Följden var, att skriftefärderna år 1625
helt och hållet förbjöds genom hovrättspresidenten Nils Bjelkes försorg. Ehuru
straff utfästes för tredskande, visade det sig omöjligt att bringa skrifthållen
att upphöra. Detta berodde främst på att de trots missbruk dock motsvarade ett
verkligt behov i våra vidsträckta församlingar. Missbrukens avskaffande Rothovius försökte under
sin tid få skrifthållen förflyttade till kyrkorna. Endast i speciellt avlägsna
byar skulle församlingsmedlemmarna få samlas på bestämda ställen till skrift.
Rothovius' bestämmelser angående skrifthållen var överhuvudtaget något
vacklande, emedan biskopen måste foga sig i ett förhållande, som ej stod att
ändra. Förbudet mot skrifthåll av
år 1625 förnyades sedan 1644 av drottning Kristina och 1681 av Karl XI, som i
sitt brev av den 8 februari uttryckte sig: "Efter
som härefter också alle skriftehåll på Landsbygden hoos Almogen skola vara
afskaffade, dock detta intet förståndet om Socknebuden". En förklaring
av dessa rätt obegripliga bestämmelser gav biskop Gezelius i sitt cirkulärbrev
av den 24. 6. 1694, i vilket säges: "Att
med de redan 1626 förbjudna skrifthållen och Sockneresorne ej kunde förstås de
Sockneförhör, dem enl. Kyrkoordn. Cap. 24 § 22 ovillkorligen Pastores åligger
att årligen besörja". Länge tycks begreppen om skrifthåll och vanliga
förhör ha blivit oklara för regeringen. Från Gezeliernas tid skedde
dock en klar uppdelning i skrifteförhör, som hålles i kyrkan och i samband med
vilka nattvarden utdelas, och de förhör, som föranstaltades ute i socknen och
vid vilka undervisningen i läsning och kristendomens huvudstycken intog den
viktigaste platsen. Till dessa sistnämnda förhör skulle 2030 familjer åt
gången sammankallas. Allt överflöd i mat och dryck borde nogsamt undvikas. Egentliga läsförhör 1686 års kyrkolag innehöll
sedan de första allmänna bestämmelserna om läsförhören, men någon kategorisk
befallning om deras hållande innehåll den inte. Den kungliga förordningen av år
1726 förutsatte däremot som prästernas plikt hållandet av läsförhör, likaså
konungens brev av den 20. 3. 1735. Under 1700-talets lopp uppmanades sedan
prästerna många gånger till flitigt föranstaltande av läsförhör. Vad läsförhören i Terjärv
angår, är det ytterst knappa uppgifter, vi kan erhålla om dem. Sällan omnämnas
de i visitationsprotokollen, och det första omnämnandet är först från biskop
Haartmans visitation år 1784. På denna visitation klagades över att läsmöten
ute i byalagen på lång tid icke ägt rum i moderkyrkoförsamlingen. Församlingens
ledamöter brukade sammankomma till prästgården på en viss tid av året för att
underkastas förhör. "Ungdom och
gammalt folk weta lärarne intet af", sades det. I kapellförsamlingen
torde dock dessa förhör i de olika byalagen regelbundet ha ägt rum, eftersom
härom intet nämndes, då visitator uppmanade kyrkoherden i
moderkyrkoförsamlingen att återupptaga den gamla seden. Gingerslagen Nattbolens eller
gingerslagens antal växte småningom. År 1807 var deras antal 8. Detta antal
förblev oförändrat åtminstone till år 1825, men 1836 uppgavs redan deras antal
till 9. Denna indelning blev sedan ett 20-tal år i kraft. Ännu år 1856 uppgavs
samma antal, ehuru församlingens medlemmar var till antalet icke mindre än
2400. Vid jämn fördelning skulle således på varje nattbol ha kommit 260
personer. År 1856 klagades över nattbolens storlek, ty det blev omöjligt att
utan svårighet undersöka varje persons läskunnighet. Därför uppmanades pastor
att åstadkomma en jämkning i avseende å läslagen och därvid se till att på
varje läslag kom högst 250 personer. Nattbolens antal ökades till 10. Efter
denna ökning var nattbolen efter en förteckning från år 1862 följande: Kolam,
Hästbacka, Bredbacka, Kyrkoby, Lyttsbacka, Granö, Emet, Kortjärvi, Skytte samt
Småbönders. Den växande folkmängden gjorde dock, att läslagens antal efter 1882
måste ökas till 14, vilket antal ännu är gällande. Gästabudstillfälle I allmänhet besöktes
läsförhören flitigt. Detta berodde helt säkert till stor del därpå, att
läsförhören om vintern kom att motsvara, vad bröllopen var om sommarn. De var
nämligen gästabudstillfällen, då allmogen hade möjlighet att sammankomma och
resonera över saker och ting. Själva undfägnaden var ju inte heller att
förakta, och i äldre tider rådde vid läsförhören helt säkert en lika uppsluppen
glädje som vid de stora bröllopen, isynnerhet som kalaset vidtog, sedan de
mindre angenäma förhören undanstökats och läsförhörsnervositeten lagt sig. Vad platsen för
läsförhörens hållande beträffar, så förefaller det, som om de tidvis skulle ha
hållits i kyrkan. Vid sådana läsförhör kunde naturligtvis inga kalas förekomma.
Läsförhör i kyrkan tillhörde dock en äldre tid, ty 1836 omnämndes särskilt, att
förhören hölls turvis i de olika gårdarna och icke i kyrkan som under gångna
tider varit vanligt. Programmet Läsförhören inleddes med
sång och bön. Därpå följde förhör i kristendomens huvudstycken, främst då
katekesen, samt i innanläsning och stavning, varpå prästen i hela församlingens
närvaro tillkännagav de framsteg speciellt barnen gjort. De försumliga näpstes
och varnades och fick nöja sig med ett hälft kors ( / ) på sin läsesedel.
Förhöret avslutades med en bön och en psalm. Därpå fick sexmannen offentligen
redogöra för det sedliga tillståndet i byalaget. Då denna redogörelse skulle
ske offentligen, är det naturligt, att mången sexman drog sig för att påpeka
eventuellt förekommande missförhållanden. Också kunde det väl hända, att
sexmannen påverkad av personliga känslor tillät sig göra angrepp mot någon
personlig ovän. Även vissa andra förrättningar anknöts till läsförhören. Så
valdes på dessa t.ex. sexmän. Även insamlades, såsom tidigare nämndes,
vinpengar av de församlingsmedlemmar, som var berättigade att begå nattvarden. Gengärdskalas Med läsförhören förenades,
som av det tidigare framställda kommit till synes, ett kalas. Detta blev så
mycket mer nödvändigt som avstånden var stora mellan gårdarna och läsförhören
räckte en hel dag. För att inte läsförhörshållningen under sådana förhållanden
skulle bli så betungande för den gård, där förhöret för gången hölls, var det
sed, att varje deltagare förde med sig matvaror, främst bröd, som sedan samfällt
begagnades vid kalaset. Om också det gamla namnet på läsförhör, nämligen
gengärds- eller "gingäls"-kalas kan ha avseende på de medeltida och
även senare läsförhörens art av uppbördstillfällen, är det säkert, att en
senare tids folketymologi uppfattat benämningen som härledande sig från seden,
att var och en som gengärd eller gengåva hämtade med sig mat till kalaset. Vad förplägnaden i övrigt beträffar, var den ju inte under äldre tider så mångskiftande men desto rikligare. Maten var ungefär densamma som på bröllopen. Bland rätterna kan nämnas kött och potatis, strömming och korngrynsgröt, senare risgrynsgröt, oftast ugnstekt. I senare tider var plättar och pannkakor med vispad grädde samt paj, som man lärt sig tillreda i Amerika, de vanligaste efterrätterna. Sedan dessa sistnämnda rätter tillkommit, hade dock kalaset inskränkt sig till undfägnad av enbart läsförhörshållarna, prästen, klockaren och något biträde. Bland dryckerna var i äldre tider brännvinet allmänt. Det efterträddes senare enbart av svagdricka. Sådana läsförhörskalas har
ej på långa tider hållits. Om morgonen, då barnen begav sig av till
läsförhörsgården, fick de endast en färsk ostbit i fickan och därmed fick de
nöja sig till hemkomsten. Annars är de uppgifter vi kan erhålla om läsförhören
i gångna tider synnerligen knappa. Några officiella uppgifter om t.ex. vidtagna
straffåtgärder finna ej från Terjärv, ej heller har traditionen något att
förmäla därom. Nils Hedlund Ur Skolväsendet i Terjärv intill |