Den tidigaste folkundervisningen i Terjärv |
Skrivet av Erik Granvik |
2005-07-09 01:44 |
DEN TIDIGASTE FOLKUNDERVISNINGEN
I TERJÄRV Präst Lärare Som redan framhållits i det
föregående gavs sedan reformationstiden den allmänna folkundervisningen i
huvudsak i form av katekespredikningar och -förhör, som under långa tider
tillgick på det sättet, att prästen uppläste stycke för stycke, som skulle
upprepas med hög röst av församlingsmedlemmarna. Sålunda inlärdes utantill de
viktigaste kristendomsstyckena. Föräldrar, förmyndare och faddrar hade ansvar
för att barnen i hemmet på samma sätt inlärde åtminstone de tio budorden. Kyrkoordningen
av år 1571 förutsatte även prövning i kristendomens huvudstycken för sådana,
som ville begå nattvarden. Församlingsprästen var
lärare och -medlemmarnas kunskaper skulle även kontrolleras, vilket skedde i
synnerhet vid olika visitationer. När Terjärv kapell år 1671 fick egen präst,
utgjorde detta givetvis ett betydande framsteg i undervisningen, och från
denna tid är det även möjligt att med ledning av tillgängliga uppgifter i viss
utsträckning följa undervisningens utveckling i vår bygd. Carolus Werander l67199 Katekespredikningar och
-förhör förutsatte ingen läskunnighet. Gezelierna ivrade mycket för
folkundervisningen och isynnerhet fäste de vikt vid läskunnigheten. Prästerna skulle sammankalla 2030 familjer
åt gången och anställa först enskilda förhör och sedan allmän katekisation. De
skulle också föra läslängder och särskilt anteckna sådana, som kunde läsa i
bok. Dylika läslängder påträffas ej hos
oss från Weranders tid, men ett protokoll från en prostvisitation år 1687 säger
oss något om förhållandena: "Anno 1687 den 28 februarij höltz visitation anniversaria uti Terwijerfwi Capell, där församlingen blef förhörd, både gambla och unga, och kunde mesta delen av
Ungdomen wel läsa sina christendoms- stycken med spörsmålen både uthan som j
Book". Härenligt måste ungdomarna ha fått undervisning i bokläsning, vilket antagligen kommit till stånd på åtgärd av kapellanen, som genast från början måste ha fäst sig vid behovet och betydelsen av ökad undervisning. Det följande visitationsprotkollet
är från Weranders sista verksamhetsår: "Anno 1699 den 1 Martij hölls probsteting i
Terwijärfwi Capell. Efter sluten Gudstienst företogs Catechismi förhör,
hwarutinnan åhörarna wiste sin förkofring uti Catechismi hufvudstyckens
läsande".
De förhördas kunskaper betecknades enligt skalan: (X) kors, om insikterna var goda och ( / ) halvkors, om insikterna var mindre tillfredsställande. Till det
sistnämnda protokollet finns en vidfogad tabell, som ger en bild av
läskunnigheten i flera andra församlingar i Gamlakarleby prosteri. Uppgifterna
ger vid handen, att kapellborna hade bättre insikter än t.ex. medlemmarna i
moderkyrkoförsamlingen. Gabriel Werander 170231 Det goda förhållandet
fortbestod även under Gabriel Weranders tid. Prosten Jacobus Falander
konstaterar helt kort: "Tillståndet godt" när han den 9 juli 1707
visiterar församlingen. Gabriel Werander började år
1708 föra skrift- och kommunionböcker, vilka även ger en viss uppfattning om församlingsmedlemmarnas
kunskapsnivå. Stora ofredens oroliga år infaller nu, men någon påtaglig nedgång
i avseende å församlingsmedlemmarnas kunskaper kan dock inte förmärkas. Terjärv
låg på sidan om de stora händelserna och kapellanen skötte nitiskt sina åligganden
också denna tid, som bekräftas av denna anteckning: "Under dänna swåra tiden war Comministern härstädes, H. Gabriel
Werander, merendels hemma wed församblingen och utstod mycken wedermöda".
När prosten Ericus Cajanus förrättar den första visitationen efter ofreden den
19 mars 1723, säges, att "församlingens lemmar kunde som mast sin
Catechismum" och hade "enfaldigt förstånd. Laurentius Häggman 173258 En ny framstöt på
folkundervisningens område var en kunglig resolution av år 1723, varenligt
föräldrar, som ej själva förmådde handha barnens undervisning, skulle anlita
klockaren eller skolmästaren eller någon annan boksynt person mot ersättning,
och prästerskapet skulle övervaka att bestämmelserna följdes. Resolutionen ger
sin prägel åt de närmast framtida visitationerna. Biskop Jonas Falander, som
den 6 januari 1738 besökte Kronoby, dit även kapellborna kallats, uppmanade
föräldrar, vilka icke "sielfwa wäl
kunna läsa i bok", att anlita därtill skickade personer. Samtidigt
erinrades om klockarnas undervisningsskyldighet. Terjärv fick sin första
klockare i början av 1700-talet, Hans Andersson från Kolamb, vilken på egen
bekostnad upptog klockarbostället på Sågfors. Hans efterträdare var Matts
Eriksson från Harabacka i Kronoby, som tjänstgjorde 172548. Dessa torde ej i
större utsträckning ha befattat sig med undervisning, eftersom
biskopsvisitationen ger vid handen, att barnens undervisning ombesörjdes av
föräldrarna. Emellertid antecknades, att
församlingsmedlemmarna ådagalade "en wacker
Christendomskunskap". Vid en visitation den 4 februari 1757 var
förhållandena ännu mer prisvärda. Om barnen sades, att dessa "kunna wähl läsa uti bok, efter den
rätta methoden, som derwed är brukeligt". Att de kunde Luthers katekes
utantill gav dem särskilt beröm och uppmuntran till fortsatt flit och idoghet. Kapellanen Häggman måste
betecknas som en plikttrogen församlingsherde. Han uppmanade
församlingsmedlemmarna att före gudstjänsten läsa episteltexten för att bättre
kunna följa med i predikan och han ålade husbönderna att vid hemkomsten från
kyrkan utfråga barn och tjänstefolk för att sålunda kontrollera deras
uppfattning av predikan. Han måtte också särskilt ha
intresserat sig för barnens undervisning, ty han uppmanade föräldrarna se till
att barnen lär sig "rätt läsa i bok
såsom grunden och början till ett gudeligt och christnas anständigt
lefwerne". Häggman uppfostrade den
första kända barnaläraren i Terjärv, nämligen Johan Mattsson. Klockaren Matts Eriksson
och hans hustru Lisa Johansdotter hade tre barn, Margeta, Hans och Johan. Johan
föddes den 10 september 1736 och döptes den 11 september. Som faddrar är
antecknade kapellanen "Lars Häggman,
Gambl Klack (aren) Hans And(ersso)n och hustrun, Jungfrun Julian Bullich,
dräng (en) Olof And(ersso)n i prästgården) och h(ustru)n". Klockarhustrun Lisa
Johansdotters kristendomskuskaper är betecknade i kommunionboken med kors och
halvkors: xx xyy xy xy yyxx yy xx xx
x------ x x. När klockaren dog den 9 januari 1748var Johan 12 år gammal. En
ny klockare, Henrik Mattsson (Sågfors) från Kronoby, tillträder den 28 augusti
samma år och Johan tas om hand av kapellanen Laurentius Häggman. Sålunda kommer
han att få växa upp i den stora prästgårdsfamiljen, och helt säkert tar prästen
i egenskap av fadder vård om hans undervisning. Tydligt är att Johan har lätt
för sig, ty hans vitsord är de allra bästa: xx xxx xx xx xx xxx xx xx xx xxx xx
xx, och inga luckor uppkom i de givna kurserna. Som vuxen blir han dräng i
prästgården och får sålunda även lära sig praktiskt arbete. Georg Mathesius 176081 Tack vare förmånen av
framstående präster kom folkbildningsarbetet i Terjärv att vara i ständigt
framåtskridande under 1700-talet. Magister Georg Mathesius hade studerat bl.a.
ekonomi och framhålles som en av Österbottens märkligaste prästmän. Den 10 augusti 1762
utfärdade konung Adolf Fredrik en resolution, vari uppmanas att anställa
barnalärare. Helt säkert kom Mathesius att rätt snart fästa sig vid Johan
Mattssons goda insikter och förmåga. När nämnda resolution kom ut, låg det nära
till hands för den 28-årige kapellanen att genast vidta åtgärder drängen
Johan skulle bli barnalärare. Nästa år den 13 december
1763 ingås äktenskap mellan "barnaläraren
Johan Mattsson och jungfrun Anna Tammerin". Anna Tammerin inflyttade
med kapellanen och omnämnes som piga i prästgården. Också hennes kunskaper är
bedömda med enbart goda vitsord. I fortsättningen verkade
Johan Mattsson som barnalärare i 22 år. Han bodde i en stuga på prästgårdens
mark cirka Förutom att han undervisade
bygdens barn, var han även verksam som snickare och urmakare. En skåpklocka på
Maseisos i Lytsbacka by bär ännu vittne härom. På dess dörr strår skrivet: "Klockan
slår och tiden går, döden och evigheten för dörren står. Thärföre late oss
göra godt medan tid är. Gal.br. 6: 9". Skolmästarens verksamhet
måtte ha varit fruktbringande, ty vid prosten Johannes Salmenius' visitation
den 18 mars 1764 sades att barnen hade inte allenast "rätta arten af ordens sammansättiande efter ren stafning vid
innanläsningen, utan ock kunde väl utan till Catechesen" och att det goda
förhållandet berodde på "den väl föranstaltade barnainformationen, som
uthi Socknen öfves och drifves". Matthias Köping 178194 Platsen där skolmästarens
stuga var belägen kallas "Skolmästarns lindo", där en förfallen brunn
och några mossbelupna stenar i den varma sydsluttningen återkallar i minnet
den gamla traditionen om Johan Mattssons och hans hustrus tragiska ändalykt,
varom antecknas i en av församlingens böcker: "Döde och Begrafne Åhr 1785: Oktober 17 (30) Barnaläraren Johan
Mattsson mördad af 3 soldater och sedan innebränd. 49. 1. 1. 17 (30) ds hustru
Anna Tamerin med lika våldsam död. 46. 9. 1". De tre soldaterna var
Mathias Hjelt. Abraham Frod och Petter Lindström. I behov av pengar och drivna
av brännvinsbegär bröt de sig in sent på kvällen i stugan, mördade det ensamma
paret, stal deras pengar och värdeföremål och tände sedan eld på stugan.
Soldaterna fick sin dödsdom, som verkställdes på Kronoby avrättningsplats den
12 april 1786. Denna uppskakande händelse är tecknad till hävderna bl.a. med
det tal, som då hölls av kyrkoherden i Gamla Karleby, teol. doktorn Anders
Chydenius. 1784 omtalas skriftskolan
första gången. Det är mycket som tyder på
en tillbakagång i barnens undervisning under Matthias Köpings tid. När prosten
Anders Chydenius visiterade församlingen den 24 augusti 1788 klagade
församlingsborna på att alltför få katekespredikningar blivit hållna och att
inga kommunionförhör hållits på flera år. Detta säger oss, att han inte fyllde
sin uppgift på samma sätt som föregångarna, och då inte heller någon barnalärare
torde ha varit anställd som efterträdare till Johan Mattson, är det
förståeligt, som visitator uttrycker det, att barnen "woro nog til större delen swaga i stafningen och
innanläsningen", likaså, att han allvarligt uppmanar föräldrarna till
mera flit med barnens bokläsning. Sven Abraham Fontell
17951819 Kapellanen Fontell hade en
kortare tid tjänstgjort som lärare i Kristinestad, varför det kunde tänkas, att
även han skulle ha haft speciellt intresse av en barnundervisning i likhet med
den, som Mattsson bedrivit. Men något märkbart uppsving på undervisningens
område kan dock inte spåras. I moderförsamlingen var
flera personer sysselsatta med barnaundervisningen vid sekelskiftet, men i
Terjärv fanns ingen. Vid prosten Henric Aulins visitation den 8 mars 1804
uppmanades fördenskull "kapelboerne
at välja några sådane personer, som äga skicklighet at lära Barnen, på det
Mödrarne måtte lindras i sitt bekymmer och Barnen få en mera ordentlig
undervisning, som äfven lofvades". Detta löfte infriades genom att
inom byalagen vissa personer anförtroddes att handha barnaundervisningen
jämsides med att mödrarna fortsatte i hemmen som tidigare. Ersättningen härför
var obetydlig. Genom ett särskilt beslut i kyrkostämman den 11 oktober 1807
anställde församlingen tvenne barnalärare. Sålunda kom Matts Andersson
Sunabacka att handha undervisningen i Hästbacka-Kolam och Anders Andersson
Forss i de övriga byarna inom församlingen. Dessa båda var sjukliga och deras
lön blev fördenskull också lägre än för fullt arbetsföra personer. Vid prosten Aulins
visitation den 2 februari 1810 fick de enskilda lärarna erkännande, ty "varest dessa äro väl grundade i
läsning blifva äfwen barnen väl underviste". Men dessa lärare blev inte
långvariga. Trots allt förefanns en inrotad konservatism och motvilja hos
allmogen, när det gällde utgifter för barnens undervisning. Helt säkert
verkade även skilsmässan från Sverige efter 180809 års krig förlamande på
folkundervisningen rent allmänt sett. Vid prosten Aulins
visitation den 23 januari 1816 fanns här inga anställda barnalärare. Han
framhöll därför betydelsen av att anställa ordentliga barnalärare, men fick
intet medhåll. Johan Reinhold Granlund
182139 Trots konservatism och
fördomar förmådde dock prästerskapet föra folkundervisningen om ock långsamt
men dock framåt. Katekesförhören tvingade allmogen till inhämtande av kunskaper
och de trägna anmaningarna att anställa och anlita barnalärare ledde även till
resultat. Vi kan inte ha varit utan lärare särskilt många år. Troligt är att
kapellanen Granlund redan första året åstadkom ändring i läget, ty vid prosten
Carl Johan Nordlings visitation den 10 maj 1825 framgick, att "nästan i alla gingerlag finnes
anställda barnaundervisare, som då Mödrarne saknade tid eller förmåga, att i läsning
gå sina barn tillhanda, bisprungo dem med deras tjenster". Samtidigt utröntes även,
att skriftskola hölls tre veckor om våren, och i samband härmed vidtogs den
tidens stränga åtgärder med s.k. trögläsare, varom förtäljes: "Barnens undervisning vårdas egenteligen genom
barna Lärare, hos vilka de tröga tvingas att mottaga den; men dock händer att
all omtanke och eftersigt är otillräckelig, ty nu voro tvänne trögläsare, en
man om fyratio år och en qvinna öfver tjugu år hitinstämde, af hvilka endast
den förre Elias Månsson Rönnberg infann sig och undfick allvarlig
föreställning äfven för sin lastfulla lefnad, samt tillsägelse att inom åtta
vickor lära sig åtminstone Lutherii Spörsmål och visa prof derpå inför
kapellanen Granlund, emedan straffet för ohörsamhet häremot, vore att en söndag
sitta i stocken vid Terijärvi Kyrka samma Dom skulle Sexmännen tillsäga
qvinnan, i händelse af hennes fortfarande lättja och håglöshet, utom det att
hon skall bota för uteblifvandet från Wisitationen. Rönnberg utfäste sig att
lyda och lära hvad af honom fordrades." Klockaren deltog även
numera i undervisningsarbetet i det han 23 veckor höst och vår gav
särundervisning åt svaga elever, som ej eljes klarade skriftskolans fordringar.
Dåvarande klockare Anders Sund tjänstgjorde 182857 och var den första som höll
en något så när regelbunden skola. Genom stämmobeslutet den 9
januari 1825 om bildande av nämnda lånemagasinsfond garanterades den blivande
klockarskolan, som hölls av Sunds efterträdare, Carl Johan Bergman 18591906,
och som behandlas under särskild rubrik. Lars Schalin 184047 Tillgängliga uppgifter
säger ingenting om undervisningsarbetet under denna ti.d Carl Johan Häggström
184961 Josef Vilhelm Fontell
186371 Carl Gustav Mellberg 187589 Johan Wilhelm Fontell
18901900 Ernst Gustav Appelberg
190117 Erik Isidor Eriksson
191737 Johan Runar Weckström 1937 1850-talet betecknar
inledningen till en ny epok i Terjärv i undervisningsavseende och fördenskull
ger vi fortsättningen av denna framställning en annan inramning och låter de
olika prästmännens namn framträda i sammanhanget i den mån det av
sakförhållandena påkallas. Erik Granvik Ur Skolväsendet i Terjärv intill |
Senast uppdaterad 2005-07-09 01:54 |