Kors och tvärs genom Österbotten |
Skrivet av Margit Lindqvist |
2005-08-02 22:53 |
KORS OCH TVÄRS GENOM
ÖSTERBOTTEN Österbotten är visst det
enda landskap i Finland, som ej berörts av den utländska turismen. Man reser
ju till Finland för att se tusen sjöar, "moar, fjäll och skär". I
alla dessa avseenden är Österbotten tämligen vanlottat. I medvetenhet härom
har landskapet ej heller gjort något försök att locka turister till sig förr än
1949, då man, med tanke på olympiska spelens väntade resandeström, gav ut
reklambroschyrer med vackra ord om "Rågens rike", "Skaldebygden"
och "Minnen från 1803 års krig". Under de senaste somrarna
har Österbotten emellertid fått en förr oanad dragningskraft på inhemska
resenärer. I krigets Finland är intresset för fjäll och skär ganska minimalt i
förhållande till den dragningskraft " Rågens rike", fähus och
svinstior utöva. Det märkliga har emellertid inträffat, att de, som rest i
Österbotten, bergtagits av slättlandet och sjunga dess lov helt oberoende av
de eventuella materiella fördelarna. Frågar man då: var där vackert? blir svaret
ett utdraget "ne-ej" under det ögonen få ett lite villrådigt
uttryck. Det är inte så lätt att redogöra för Österbottens charm. Den ligger
kanske i den gamla bondekulturen, som är mycket genuinare, mer
traditionsbevarande än i det moderna södra Finland. Man finner den kanske i
befolkningens glada frimodighet. En "främling" från Sydfinland
mottages utsökt vänligt. Frågar man en mötande om vägen utspinner sig långa,
skämtsamma konversationer, och sticker man sig i samma ärende in i en stuga
blir man bjuden på utmärkt kaffe med dopp. En nylänning behöver blott
stiga in på ett kafé i en österbottnisk stad för att finna att han kommit till
ett annat andligt klimat. Där råder liv: det skrattas och skämtas högljutt, så
man tycker sig förflyttad till Italien eller något annat sydligt land, där
blodet flyter lättare. Hur kommer det sig då att
den svenska österbottningen är så olik sina stamfränder i södra Finland? Har
han kanske invandrat från en annan del av Sverige, från den del, där
människorna äro skämtsammast och gladast, sannolikt alltså Skåne? Vägen vore i
så fall längst, men kanske slättbon söker sig till slättland! Eller är det så,
att den obegränsade synvidden gör människan öppnare och gladare? Dessa högst djupsinniga
funderingar framlade jag för min vän med historiehobby t, vilken replikerade:
glöm ej heller ordstävet "adelsmän och kräftor trivas ej i
Österbotten". Det är utan tvivel också en synpunkt. Det faktum att de
självägande bönderna i Österbotten alltid utgjort det översta samhällsskiktet
och icke behövt se upp till eller rätta sig efter en adlig (eller borgerlig)
herremannaklass kan helt säkert ha inflytande på befolkningens karaktär. På
bebyggelsen sätter detta förhållande sin tydliga prägel. I Nyland och Åboland
ha herrgårdsstilarna fått tjäna som mönster för bondgårdarna naturligtvis med i
regel misslyckat resultat. Österbottens bondgårdar ha sin egen stil, som vuxit
fram ur en äldre bostadstyp. Vi känna alla till de rektangulära
tvåvåningshusen med sina låga sadeltak. Inga utbyggnader eller frontespiser,
det enklaste och redigaste man kan tänka sig. De äro utan undantag rödmålade
och med vita foderbräden. Allt sedan 1940 har den
"kulinariska turismen" fyllt Österbottens alla sommarpensionat. För
min del beslöt jag då jag anslöt mig till detta slags turism att medtaga cykel
och bidraga till fyllandet även av städers och kyrkbyars resandehem. Härvid blev Jakobstad det
första målet. Det är synd om Jakobstad! Vilket hårt öde att ha sett
nationalskalden födas och icke kunna uppsätta en anslagstavla: "I detta
hus föddes Johan Ludvig Runeberg." Ja, man kan inte ens anbringa skylten:
"På denna plats stod det hus" o. s. v. Huset har brunnit och staden
har sedan dess omreglerats så, att man inte ens kan ange den exakta platsen för
detsamma. Det värsta är dock, att man inte riktigt säkert vet, om Runeberg
bodde i det ifrågavarande brunna huset eller i ett annat den 5 februari 1804. J. L. Runebergs föräldrars
gravar äro också bortslarvade. På kyrkogården kring den gamla träkyrkan från
1731 har man blott rest en sten på vilken står att läsa: "På denna begravningsplats
vila J. L. Runebergs föräldrar". Nu kunde man ju tänka sig, att Jakobstad
i enlighet härmed skulle uppsätta en anslagstavla: "I denna stad föddes .
. ." o. s. v. Men en sådan ytterlighetsåtgärd har man lyckats undvika tack
vare Vestmansmor och det förhållandet, att styrman Ströms stuga, i vilken hon
höll småbarnsskola, ännu står kvar på Visasbacken. Vindsrummet i vilket bl. a.
Johan Ludvig lärde sig alfabetet, är inte stort så där en 2 X Jakobstad har emellertid
ett verkligt förtjusande Runebergsminne, tyvärr beläget 3 k utanför
staden. Det är Johan Ludvigs föräldrars
sommarstuga på Nissasön. Man kan inte tänka sig något mer idylliskt. Hela vägen
från Jakobstad till Nissasön, som inte är någon ö, är en sevärdhet, ett slags
nordiskt Holland. Vägen går nära stranden av en smal havsvik. Mellan denna och
vägen är det fullt med sommarbostäder icke villor och de mest rörande
trädgårdar med gammaldags blommor och spegelglaskulor. Allt frodas här. Ingenstans i Österbotten bli
träden så höga och lummiga. Allra lummigast äro de just kring Runebergs stuga.
Det är ej långt till stranden med den lilla båtbryggan. Fiskar hoppa kring
bryggan, fåglar sjunga i träden och från en närbelägen holme når oss några
koskällors stämningsmättade klang. Resehandboken (men ej alla
Runebergsauktoriter) påstår, att det var
här Johan Ludvig diktade "Svanen". Vi vilja dock gärna tro det: Vad
skuggan här är rik och sval inunder björk och al" en bättre beskrivning
av detta ställe finns inte. Stugan, som hade kommit i
främmande händer, inköptes av staden, som skänkte den till skalden vid hans
besök på födelseorten 1857. Dock torde Runeberg aldrig sedermera återvänt till
trakten. Vi förbigå eller
förbicykla Jakobstads alla andra sevärdheter; den stora tobaksfabriken, den
fina skolträdgården, Styrmnsgatans gamla stugor. Men vi kunna ej underlåta att
ännu en gång beklaga staden, den i sanning olycksfödda! Genom utländska myndigheters
okunnighet har Jakobstad gått miste om en storattraktion: Kulneffs grav. Ur
kriget 1808 vistades denne ryske general: bekant i Jakobstad, där han
uppvaktade stadens sköna och glada damer och trivdes träffligt. Så
förträffligt, att han ville bli begraven här. Men hans önskan missförstods, och
han begrovs i den kurländska orten Jakobstadt. Gamlakarleby har ett minne
av forna hjältesoldater. Under Krimkriget härjade och brände den engelske
amiral Plumridge, här kallad "Plundring" ostört i Uleåborg och
Brahestad m.fl. orter. Endast Gamlakarleby gjorde motstånd. Ryska soldater
och finska frivilliga i broderlig förening lyckades förhindra landstigningen.
De sköto ett par barkasser i brand och bemäktigade sig en sådan jämte
besättning. Barkassen befinner sig nu hedrad och kringbyggd i stadens esplanad.
Besättningsmännen ha fått en gemensam grav utanför staden. Om man anlägger estetiska
synpunkter kan man inte beklaga, att Aleko Lillius 1918 köpte Nykarleby
järnväg (och sålde den till Ryssland). Nu kommer man till staden antingen från
norr eller från söder, i vartdera fallet längs älven, alltså paradvägen i
stället för bakvägen. Kommer man norrifrån passerar man Kuddnäs. Kommer man
söderifrån får man bl. a. se det hus, i vilket v. Döbeln låg sjuk den
minnesvärda 12 september 1808 då han steg upp från sjuklägret och ilade till
Jutas. På min cykel ilar jag samma
väg som Döbeln den historiska dagen och är efter Från Jutas är det en lämplig cykeldagsresa till Oravais. Oravais är vackert. Här finns hav och t. o. m. höjder. På en sådan ligger kyrkan med vidsträckt utsikt över havet. De österbottniska kyrkorna ha kyrktupp, allra högst uppe nämligen, och de ha ännu kvar sina fattiggubbar. Oravais fattiggubbe såg ut som om han varit med om slaget 1808; han har förlorat ena benet och näsan. Genom en tät och dyster skog går vägen till slagfältet. Strax innan skogen slutar och slagfältet börjar ses vid landsvägskanten en stor sten, på vilken man läser: "Lotta Svärds sten." Det var här historiens första lotta hade slagit upp sitt marketenteri. Ännu några steg, och på motsatta sidan om vägen är ett berg, på vilket Adlercreutz stod för att kunna överblicka slagfältet. Här är nu Oravaismonumentet rest. På vägen söderut från
Oravais kyrkby passerar man ganska snart en anslagstavla: "Vilhelm v.
Schwerins bro". Någon bro är här ej mer, men marken är kärraktig, och här
har tydligen för 135 år sedan varit ett träsk. Nästa etapp leder till
smörsocknen Vörå. Innan man kommer till kyrkbyn passerar man en sevärdhet:
"Tuckur storsten" Vörå är platt, det som skulle ha blivit berg har
bara blivit stora stenar. Det berättas om tre av de största stenarna, att de
kastats av en svartsjuk jättekvinna i Vörå. Hon såg sin man stå och flirta med
en annan jättinna. Hon tog då upp tre stenar. En av dem, den s. k.
Skruttokyrkan, trillade ner ur förklädet och stannade i kyrkbyn, en föll ned i
Tuckur by, och den sista hamnade ända i Oravais, där den föll ned i havet och
kallas Oxkangar kyrka. Vörå kyrkby verkar nästan
köping. Här finns allt, t. o.m. ett modernt hotell med alla bekvämligheter.
Kyrkan är gammal ehuru av trä, byggd under Gustaf II Adolfs regering. Det är
dystert att se vinterkrigets gravar; icke mindre än 56 vita kors. Vörå är den sista
svenskspråkiga socknen i detta hörn av Österbotten. Cyklande i sydostlig
riktning hamnar jag i Storkyro, vars gamla kyrka är en stor sevärdhet. Alla väggar från golv till
tak äro täckta med målningar. Dessa äro från 1560-talet och redan genom sin
uppställning helt olika alla andra kyrkomålningar i Finland. De äro uppdelade
i rektangulära tavlor i tre rader över varandra, inalles över 100 stycken. Den
översta raden föreställer scener ur gamla testamentet medan de två nedre
illustrera nya testamentet. Bilderna äro obetalbara i sin omedvetna och
oskuldsfulla humor. I början av den gammaltestamentliga serien se vi Gud
mobilisera all sin kraft för att draga Eva ur Adams sköte medan Adam lugnt sover
i 30 graders vinkel mot marken. Eva behöver icke, liksom i Markuskyrkans i
Venedig vestibul, trycka ett jättelikt fikonlöv på sin plats. Förenklad
teckning gjorde alla fikonlöv överflödiga för såväl Eva som Adam. Båtfärden, då
lärjungarna förebrå Jesus att han sov, företages i en exakt kopia av tyska
arméns gummibåtar för transport över floder. Ett par km från den gamla kyrkan
ligger Napo by på ömse sidor om älven. Här stod slaget 1714, då Armfelt gjorde
ett sista försök att hindra ryssarna att fortsätta sitt förhärjande tåg
norrut. Den 16 februari uppställdes resterna av den finska hären, 4.500 man
och 1.500 bönder på fältet kring älven. I tre dagar stod de uppställda i kölden
och väntade på ryssen, som, 12.000 man stark, kom den 19 februari. Då hade de
uttröttade, hungrande och frysande finnarna vinden med snöyra emot sig. Ytterst
på flyglarna var kavalleri: det flydde. Men fotfolket stred till sista man.
Under 4 timmars strid stupade 2.400 soldater och alla officerare utom 10. Napo
har icke oförtjänt fått Finlands ståtligaste monument. Det är inbyggt i
terrängen med trappor, stenpelare, järnkättingar och kanoner. Det är, enligt
mina mätningar, betydligt över "Österbottens slätter,
ni kan vittna att vi ej veko en tum utan stupade till sista man, givande
kommande släktled det förpliktande exemplet att stå fast, som vi, på detta
fält, och, om så höves, såsom vi det gjorde, falla till sista man". På andra sidan älven,
ungefär i höjd med monumentet ligger Bertila gård. Det är, enligt Topelii
påstående just Aron Berttilas gård. Under sina många resor mellan Helsingfors
och Nykarleby passerade Z. T. alltid denna gård, som ligger tätt intill
landsvägen. Topelius har säkert ofta tagit in här, bekantat sig med
gårdsfolket och fått veta (vad som även står att läsa i uppslagsverket
"Finska lantgårdar") att Berttila gård ärvts inom husbondens släkt
så långt man kan minnas tillbaka. Det har då roat Topelius att låta
Bertelsköldarna härstamma från en verkligt existerande gård. I ett ensligt hörn av
kyrkogården står en mossbevuxen sten. Intet namn står att läsa på den för
namnet urgröpta platsen. "Den där säges vara Bertelskölds grav",
säger min ciceron. Den första Bertelskölds grav, naturligtvis! Vi ha här ett
utmärkt exempel på legendbildning. Margit Lindqvist |
Senast uppdaterad 2005-09-21 09:04 |