Svensk bygd i Österbotten 1 (3) |
Skrivet av T.E.Karsten |
2007-01-10 22:24 |
SVENSK BYGD I ÖSTERBOTTEN 1 (3) T.E.Karsten Namnet Österbotten eller
,,Östrabottnen", såsom man stundom kan finna det skrivet i 1500-talets
källor, betecknar landet öster om ,,Bottnen" eller havsviken norr om
Kvarken. I den tidigare medeltidens hävder går detta landområde vanligen under
namn av Östernorrland. Senare benämnes det även Östernorrebotten. I äldre tider
var nämligen Norrabotten en gemensam beteckning för kuststräckorna å ömse
sidor om Bottenviken. Landskapets utsträckning i norr och söder har icke alltid varit densamma som i våra dagar. De gamla råmärkena mellan Öster- och Västerbotten sammanfalla icke med den nuvarande västgränsen mot Sverge, vilken sedan 1809 som bekant är dragen längs Torne älv, varigenom en mindre del av det forna Västerbotten tillfallit Finland. Men vida större är provinsens landökning i söder. Medan Sideby kommun, som är den sydligaste av Lapp fjärd sockens gamla byar, bildar dess nuvarande gräns mot Satakunda, var det vidsträckta Närpes, som tidigare jämväl omfattat Lappfjärd, redan under unionstiden och ända in i 17:de århundradet i administrativt hänseende en del av ,,Satagund".1) Också i öster och väster ha
de bebodda landområdena i Österbotten efterhand i betydlig mån utvidgats. Alltsedan de äldsta tider, till vilka vår forsknings
ljus förmått tränga, har landets bebyggelse längs talrika älvdalar stadigt
fortskridit. Och bosättningens gång har icke alltid varit riktad enbart mot
ödemarkerna i det inre, såsom i nyare tider. Vid den flacka havskusten har en
landhöjning, som till sin betydenhet är nära nog ensamstående i denna del av
vår världsdel, under seklens lopp öppnat allt vidare fält för odlingen. Österbottens historia
vidtager först efter kristendomens införande i landskapet, och detta skedde
omkring medlet av 1200-talet. Så sparsamma hävdernas äldsta meddelanden om
denna landsdel än äro, lämna de icke rum för något tvivel därom, att de
kyrkliga förhållandena åtminstone i södra Österbotten redan från och med
1300-talets början varit någorlunda ordnade. I vår tidigaste urkund rörande
Österbotten, ett den 30 maj 1300 (eller 1 juni 1301)2) av konung Birger
utfärdat brev till hans hövitsman i Finland, förekomma ortnamnen Lappafaerd och
Tiuka, vilka avse nuvarande Lappfjärd socken och Tjock by, belägna nära landskapets
sydgräns. Dessa orter upptagas ännu vid mitten av 1500-talet som byar under
Närpes socken, vars sannolikt urgamla namn man emellertid icke anträffar i
tidigare urkunder än från år 1331.3) Äldre än Närpes och äldst i hela
landskapet torde Mustasaari och Pedersöre vara, vilka väl med rätta betraktas
som moderkyrkor för södra Österbottens alla nutida både svensk- och
finskspråkiga församlingar. I en handling av år 1348 4) omnämnas dessa tre orter i ett sammanhang,
i det deras inbyggare då tilldelas rättighet att sig emellan idka handel med
vissa livsförnödenheter. Bland dessa urförsamlingar
erhöll Mustasaari genom Korsholms slott, som omtalas första gången år 1384,
redan tidigt central betydelse för hela landskapet. Frånsett den lika benämnda
nutida kommunen, som omfattar 450 kvadratkilometer av Vasa stads närmaste
landsbygd och som trots sitt finska namn (= Svartö) är nära nog rent
svenskspråkig dess invånarantal steg år 1910 till 7,162 närvarande personer,
av vilka 336 finsktalande , ha inom Mustasaari församlings ursprungliga område
följande socknar uppstått 5): I. Kyro socken (numera Storkyro), belägen å
ömse sidor om Kyro älvs mellersta och övre lopp, är näst Mustasaari och
Pedersöre landskapets äldsta kyrkogäll. I vår tid rent finskspråkig, ägde kommunen
under kristendomens första tider, åtminstone i de delar därav som gränsa till
det svenskspråkiga Mustasaari, en finsk-svensk blandbefolkning, om också det
finska elementet måste anses redan vid denna tid hava varit det förhärskande.
Socknen omnämnes ej tidigare än år 1413 6,
men är helt visst betydligt äldre. Dess gamla stenkyrka vore enligt en till
våra dagar bevarad folktradition uppbygd redan år 1304 och utgjorde bevisligen
ända in på 1500-talet en samlingspunkt för det vidsträckta och folkrika finskspråkiga
Sydösterbotten; icke mindre än 13 österbottniska socknar skola tidigare hava
anlitat Storkyro kyrka 6). I äldre tider (t.ex. 1443 och 1490) 7) benämndes
nuvarande Storkyro socken Kyrobominne, d. ä. (Tavast)kyroboarnas åmynning, ett
namn som antyder, vad även traditionen förmäler, att orten fått sin finska
bosättning från Tavastkyro socken i Satakunda. Folkmängden i Storkyro uppgick
år 1910 till 7,001 personer (närvarande), bland vilka 151 svensktalande. Det gamla Kyro är moderförsamling
för följande numera nästan rent finskspråkiga socknar: 1) Ilmola s:n vid övre delen av Kyro älv, kapell
från början av 1500-talet; har givit upphov åt flere smärre finskspråkiga
församlingar (Kauhajoki, Kurikka, Peräseinäjoki, Seinäjoki). Folkmängd i Ilmola
år 1910 10,476 närvarande, bland vilka 21 svensktalande, i Seinäjoki 3,742
närvarande, av dem 168 svensktalande. 2) Laihela s:n, sydost om det nuvarande
Mustasaari, omfattar även en från det
forna Mustasaari avskild del, däri befolkningen
in i nyare tid varit tvåspråkig; blev kapell år 1508. Folkmängd år 1910 6,623
närvarande, bland dem 32 svensktalande. År 1734 avsöndrades härifrån Jurva som
bönehusförsamling. 3) Lappo s:n (fi. Lapua) vid övre delen av Lappo
å är koloniserad huvudsakligen från Storkyro, men omfattar även en del av det
forna Pedersöre; blev pastorat 1581. År 1910 10,395 närvarande, bland vilka
17 svensktalande. Moderförsamling för
ett flertal smärre finskspråkiga socknar (Kauhava, Kuortane, Ala- och Ylähärmä
samt Nurmo). 4) Lillkyro s:n vid Kyro älv, ett par mil från dess nutida utlopp i
havet, blev kapell sannolikt redan på 1500-talet. Kallades tidigare och ännu år
1613 Alastaro. Kommunen synes ännu inemot medlet av 1700-talet delvis ha varit
tvåspråkig. I en ,,Historisk beskrifning öfver Lillkyro sockneförsamlings
märkvärdigheter" av år 1760 9)
säges nämligen, att ,,innevånarnes språk är finskan, fastän en del, isynnerhet
manfolken förstå och kunna något tala svenska". Uttalandet gäller väl
främst gränsbyarna invid det svenskspråkiga Mustasaari. År 1910 steg
folkmängden till 4,337 närvarande, bland dem 142 svensktalande. 5) Ylistaro s:n kring Kyro
älvs mellersta lopp (ovan om dess böjning mot söder), omnämnd som by redan
1557 10), blev kapell år 1658. Övriga församlingar, som
leda sitt ursprung från det gamla Mustasaari, äro till största delen svenskspråkiga: II. Närpes s:n (fi. Närpiö), som ända till början av 1600-talet hörde till
Kumo gårds län i Satakunda (jfr s. 1), delades redan tidigt. I vår tid omfattar
kommunen 552 kvadratkilometer. År 1910 uppgick folkmängden till 9,361
närvarande, bland dem 216 finsktalande. Följande församlingar ha under tidernas
lopp avskilts från densamma: 1) Lappfjärd s:n, kapell
1594, pastorat 1607, ägde år 1910 på 322 kvadratkilometer en folkmängd av 5,699
personer (närv.), bland dem 1,464 finsktalande. I detta inbyggartal är
befolkningen i Kristinestad (anlagt år 1649) samt i Lappfjärds gamla byar
Sideby, Stora och Bötom icke medräknad. I Sideby, som frånskildes år 1786,
uppgick den närv. befolkningen år 1910 till 2,466 personer, av vilka 593
finsktalande. Stora och Bötom socknar äro
numera nästan rent finskspråkiga, men själva sockennamnen och ett antal svenska
gård- och andra ortnamn häntyda på äldre svensk bosättning. I Storå voro ännu
år 1910 av 5,033 närvarande personer 45, i Bötom av 2,343 närvarande 25
svensktalande. 2) Korsnäs s:n, bönehus från katolska tiden,
kapell 1604, ägde år 1910 (på 227 kvadratkilometer) en folkmängd av 4,014 invånare, av vilka 7 voro
finsktalande. En del därav, Petalaks, blev 1805 bönehusförsamling och 1834 kapell under Malaks; det hade 1910 (på
124 kvadratkilometer) 1,966 närv. personer, av dem 1 finsktalande. 3) Östermark s:n (fi. Teuva), kallad så efter
sin belägenhet öster om Närpes kyrka, blev kapell 1694; numera nästan rent
finskspråkig, är orten, såsom namnet angiver, ursprungligen koloniserad från
det svenska Närpes. År 1910 6,680
närv. personer, av vilka 18 svensktalande. 4) Pörtom s:n (fi. Pirttikylä), erhöll kyrka
1696 och hade tidigare ägt bönehus. Areal 215 kvadratkilometer; antalet närvarande invånare steg år 1910
till 2,555, bland dem 144 finsktalande. 5) Övermark s:n (fi. Övermarkku, Ylimarkki) kring mellersta loppet av Närpes å blev
bönehusförsamling före 1854; ägde 1910
på 193 kvadratkilometer 2,473 närv. inbyggare, däribland 5 finsktalande. III. Vörå s:n (fi. Vööri) 9), belägen några mil norr om Vasa stad,
omfattar delar av Mustasaari, Pedersöre och Storkyro. Dess namn anträffas redan
1367 som benämning på en hamnplats inom området för den nutida kommunen. Egen
kyrka torde orten hava fått först omkring år 1500. I vår tid omfattar socknen
en areal av 452 kvadratkilometer och hade år 1910 en folkmängd av 6,989
närvarande personer, bland vilka 759 finsktalande. Från Vörå ha avsöndrats
Oravais s:n, som omfattar den gamla Pedersöre-delen; kapell 1676; areal 195
kvadratkilometer; folkmängd år 1910 3,453 närv. personer, bland dem 378
finsktalande. Maksmo s:n (fi. Maksanmaa)
vid havet erhöll 1702 predikohus och 1706 egen kyrka; areal 121
kvadratkilometer och (år 1910) 1,622 närv. invånare, bland dem 15 finsktalande. IV. Malaks s:n (fi. Maalahti), belägen några mil
söderut från Vasa, fick egen kyrka redan 1602; hade 1910 på en areal av 216
kvadratkilometer 4,172 närv. invånare, därav 39 finsktalande. Till denna moderkyrka hörde ursprungligen
även Solv s:n (fi. Sulva) med
egen kyrka sedan år 1626; hade år 1910 på 147 kvadratkilometer 2,596 närv.
invånare, bland vilka 2 finsktalande. Ute i skärgården ligger Bergö, intill 1830 kallat
Vargö, bebott redan 1495 och före 1727 försett med bönehus; länets minsta
församling: 38 kvadratkilometer. Folkmängden steg år 1910 till 628 närv.
invånare, därav 1 finsktalande. V. Kvevlaks s:n (fi. Koivulahti), 15 km nordost
om Vasa; egen kyrka år 1691; arealen 158 kvadratkilometer; folkmängden steg år
1910 till 3,096 närv. personer, alla svensktalande. VI. Replot skärgårdskommun (fi. Raippaluoto) blev 1775 predikogäll; ägde 1910 på 160 kvadratkilometer 2,941 närv. invånare, av vilka 1 finsktalande. Den nordligare av södra
Österbottens två äldsta moderförsamlingar eller Pedersöre skall enligt traditionen
hava fått sin första kyrka redan omkring 1250. I urkunderna möter namnet,
såsom redan nämnts, tidigast år 1348. Ända in på 1400-talet synes Pedersöre
varit Nordösterbottens enda moderkyrka, med underlydande kapell å orter såsom
Salo och Kemi, vilka omtalas redan år 1329. 11) Inom denna socken anlades å
Pinnonäs gamla kungsgårds ägor år 1653 staden Jakobstad, men redan dessförinnan
hade ,,Persö" länge varit en viktig hamnplats.12) Socknens äldsta område
(inom södra Öb.) har under tidernas lopp fördelats mellan följande
församlingar: I. Pedersöre s:n (fi. Pietarsaari); arealen 322 kvadratkilometer; folkmängden
steg år 1910 till 5,924 närv. inbyggare, av vilka 127 finsktalande. II. Gamlakarleby s:n (fi. Kokkola) avskildes
från Pedersöre år 1467 och kallades före grundläggandet av den lika
benämnda staden (år 1620) ,,Carleby"; ägde år 1910 på en areal av 315
kvadratkilometer 4,439 närv. personer, bland dem 385 finsktalande. Härav har
ett flertal smärre kommuner uppstått. Följande fyra äro numera rent
finskspråkiga: 1) Lochteå s:n (fi. Lohtaja), 1467 annex" till G: 2) Kelviå s:n (fi. Kälviä), 1639 eget pastorat. Folkmängd år 1910 3,379
närvarande, bland dem 88 svensktalande. Därunder Ullava kapell. 3) Vetil s:n, intill 1860 benämnd Övervetil (fi. Yliveteli), kapell 1639. År 1910 3,575 närv. personer (3 svensktalande). Därav Perho,
predikohusförsamling 1780, och Halso (fi. Halsua), predikohusförsamling 1826. 4) Kaustby s:n (fi. Kaustinen), kapell 1776. År 1910 2,986 närvarande, av dem 21 svensktalande. Övervägande svenskspråkig
är 5) Nedervetil s:n (fi.
Alaveteli) med en areal av 246 kv:kilometer. Kyrka 1752. Antalet närvarande,
personer år 1910 1,857, därav 129 finsktalande. III. Kronoby s:n, bildad av delar från Pedersöre
och G: Teerijärvi nuv. s:n,
predikohusförsamling 1662, : kapell 1869. Ägde år 1910 på 161 kv:kilometer en
befolkning på 2,964 närv. personer, av dem 79 finsktalande. IV. Nykarleby landsförsamling omfattar delar av Pedersöre och Vörå. Pastorat 1608. Ägde 1910 på ett område av 278 kv:kilometer 2,850 närv. invånare, av vilka 133 finsktalande. Staden av samma namn erhöll sina privilegier år 1620. Därav: 1) Munsala s:n, kapell före 1734. 248
kv:-kilometer. Ägde år 1910 3,871 närv.
invånare, av vilka 29 finsktalande. 2) Jeppo (fi. Jepua) kapell sedan 1867. Ägde 1910 på 126 kv:kilometer 2,143
närv. personer, däribland 219 finsktalande. V. Purmo s:n (kapell 1771); hade år 1910 på 352 kv:kilometer 2,248 närv. personer, däribland 130
finsktalande. VI. Esse s:n (fi. Ähtävä), bönehus 1700, egen kyrka 1732; areal 231 kv:kilometer; folkmängd
år 1910 2,157 närvarande, av dem 14 finsktalande. VII. Larsmo s:n, skärgårdsförsamling, kallad »Öijan"; 1787 egen kapellkyrka;
folkmängd år 1910 2,157 närvarande, av dem 2 finsktalande. Areal 116
kv:kilometer. Rent finskspråkiga äro
numera: VIII. Lappajärvi s:n (kapell 1637). Ägde år 1910 5,192 närvarande personer, av
dem 20 svensktalande. Därifrån ha
avsöndrats: 1) Alajärvi s:n, år 1910 med 6,073 närv. inbyggare, av dem 14 svensktalande. Härifrån avskildes en del,
Soini (»Konungsäby"), år 1784 som bönehusförsamling. 2) Evijärvi s:n med kyrka sedan 1758. År 1910 4,169 närvarande, av dem 125
svensktalande. 3) Vindala s:n (fi. Vimpeli), predikogäll 1805. År 1910 en folkmängd på 3,227
närvarande, av dem 2 svensktalande. IX. Kortesjärvi s:n, kapell 1789. År 1910 3,023
personer närvarande, bland dem 27 svensktalande. De numera rent
finskspråkiga delar av Pedersöre forna område, som höra till norra Österbotten
(Uleåborgs län), falla väsentligen utom ramen för nedan följande undersökning
och. lämnas därför utan avseende i denna översikt av Österbottens äldre kommuner. I svenska Österbottens
stadskommuner uppgick antalet närv. personer år 1910 till: i Kristinestad 2,806
(finnar 814), Kaskö 1,014 (finnar 179), i Vasa 19,664 (finnar 9,704), Nykarleby
937 (finnar 76), Jakobstad 6,244 (finnar 2,599), Gamlakarleby 3,043 (finnar
1,185). Hävdernas äldsta
meddelanden om Österbotten synas, så torftiga de än äro, med bestämdhet angiva,
att landsdelens bägge nutida nationaliteter redan vid 1300-talets ingång i
stort sett innehaft sina nuvarande landområden. På grund av urkundernas uppgifter
veta vi likaså, att vissa inre delar av landskapet mottagit sin första bofasta
befolkning i en tid, som med skäl kan kallas jämförelsevis ny. Den fasta bosättningen å orter såsom t. ex.
Lappajärvi och Kortesjärvi kommuner förskriver sig sålunda väsentligen först
från Gustav Vasas regeringstid. Därförinnan hade dessa trakter sannolikt under
flere århundraden tjänat som utmärkerfinnarnes ,,markit", såsom de
åtminstone delvis få heta bland sina nutida bebyggare för Pedersöre moderförsamling.
Härifrån härstammar, såsom talrika svenska ortnamn intyga, deras äldsta
befolkning, vilken emellertid numera har fullständigt uppgått i de finska
kolonister, som samtidigt eller kort därpå torde invandrat söderifrån. 14 Av ungefär enahanda ålder
eller blott obetydligt äldre är enligt historiska dokument och folktradition
bebyggelsen i flera av landskapets sydligare socknar. Bland inlandskommuner
höra hit t.ex. de finskspråkiga Kauhava, Nurmo, Seinäjoki,Kurikka, Kauhajoki,
Teuva (= Östermark), Isojoki (= Stora) samt förmodligen det svenskspråkiga
Pörtom; bland kust- och skärgårdskommuner åter Korsnäs, Kvevlaks, Replot,
Maksmo o. a., i vilka odlingen i ingen händelse torde vara mycket äldre. Orter
sådana som Övermark och Östermark (jfr Dagsmark, Mörtmark, Yttermark byar i
Närpes) bära ju redan i sina namn ojävaktiga vittnesbörd om sin ursprungliga
natur av ,,erämarker". Men om den fasta
bosättningens ålder i de delar av landskapet, vilka alltsedan historiens
gryning utgjort dess odlingscentra, därom lämna oss våra skriftliga urkunder i
okunnighet, och ännu mindre kunna de upplysa oss om det äldsta skedet i denna
bosättnings historia, nomadlivets, som även i Österbotten måste hava föregått
bofastheten. Då vår inhemska hävdaforskning icke dess mindre ansett sig vittnesgill
i frågan, få dess uttalanden till god del väl tillskrivas det betydande
intresse ämnet äger för vår odlings historia. Den förste historieskrivare, som
veterligen sökt besvara spörsmålet, är den ryktbare svensken Johannes Messenius
(död år 1636 i finsk fångenskap). Enligt denne skulle Birger Jarl vid sitt 1249
företagna finska korståg landstigit i Sydösterbotten och planterat korsets
fana å Korsholms dåvarande holme invid det nutida Vasa. Efter hedningarnes
besegrande skulle han grundlagt Mustasaari och Pedersöre församlingar genom
inkallande av svenska kolonister från Sverge samt till de kristnes och
nyomvändes skydd anlagt Korsholms fäste.15) Denna hypotes har, försåvitt den
gäller bestämmandet av den ungefärliga tiden för svenskarnes inflyttning till
landskapet, av vår inhemska historieforskning väsentligen förblivit obestridd.
I fråga om äldre författare återfinnes uppfattningen oförändrad hos Aspegren i
hans ovan nämnda ,,Beskrifning öfver Pedersöre sokn i Österbotten". En
utförligare granskning underkastades frågan först av Yrjö Koskinen i hans 1857
(i tidskr. ,,Suomi") publicerade avhandling ,,Pohjanmaan asuttamisesta"
(= Om Österbottens bebyggande). Med hänvisning till ovan berörda meddelanden
i urkunderna förlägger han den svenska kolonisationens första framträdande i
landskapet till icke lång tid före år 1300, den finska (tavastländska)
invandringen åter till tiden något efter Birger Jarls korståg. Av flere skäl
anser han nämligen den svenska bosättningen vara yngre än den finska. Hans
första och viktigaste argument i denna bevisföring äro de talrika finska
ortnamn, vilka förekomma längs hela den i vår tid av svenskar bebodda kuststräckan
jämte skärgård, alltifrån Lappfjärd i söder till och med G:1a Karleby i norr. Redan
namnet Kvarken tolkas som förvrängning av det finska (Meren-)Kurkku, ehuru
förhållandet mellan dessa ordformer, såsom längre fram skall visas, i själva
verket är det motsatta. Som ursprungligen finsk betraktar Yrjö Koskinen även
den rikt representerade namngruppen på -lot (= fi. luoto 'klippa'), men enligt
den nyaste lånordsforskningen är det finska ordet i grunden svenskt
(urnordiskt). Finska äro däremot sådana i sagda arbete åberopade namngrupper
som de på -sor (= fi. -saari 'ö'), t. ex. Aniksor = Annikansaari, på -läks (=
fi. laksi, -lahti 'vik'), t. ex. Malaks = Maalahti och vissa av namnen på -mo
(= fi. -maa 'land'), o.s. v. 16) I andra rummet grundar samme förf. sitt
uttalande på folktraditionen. Enligt denna hade hela landet ursprungligen
bebotts av finnar, men förbittrade över desses plundringar vid Sverges kuster
skulle svenskarne omsider med härsmakt tvungit finnarne att antaga kristendomen.
Kusttrakternas finnar hade då nödgats överlåta sina boplatser åt erövrarne
och själve söka sig nya inne i landet. Även yngre historiker, som
intagit ställning till frågan, anse den svenska kolonisationen av Österbotten
ungefär samtidig med den svenska erövringen av Tavastland. I denna riktning
uttalar sig såväl K E. F. Ignatius, Bidrag till södra Österbottens äldre
historia (H:fors 1861) s. 2 som J. R. Aspelin, Korsholman linna ja lääni
(H:fors 1869) s. 27, vilka i anslutning till Messenius hålla före, att
inflyttningen i fråga ägt rum redan vid
Birger Jarls tider. O. A. Forsström, Suomen
keskiajan historia = Finlands medeltids historia (Jyväskylä 1898) s. 177 ff är
i det närmaste av samma mening i frågan som Yrjö Koskinen. På ungefär samma ståndpunkt
ställer sig även M. G. Schybergson, Finlands historia, 2 uppl. (H:fors 1902) s.
70. Som Österbottens äldste egentliga nybyggare nämner han tavasterna, vilka
skulle begynt sina vandringar till landskapet först under den svenska
erövringstiden och till en början utsträckt sin bosättning därstädes ända till
havskusten. Från en större del av den södra kuststräckan skulle de sedermera
blivit undanträngda av norrländska svenskar, vilkas inflyttningar försiggått
småningom och obemärkt". Att även vår yngsta
historieskrivning så obetingat kunnat omfatta denna gamla inflyttningshypotes,
som icke stödes av något historiskt vittnesbörd, beror, synes det, till
väsentlig del av den beviskraft den tillmätt de omförmälda finska ortnamnen i
numera rent svenskspråkiga delar av landskapet. Men då dessa äldre
ortnamnssamlingar uppenbarligen äro högst ensidiga, kan den därpå bygda teorien
från synpunkten av nutida forskning med rätta betvivlas. För en utredning av
den svårlösta frågan, liksom av därmed besläktade etnografiska spörsmål överhuvud,
är forskaren hänvisad till tvenne av den historiska vetenskapens viktigaste
hjälpkällor: den förhistoriska arkeologien och språkforskningen. 1) Styffe, Skandinavien
under unionstiden (3 uppl.), s. 415. 2) Dipl. suecanum II, n:o 1318. 3) Dipl. suecanum IV, n:o 2826. 4) J. R. Aspelin, Korsholm an linna ja lääni s.
29. 5) Nedan meddelade
uppgifter äro hämtade från K. G. Leinberg, Finlands territoriala församlingars
ålder, utbildning och utgrening intill år 1885 års utgång, Mors 1886, s. 48
ff., Statistisk årsbok för Finland, 1917 (H:fors 1918) och Statistiska
meddelanden utgifna af Statistiska Centralbyrån i Finland, 25:
Folkmängdsförhållandena i Finland år 1916 (H:fors 1918), s. 6) Styffe, Skandinavien under unionstiden, 3 uppl., s. 417, not 2. 7) J. V. Ruuth, Joukahainen XI, s. 138. 8) Styffe, a. a., s. 417; Åbo Domkyrkas Svartbok, n:o 689. 9) Original i Lillkyro kyrkoarkiv, avskrift i Finska fornminnesföreningens arkiv. Folio. 10) Arwidson, Handlingar IX, 227. 11) Den godtyckliga
officiella finska skrivformen Vöyri har intet stöd i namnets uttal i den finska
omgivningen 12) Dipl. suec. IV, n:o 2738. 13) J. R. Aspelin, Korsholman linna ja lääni s. 101. 14) Jfr Aspegren,
Beskrifning öfver Pedersöre sokn s. 15)Scondia Illustrata, T. X, s. 9. 16) Om de finska ortnamnen i Österbottens svenska kommuner erinrar i förbigående redan Aspegren i a. a. s. 57, där bl. a. Pedersöre härledes ur Pietarsaari (!). Redan här anträffar man tydningen av Kvarken (»Qvärken") som förvrängning av Kurkku (,,Smalhals"). |
Senast uppdaterad 2007-01-10 22:26 |