Frieriseder och bröllopsförberedelser i Kronoby på 1800-talet |
Skrivet av Henrik Ståhl |
2005-12-17 10:23 |
FRIERISEDER
OCH BRÖLLOPSFöRBEDELSER Enligt
ett föredrag
av Henrik Ståhl,
1893 Sedan
gossen med konfirmationen midsommardagen slutat skriftskolan betraktas han såsom stopåjk. Dock deltager han ej genast i
ungdomens förströelser. Seden bjuder att han en tid
bortåt
genom att hålla
sig hemma skall visa sig gripen av de intryck han under skriftskoletiden
emottagit. Först
på hösten börjar han taga del i ungdomens nöjen, vartill i främsta rummet hör att besöka danstillställningar, att fara ti bys eller jämte andra gossar hälsa på hos flickor lördags- och söndagskvällar. Förut anställdes även mycket ofta oppsitor dvs. gossar
och flickor samlades någon kväll i en gård, flickorna försedda med handarbete. Men något ordentligt arbete blev det ej
av, utan tiden tillbragtes långt in på natten under lekar och skämt. Under lösvikon eller första veckan i november, då allt tjänstefolk har ledigt, och de närmaste dagarna efter jul, tillställas ofta stodansar av byns pojkar.
En eller två fiolspelmän bestå dansmusiken och ungdomen samlas
också från längre bort belägna byar. Slagsmål och knivhugg voro förut icke ovanliga företeelser på dessa tillställningar, men under de senaste årtiondena har dylikt icke förekommit. Förut brukliga danser voro polska och
menuett, men numera äro de vanligaste purpuri (en lång dans med 6-8 turer), ett slags
kadrilj, polka och såtisk eller schottis. Seden att
lördags-
och söndagskvällar vanka omkring i byn är mycket gammal. Redan i kyrkorådets protokoll från 1700-talet klagas över detta "nattlöpande" och över oseden att gossar och flickor
sova tillsammans. I regeln ligger dock ingenting osedligt i detta bruk. Nämnda kvällar hälsa gossar på i flickornas sovrum (sommartid i loft,
bodar, framstygor eller fåstokambrar, vintertid inne i stugorna), sitta och prata en
stund och gå
sedan till ett annat ställe eller hem. Blott om någon av gossarne tänkt frejst med flickan (dvs. be att
få
sova hos henne), stannar han kvar och gör det med ungefär följande ord: "Passar e ti få
ligg me de i natt"
eller "Ha dy bädda åt me na i natt?". Ämnar flickan bifalla, säger hon: "Int veit ja", samt
efter litet parlamenterande: "Nå, vi passar int he" och gossen
sover då
hos henne inemot morgonen så att säga i syskonsäng. Att ofta
hava besök
av pojkar är för en flicka tecken på att hon åtnjuter anseende eller val bra
holldi. Någon
egentlig rangskillnad mellan gårdsdöttrar och pigor finnes icke. Men naturligtvis förlänar det en flicka ett visst
anseende, om hon utom att hon äger de oundgängliga attributerna, röda kinder och ljust hår, även har ett hemman att ärva. För att frejst med en flicka behöver gossen icke hava någon tanke på frieri. Det är tillräcklig orsak, att flickan enligt den
allmänna
uppskattningen är honom värdig. Finner han behag för henne kan han återkomma flere gånger och, om tycket är besvarat, börja fria på allvar. De lova då varandra att int ligg me ader.
Tills vidare lämnar han henne sin klocka, men efter någon tid resa de till staden för att köpa golli eller fästning. Därtill hörde tidigare blott en halvtumsbred
fingerring ofta av s.k. kronguld. Senare skulle det därjämte vara örringar, ju större dess bättre, och nu hör till en ordentlig fästning stora örhängen och många, ibland ända till fem, fingerringar. Under förlovningstiden går friarn till sin brud i regeln
varje lördags-
och söndagskväll och ofta även mitti-vikoskvälldi eller onsdagskvällen samt stannar över natten. Är friarvägen mycket lång, reser han lördagsafton med häst och blir kvar ända till måndagsmorgonen. Under större högtider, såsom jul och påsk, kommer fästmön såsom gäst till friarns hem. Andra helger gästar han i brudens hem. Under förlovningstiden förärar man varandra smärre gåvor. Förut skulle bruden giva ett västtyg, tobakspung, hängslen och strumpband samt ett långt yllebälte, allt så vitt möjligt hennes egna händers verk. Fästmannen skulle visa prov på
sin slöjdkunnighet och snidade rullstolar,
linklubbar, rockblad och skrin med utskurna hjärtan, stjärnor, lejon m.m. Numera duga blott köpta presenter. Ett
frieri kan fortgå en rundlig tid, från 1/2 till 5 år, allt efter omständigheterna, varunder det sällan går så lyckligt att ej någondera parten ger kalvstjinni eller
korgen, vilket icke hindrar att frieriet börjas på nytt. Under tiden ägnas tillbörlig tanke åt brudens utstyrsel, och sista året av förlovningstiden håller hon sin brudvinter, varunder
hon uteslutande är upptagen av arbete därå. En gårdsflicka måste för att vara ordentligt utrustad medföra i det nya boet: 2 á 3 dussin
evedeilar eller lintyg, ungefär lika många kjolar och tröjor, en hel hop dukar och själar, sängkläder så att hon kan bädda upp flera sängar, en spinnrock samt en ko och
två får. Under
brudvintern köper
fästmannen
en bunt bomullsgarn, varav bruden väver lärft och förfärdigar ett plagg åt varje person i friarns hem. Den
blivande svärmoderns
plagg kallas storsärk, och tyget därtill tages så rundligt att därav skulle kunna göras tvenne av vanlig storlek. Även skall bruden sticka tälomansstrompona, brygomsstrompona
och ett par åt
prästen,
som han skall ha, när lysning uttages. Vanligen
försöker man ställa så till att förelysning till äktenskap kommer att avkunnas första gången pingstdagen. Närmast föregående fredagskväll går fästmannen till sin brud, och på lördagsmorgonen, innan han begiver sig
hem, friar han lös bruden eller anhåller om hennes hand hos föräldrarna. Förut har han icke uttryckligen talat
med dem om sitt frieri eller giftermål, men naturligtvis har frieriet
dock fortgått
så länge med föräldrarnas tysta samtycke. Därpå skyndar fästmannen hem, för att högtidligen i sällskap med talmannen återkomma åkande. Man stiger in och talmannen håller allt eftersom han har förmåga att lägga sina ord ett längre eller kortare andragande,
kallat tälomansbönon, ofta späckat med uttryckssätt från bibeln och brudvigseln. Följande fragment har jag lyckats
uppteckna: "Jag bjuder ut min son, som ämnar taga hustru av detta släkte. Är detta fars och mors vilja och
brudens vilja, (De svara: "Ja".) så giver jag därpå fästning", varpå han räcker åt bruden en av brudgummen köpt pokal eller sked av silver. Huru
hemlighetsfull man än sökt vara, hava grannarna dock fått nys om saken. Redan tidigt på morgonen ha de upphissat flaggor
bildade av granna täcken, dukar, lakan o.d. på gården och längs den väg brudparet kommer att taga. Ungdomen
anlägger
förklädnader. Gossarne med skråbåkkögon för ansiktet och ofta till häst sträva att åstadkomma ett så
fult och komiskt yttre
som möjligt.
Mången
har skaffat sig skjutvapen och avlossar nu och då skott till brudparets ära. Flickorna kläda sig i vitt med granna prydnader.
På
huvudet bära
de beklädda
manshattar och i handen flaggor bildade av en käpp med en vidfäst liten duk. När brudparet och tälomännen begiva sig i väg, brudparet till staden och talmännen eller rättare giftomännen till prästen, för att uttaga lysning, tågar ungdomsskaran framför hästarna och följer ett stycke under hurrarop och
skjutande. I staden
köpes
brudsjal och ett klänningstyg åt bruden samt brännvin, kaffe, socker och vad annat
som kan behövas
för
att följande
dag undfägna
släktingar
och bekanta. Vid brudparets hemkomst på aftonen är den utstyrda ungdomsskaran åter till mötes och det sparas icke på skott. Följande söndag förelyses brudparet första gången och säges då komma i tjyrktatji. På eftermiddagen samlas släktingar och ungdom för att dansa på kryttjona (såsom det heter) och undfägnas med kaffe och brännvin. Tredje söndagen när förelysning avkunnades, plägade brudparet infinna sig i kyrkan,
men mycket sent, och sätta sig i de bakersta bänkarna, bruden på flickornas sida och brudgummen på gossarnes. Så snart prästen då förelyst tredje gången, började gossarne stampa med fötterna, och detta ofog höll länge i sig trots prästernas straff predikningar. Intet
brudpar vill gärna undvara bröllop. Till och med om paret alldeles
saknar tillgångar,
ställdes
ibland till bröllop, emedan man i så fall kan hoppas, att gästernas gåvor skola betäcka utgifterna. Bröllopet hålles helst under den vackra årstiden strax efter midsommar.
Kommentar Texten
ovan utgör första hälften av det föredrag om "Frieri- och bröllopsseder i Kronoby" som
Henrik Ståhl
(1865-1921) höll
vid Svenska Landsmålsföreningens årsmöte i Helsingfors den 6 februari 1893. Den
avslutande delen berättar om hur ett bondbröllop firades. Texten återges ordagrant enligt Ståhls avfattning. Stavningen har dock
moderniserats. Ståhls ljudbeteckning (i de understreckade dialektala fraserna)
har modifierats enligt samma principer som i den
tidigare publicerade texten. Henrik Ståhls föredragsmanuskript ingår i Svenska Litteratursällskapets samling SLS 176 i
Folkkultursarkivet. Peter
Slotte |
Senast uppdaterad 2005-12-17 10:30 |