Torsdagens betydelse i folktron |
Skrivet av Jacob Tegengren |
2005-12-13 10:51 |
Man behöver inte ha förvärvat
sig någon synnerligen omfattande inblick i skandinavisk och östsvensk
folktro för att lägga märke till vilken betydande roll torsdagen innehaft i
folkets vidskepliga föreställningar. Materialet är så rikt, att i en kort uppsats
endast en mindre del kan finna rum av de seder och bruk, de föreskrifter och
råd, som varit knutna vid denna veckodag. Den ansågs nämligen utöva ett långt
verksammare inflytande på framgången av de hemliga konster man tog till hjälp
för vinnande av vissa syften än andra dagar och tider. Skärtorsdagen ansågs i
synnerhet äga den kraftigaste inverkan. I en uppgift från Österbotten sägs det
uttryckligen, att den torsdag, som har den största betydelsen vid utövandet av
onda gärningar, är skärtorsdagen, och att det som denna dag lagas om, eller
botas, blir "ovillkorligen friskt". - Den tid av torsdagsdygnet, som
bäst lämpade sig för de magiska företagen, var kvällen eller natten, och för
vinnande av säker verkan föreskrevs ofta, att konsterna skulle utföras tre
torsdagar å rad. Guden Tor med sin hammare Torsdagens särställning i folktron beror på att den uppkallats efter guden Tor, åt vilken den en gång varit helgad. Ingen annan av de fornnordiska gudarna torde ha varit så populär som Tor - han var en verklig folkgud, den förnämsta i gudakretsen, härskaren över åska och blixt, blåst och regn, tjänlig väderlek och riklig gröda. När han dundrade i skyn och slungade ut sina blixtar, åtföljdes dessa tecken på hans makt av det livgivande regnet, som uppfriskade och främjade växtligheten på bondens åker. Hans symbol var hammaren, senare yxan, och man har i forngravar funnit miniatyrer av dessa föremål, ofta uppträdda på en halsring, vilka burits som amuletter. Hans minne har bevarats i många ord och uttryck inte blott i skandinaviska utan också i östsvenska folkmål. I Österbotten har man kallat åskan för toorin och sagt att toorin gaar; blixten har benämnts toreld och torvigg, och man har trott att i jorden funna stenredskap varit åskviggar. Dessa s.k. torstenar, har utnyttjats av "omlagare", som tillrett medicin av stenmjöl, skrapat från dessa trollredskap. När kristendomen efter hårdnackat motstånd besegrade den gamla tron och berövade gudarna deras helighet, nedsjönk dessa till onda väsen, vilkas åstundan gick ut på att skada människorna. De gamla föreställningarna höll sig dock seglivat kvar i folkets tankevärld och tog sig uttryck i en mängd seder och bruk, vilka vi nu stämplar som skrock och vidskepelse, men som fordom hade en djupt ingripande betydelse i människolivet. De "degraderade" gudarna satt fortfarande i sin egenskap av fientliga andeväsen inne med stor makt, och kunde man genom hemliga konster komma i förbindelse med dem och tvinga dem att göra en delaktig av denna makt, då blev man själv i besittning av en övernaturlig kraft, som man kunde använda till nytta genom att t.ex. bota sjukdomar och avvärja ont eller skaffa sig lycka och fördelar, men också nyttja till utövande av skada (svart magi). Och då Tor var de hedniska nordbornas mäktigaste gud, var det inte underligt om den åt honom helgade dagen av folket betraktades som särskilt betydelsefull, då trolldom och magiska handlingar troddes ha starkare verkan än på andra dagar. Man kan förutsätta att Tor under hednatiden på sin dag varit föremål för vissa kulthandlingar i hemmen. Han betraktades nämligen som en beskyddare av hemmets goda. T. E. Karsten (Germanisch-Finnische Lehnwortstudien) påpekar, att flere s.k. noanamn (smeknamn) på Tor bevarats i folkspråket i Sverige s.k. Fader Tören, Gofar, Gogubben, medan han i en dansk variant av Torvisan kallas för Vor gamle fader. En kvarleva av denna kult av Tor som husfader möter så sent som 1545, då några bönder i Savolaks beklagade sig över att de blivit bötfällda för att de druckit Thordns gildhe. I det följande skall materialet ordnas under olika rubriker. Sjukdomar botas Kråse. Denna sjukdom, som i synnerhet angriper barn i späd ålder, mera sällan fullvuxna personer, anses ofta förorsakad av onda väsen eller illasinnade människor. Ett "kråssat" barn blir oroligt, gråter oupphörligt, blir skevögt och vänskapligt, får stort huvud samt krokiga armar och ben och lär sig ofta inte att gå. Sjukdomstecknen är utmärkande för "ris" (engelska sjukan). I många av de uppteckningar från Österbotten, som behandlar botemedel mot "kråse", föreskrives att den magiska handlingen skall utföras tre torsdagskvällar å rad. Ett par exempel må anföras. Man tar ett par "rankor" (bogträn), vilka suttit på en häst, som dragit ett lik till kyrkogården. Sedan dörrar, fönster och spjäll noga stängts, trädes det sjuka barnet tre ggr genom rankorna. Detta upprepas tre torsdagskvällar å rad (Övermark). Man tar en torsdagskväll banden av tre halmkärvar, utan att öppna knuten på banden. Tre torsdagskvällar å rad drager man sedan barnet motsols genom banden (Malax). - Detta trädande genom öppningar av olika slag kallas i Sverige för smöjning (dragning) och användes för att bota barn för altan (engelska sjukan), varvid barnet träddes genom en naturvuxen, löstagen grenöggla, eller ännu bättre genom ett levande "vålbundet" träd, d.v.s. ett träd med hål genom stammen. Smöjningen skulle ske vid solnedgången tre ggr motsols tre torsdagskvällar å rad. Barnet kunde också "jorddragas" dvs. trädas genom en i marken utgrävd liten tunnel. Fassna. Med detta namn betecknas olika slags hudsjukdomar, såsom skabb, revormar, fulslag, finnar o.a. Den tillskrives antingen hemliga makter eller onda människor och anses vara av nio olika slag samt komma från luften, jorden eller elden. Rätt allmänt föreskrives att de i regel mycket invecklade kurer, som nyttjas vid botande av sjukdomen, skall utföras en eller tre torsdagskvällar. En något enklare omlagning från Korsnäs anföres som ex. Vatten tages från en källa, som rinner mot norr. På det ställe, där man tror sig ha fått sjukdomen ur jorden, tages tre jordtorvor, som var och en doppas tre ggr i vattnet, varefter de lägges på sitt förra ställe under läsning av en formel. "Fassenvattnet" användes tre torsdagskvällar å rad, och det som blivit över uthälles under de nämnda torvorna. Älta. Denna sjukdom förekommer hos barn och torde i många fall vara liktydig med engelska sjukan. Den yttrar sig som trögt liv och svullen mage. Bland de många, ofta ganska invecklade, kurer, som brukats för dess botande, har även torsdagens förstärkande kraft utnyttjats. En uppteckning från Replot föreskriver följande kur. Vid en dikesren tager man med en spade upp en större jordtorva, lägger den i en båge över marken samt gräver under torvan bort så mycket jord att barnet kan trädas genom den sålunda uppkomna öppningen. Tre torsdagskvällar å rad föres barnet tre ggr motsols genom öppningen. I Korsholm har man brukat följande omlagning. Det sjuka barnet har tre torsdagskvällar å rad lagts in i ett par kalsonger och vägts med ett besman, varvid vikten inte fått avläsas. Ros kallar man en värkande, starkt rödfärgad svullnad, som oftast uppträder i ansiktet, men även kan förekomma på kroppen. Från Petalax anföres följande botemedel. Tre "locknät" (spindelnät) tas från en vägg, som vetter mot norr, samt tre levande lockar. Dessa jämte tre metmaskar blandas i svinister, och smörjan strykes på rossvulsten. Omlagningen bör helst utföras den sista torsdagen i nedanet. Bölder. Några kurer från Österbotten, använda som botemedel mot bölder, skall anföras. I Lappfjärd har man "räknat bort" sjukdomen på så sätt att man räknar baklänges från aderton t.o.m. tre och trycker med vänstra handens "namnisfinger" lätt på bölden för vart tal man nämner. Varje böld räknas på detta sätt tre ggr. Vid uppräkningen av varje serie bör man återhålla andedräkten. Räkningen företages tre torsdagskvällar å rad efter solnedgången. Då bölderna första gången räknas bort, bör månen vara i nedanet. - I Pölforsen i Esse finns en sten med en urgröpning, i vilken vatten samlar sig. Stenen kallas för "Tvättsteinin". Omlagaren går till stenen och "köper" för en slant, som lägges i gropen, vatten i en flaska. Med detta vatten tvättas bölden, vilket helst bör ske en torsdagskväll efter solnedgången, - Följande kur är upptecknad i Malax. Vatten "köpes" från en källa, som rinner mot norr, och föres i en väl tillkorkad flaska till smedjan, där man med bälgen blåser tre eller nio ggr i flaskan, som därpå tilltäppes. Med vattnet bestrykes bölderna tre torsdagskvällar å rad, sedan dörrarna stängts och spjällen skjutits igen. Det, som blir kvar av vattnet, hälles i spiseln. Vårtor. Också vid botande av vårtor litar man till torsdagens inflytande. En uppteckning från Jeppo föreskriver följande kur. Händerna sträckes upp mot månen tre torsdagar å rad, varvid säges: "Ja viisar händren miin". Då försvinner vårtorna. Denna vädjan till månens hjälp utsäges ännu tydligare i en kur från Vörå, av följande lydelse. Handen böjes i en båge inåt och hålles upp mot månen tre torsdagskvällar å rad (den sista torsdagen bör infalla i nedanet), och man säger: "Jet opp vaarton miin"! Vi har här att göra med s.k. homeopatisk magi, "lika botar lika". Liksom månen synes avtaga och slutligen försvinna, så skall det också gå med vårtorna, vilket klart utsäges i en annan läsning från Vörå: "Ni ska tork å svartna bort liksom månen mörknar bort". - Omlagarna påpekar ofta med eftertryck, att sjukdomskurer skall utföras, då månen är i nedanet, och särskilt verksam är "nidantorsda". Ännu en omlagning för vårtor upptecknad i Närpes, skall meddelas. Tre torsdagskvällar, då det regnar, går man till en gårdsgrind, genom vilken man vet att liket av en husfader blivit fört. Från en grindspole tager man sedan för varje vårta tre regndroppar, vilka strykes på vårtan. Rygghåll. Som symtom på denna sjukdom anges stygn eller värk i ryggen. Enligt en uppgift från Terjärv botas den sjuka sålunda att omlagaren, som bör vara en kvinna som fött tvillingar, en torsdag, sedan patienten lagt sig på mage på golvet, med högra foten "trådar" på den sjukas rygg med orden: "Jag botar dig som har ont". - För att förebygga sjukdomen bör man enligt en uppgift från Snappertuna i Nyland, på skärtorsdagen tidigt på morgonen äta ägg av en svart höna. Åtgärder för främjande av kreaturens trevnad Om en nyköpt häst har "drygt", d.v.s. längtar till sitt förra stall, bör ägaren en torsdagskväll gå till stallet, kläda av sig skjortan och med denna tre ggr stryka djuret långsmed ryggen (Österbotten, Vasabygden). Har en nyköpt ko "drygt", skall husmodern tre torsdagskvällar å rad, då kon mjölkas, först strila några droppar på fähusgolvet och säga: "Du ska int längt meir än he dee längtar". - I Norge har man nyttjat följande kur, om ett kreatur van trivts: tre torsdagskvällar å rad har man kastat husets katt på djurets rygg. I Sverige har följande metod använts för grisar, som inte vill växa: tre torsdagskvällar skall grisarna väl tvättas och vägas med besman samt skillnaden i vikt upptecknas. Tager de sig mellan varje gång, blir de mycket stora, i motsatt fall blir det ingenting bevänt med dem. Förbud mot utförande av vissa handlingar Stränga förbud har både i Sverige och Norge gällt mot utförande om torsdagen av varje slag av "kringgärning": målning, nystning, varpning, spinnande. Särskilt har den sistnämnda handlingen ansetts farlig. Det är stor synd att spinna på en torsdagskväll, har det blivit sagt. Så berättas det om en kvinna, som bröt mot detta förbud, att hon blev tvungen se på hur spinnrocken surrade av sig själv hela natten. Ännu olyckligare gick det, enligt en uppgift från Sverige, med en flicka, som spunnit en torsdagskväll. Hon kom som gengångare till sin syster, sträckte fram sin blodiga hand och sade: "Se vad jag vann, för det jag torsdagskvällen spann!" Den uppfattningen är också utbredd att spinnande på torsdagen förorsakar s.k. kringsjuka hos fåren. Vi möter den även i Österbotten (Malax). I Sverige har det hetat, att om man en torsdag kör med vagn över åkrarna, så kommer säden att förstöras av mask (hjulen utför ju en "kringgärning"). Uppgifterna om vad som bör eller inte bör göras om torsdagen kan dock motsäga varandra. Så säges det i en bygd i Norge, att det är lyckosamt hålla bröllop en torsdag, medan det från en annan trakt kommer en varning att på den dagen gifta sig. Olyckliga följder för barnet har dopet, om det förrättas en torsdag, heter det från Norge: likaså bör man inte flytta ur tjänsten en sådan dag eller släppa ut korna. Samma tro att korna kommer att råka ut för en olycka, om betesgången börjar en torsdag, har rått i Sverige (Bohuslän), och det hette i Dalarna att man inte fick "buffra" (driva korna till fäbodarna) en torsdag, ty då var trollen ute i samma ärende. Råd och tecken I Sverige har Kristi himmelsfärdsdag även blivit kallad helig torsdag, och till denna dag hänför sig en mängd föreskrifter och råd beträffande kreaturen, av vilka ett par må nämnas. För att få god lycka med korna, skulle värdinnan eller ladugårdspigan före soluppgången dansa eller springa naken kring gödselstaden. De djur, som ännu ej fått namn, skulle denna dag namngivas, vilket tillgick sålunda att vallhjonet med ett rönnspö slog respektive djur under tillropet "N. N. skall du heta, ditt namn skall du veta, ditt fä skall du följa så tätt som rönnen vid roten och barken vid trädet". För att få god smörlycka har man i Närpes givit rådet att tre torsdagskvällar å rad öppna farstudörren och taga med en slev ur luften samt sedan gå till kärnan och i denna hälla ut den osynliga lyckan. För att en häst inte skall tröttna har man i Sverige givit följande råd: "Gäck ut en skärtorsdag- smorgon och hämta en flygrönnskäpp, tag honom rätt som dag och natt skiljes åt samt gör selstickor därav. Så länge du brukar dessa, tröttnar aldrig din häst". - I Norge heter det att om man vill bli en mästare i fiolspel, skall man en torsdagskväll gå till näcken för att av honom lära sig konsten, och från samma land finns en uppteckning att om man vill komma åt jordgömda skatter, skall man gräva upp dem en torsdagskväll. Flere tecken och varsel säges vara särskilt betydelsefulla, när de inträffar på en torsdag. Barn, som fötts på en torsdag, har i Sverige trötts bliva "synska" och få förmågan att se gastar och gengångare. I Norge har man trott, att de drömmar man drömmer en torsdagsnatt blir sannspådda. Drömmer man t.ex. tre torsdagsnätter om en och samma flicka, blir man gift med henne. Från samma land finns uppteckningen att om man tre torsdagskvällar efter varandra går in till ett lik, så kan man uppdaga tjuvar. Åtgärder mot onda makter Ett mörkt kapitel i folktron utgör vanföreställningen om de s.k. bortbytingarna, vilka varit utsatta för grym misshandel. Man har trott att de varit avkomma av troll, vättar och underbyggare, som givit dem i utbyte mot de odöpta människobarn de rövat till sig. Kännetecken på en bortbyting är följande: stort huvud, liten och stundom missbildad kropp, oförmåga att antingen helt eller ofullständigt lära sig tala och stundom oförmåga att lära sig gå. En bortbyting kan ha en glupsk aptit utan att dock nämnvärt tillväxa, utom vad huvudet beträffar, och han skriker mycket. I början kan han vara alldeles lik det bortstulna barnet; först småningom framträder de egendomliga förändringarna både kroppsligt och andligt, så att föräldrarna inte längre känner igen sitt eget barn, utan tror att trollen varit framme. De medel, som använts av de förment bedragna föräldrarna för att tvinga trollen att återlämna det stulna barnet, har varit mycket grymma, medan enligt folktron, i motsats härtill de bortrövade människobarnen behandlas synnerligen väl hos trollen eller vättarna. Den stackars vanskapta idioten har utsatts för den mest omänskliga behandling. Gång på gång återkommer i meddelandena om sätten att återfå det egna barnet, att bortbytingen skall plågas: han skall behandlas med hugg och slag, man lägger honom på golvet och sopar ut honom, han kastas ut i en snödriva eller på gödselhögen, man låter honom hungra osv. Ofta angives att dessa barbariska handlingar bör utföras en torsdagskväll. Från Småland finns uppgiften att trollet kommer och tar tillbaka sitt barn, om bortbytingen tre torsdagskvällar å rad sopas ut. Samma medel anges från Närke, där det även hetat att man sent en torsdagskväll bör med eldtången bära ut bytingen till sophögen. I Norge har givits rådet att bytingen tre torsdagskvällar å rad skall föras till gödselhögen och alla tre kvällar risas duktigt. Liknande uppgifter om behandlingen föreligger också från Danmark, där även torsdagskvällens inflytande tagits till hjälp, och från Österbotten, Kvevlaks, anföres att bytingen tre torsdagskvällar å rad skall föras ut på gården och slås. Jag vill nämna att det visserligen finns en mängd uppgifter om metoder, genom vilka man medelst list kan narra trollen att återlämna det stulna barnet - man låtsar kasta bytingen i den uppeldade bakugnen eller i en gryta med kokande vatten, hotar att slå honom med kniv eller yxa osv. - men vi får antaga att den hårdhänta behandlingen ansetts som den mest verksamma. Bland de onda makterna intar i folktron maran en framträdande plats. Hon är osynlig, endast verkningarna av hennes angrepp blir skönjbara. I Österbotten anses hon ha sitt upphov i elaka människors onda önskningar eller avundsjuka. Det sägs också att hon är "hamen" (vålnad) av onda människor, och att en död självmant kan "gå i mar" eller av en levande skickas att plåga någon. Vissa personer är på grund av särskilda kroppsliga egenheter dömda till maror, likaså sådana, som en katt, medan de varit odöpta, råkat hoppa i eller över vaggan de legat i. Maran rider såväl människor som hästar och kor. Anfäktas en människa av maran, känner hon en olidlig tyngd på bröstet och kan varken röra sina lemmar eller ropa. När hon äntligen bli fri sin plågoande, är hon svettig och matt. Hästar och kor, som råkar ut för maran, visar stor oro, stampar och våndas och är om morgonen utmattade och våta av svett. Vid fördrivandet av detta onda väsen har man även litat till torsdagens kraftökande inflytande. Så föreskrives från Kronoby att man, om en ko plågas av maran, skall baka en torsdag och sedan man sopat med ugnskvasten föra denna två ggr medsols och en gång motsols kring djuret, så försvinner maran. Från Vörå anges att man tre torsdagskvällar å rad skall med flata handen stryka längs ryggen på kon och läsa: "Skååni ska int gaa sess på skååni" (med skån menas exkrementer, men ordet är även ett binamn på den onde). Från Vörå och Övermark heter det att om korna plågas av maran, skall man en torsdagskväll skjuta tre skott genom ladugården. - I Åboland, Korpo, har man skyddat boskapen mot maran genom att skärtorsdagsnatten klistra ett psalmboks- eller katekesblad i taket ovanför djuren. Svart magi Utövare av sådan åstundar att med tillhjälp av onda makter förvärva sig en förmåga, som människan av naturen inte besitter, för att använda denna till att skaffa sig fördelar av olika slag eller för att nyttja den i ont syfte. Följande två exempel från Sverige på sätt att förskaffa sig övernaturliga färdigheter må anföras. Konsten att göra sig osynlig kan man förvärva på följande sätt. Man tager (köper) ett människoben från kyrkogården en torsdagsnatt mellan tolv och ett. Därefter skrapar man benet med en kniv, så att det blir som mjöl. Man tager detta mjöl och strör på huvudet under det man säger: "Härmed föreställer jag mig uti osynlig måtto som anden, som en gång varit förenad med detta ben, och lämnar jag min själ i pant. Bornus Bister under Djävulens sigill i Guds Fadrens, Sonens och Den Helige Andes namn. - När man åter vill bli synlig stampar man in kniven i ett träd eller en husvägg. För att bli insatt i de osynligas visdom - nämligen av Vittrors och Lucifers släkte, går man till en grav en torsdagsnatt mellan tolv och ett. Här tar man litet dömull, öppnar vänstra ringfingret, så att tre blodsdroppar faller ned på dömullen, och jordkastar sig själv såsom prästen, då han jordsätter ett lik. När man så gjort, har man sålt sig i de osynligas våld, och då får man lära sig av dem allt vad man i den vägen här i världen vill lära. Förskrivning till den onde skulle, under ofta mycket invecklade signerier, vanligen ske en torsdagsafton eller -natt. För att förvärva sig svartkonstboken föreskrives också, t.ex. från Korsholm, att de handlingar, som härvid skall utföras, bör företagas tre torsdagskvällar å rad. Med tillhjälp av denna bok blir man en mäktig trollkarl, men det är mycket svårt att bli kvitt densamma. Det uppges från Korsholm att "den spatserar självmant med i likkistan". Dock kunde man befria sig från den, om man lyckades sälja den till mycket billigt pris, men det var svårt att finna spekulanter, emedan man fruktade att få sin själ såld till fan. De i många fall ganska omständliga handlingar, som krävdes vid tillverkning av det trolltyg, som i Sverige vanligen kallas för mjölkharen eller puken, men hos oss går under namn av bjäran, och med vars hjälp ägaren stal mjölk och smör från andras kor, men på samma gång förskrev sin själ till djävulen, skulle enligt flere uppteckningar både i Sverige och hos oss utföras en eller tre torsdagskvällar eller -morgnar å rad eller också en skärtorsdagsnatt. På samma sätt skulle det onda väsen, som benämnes spiritus och i mycket är besläktat med bjäran, anskaffas en eller tre torsdagskvällar. Spiritus samlar rikedom åt sin ägare, men det sker på bekostnad av själens salighet. Vår utflykt på området för den folktro, som knutits till torsdagen, är slutförd. Denna tro, liksom folktron över huvud, bildar numera ett av folket självt i det närmaste förgätet kapitel i dess historia. Ännu finns det dock en och annan av den äldsta generationen, som inte helt kunnat frigöra sig från det arv, som sedan uråldriga tider gått från släkte till släkte och så starkt gripit in i folkets liv. När dessa åldringar gått bort, har också med dem försvunnit de sista resterna av de seder och bruk och den primitiva tro, vilka hos våra förfäder spelade en så viktig roll i deras dagliga verksamhet, vid de stora högtiderna och i människolivets betydelsefullaste händelser: födelse, giftermål och död. Människan kände sig svag och ofta skyddslös gentemot de osynliga och farliga makter, som hon trodde verkade runt omkring henne och för vilka hon måste trygga sig på de sätt, som hon blivit inlärt av fäder och mödrar eller också förlita sig på hjälp av dem, som hölls för "kloka". - Den stigande upplysningen, förmedlad av skolor och tidningar, den genom de utvecklade samfärdsmedlen brutna isoleringen har gjort rent hus i en föråldrad föreställningsvärld och låtit en ny tid bryta in.
JACOB TEGENGREN 1948 |
Senast uppdaterad 2005-12-13 11:11 |