New Age - förförisk lära med rötter i sextiotalet |
Skrivet av Ernst Jacobson |
2007-01-26 21:51 |
New
Age förförisk lära med rötter i sextiotalet
En
del av läsarna har mött uttrycket New Age. Rent språkligt är det lätt att
förklara. Det är engelska och betyder "Ny tidsålder". När det gäller
innehållet blir det strax svårare att få grepp om företeelsen. Man kan säga att det är med New Age som med Guds rike. Det är svårt att upptäcka och svårt att beskåda. Guds rike kommer inte på ett sådant sätt att
man kan se det med ögonen. Luk 17:20. Likheten
med Guds rike är för övrigt påtaglig i fråga om sättet att resonera och när det
gäller målsättningar. Tre uttryck som vi ofta möter i New Age är: En ny människa. En ny tidsålder. En ny
världsordning. Just
i denna parallellism ligger det förföriska och farliga. Det är ofta lättare att
identifiera en villolära som på väsentliga punkter skiljer sig från sann
evangelisk tro och kunskap. Ett
nätverk Man
har gärna velat förklara förekomsten av New Age som ett nätverk, en osynlig,
icke organiserad flätning som sammanbinder likartade tankebyggnader och målsättningar.
För att förstå funktionen hos en sådan världsvid påverkan och styrning måste
man erkänna att det finns en ond andemakt i tillvaron. Bibeln
talar om denna verklighet: "...fursten över luftens rike, över den
andemakt som nu är verksam i olydnadens människor." Ef 2:2. Om
man utgår från denna andliga realitet, förstår man också de mekanismer som hos
vitt skilda människogrupper med mycket olika intressen verkar fram en likartad,
gemensam strävan att nå vissa bestämda mål. Religionshistorikerna
tycks vara eniga om att New Age har sina rötter i proteströrelserna på 1960-
och 1970-talen. Både den blomsterprydda mjuka rörelsen som gärna sökte sig till
Indien och Nepal, med haschpipan och sovsäcken som enda utrustning, och de
stenkastande studentrebellerna protesterade mot sin tids etablissemang. Den
ockulta- och den parapsykologiska världen hägrade. Gammalt
mönster Grunden
för de strävanden som New Age representerar är således missnöje och protest. Om
man tror på den bibliska skildringen av det ondas inträde i världen, finner man
samma grund: Skulle väl Gud ha sagt? (Ormen utsår tvivel
på Guds ord.) Ni skall bli som Gud.
("Ormevangeliet" som vädjar till det primitiva missnöjet. Varför är
vi inte som Gud, varför har han skapat
förbud och begränsningar för oss?) Hon
tog av dess frukt och åt. Hon gav också åt sin man, som var med henne, och han
åt. (Protesthandlingen.) Mönstret
är alltså gammalt: Bort med Guds ord, låt oss få ny kunskap, nya auktoriteter;
vi vill upphöja oss själva, frigöra våra egna, inneboende krafter, förverkliga
oss själva; vi vill ha förändring till stånd, så vi kan inte vänta därför tar
vi av den förbjudna frukten. Att
resultatet oftast blivit att man bara upptäckt sin nakenhet, som det blev för
Adam och Eva, det är ett alltför välkänt faktum. De
som t ex ägnat sig åt Trancendental Meditation (TM) har ofta slutat i ett
tomrum, där man blivit smärtsamt medveten om sin ynkedom och nakenhet. Flera
läromästare En av
de stora pådrivarna i riktning mot New Age var författaren Aldous Huxley (som
skrev "Brave New World Du sköna nya värld"). Hans intresse för
österländsk spiritism anses ha varit banbrytande och beredde väg för Maharishi
Mahesj Yogis introduktion av den trancendentala meditationen. Under 1970-talet
öppnades de första yogacentren i Sverige. En
lång rad av författare hade genom sina verk berett väg för den nya
inriktningen. Leo W Dowling fick enligt New Age's sätt att resonera
"kanaliserad visdom", då han 1908 gav ut The Aquirian Gospel Of Jesus
The Christ (Vattumannens evangelium om Jesus Kristus). Detta verk skulle komma
att bli New Age's bibel. Samtidigt talar det om de astrologiska rötterna;
Vattumannens tid avlöser två årtusenden i Fiskarnas tecken detta är New Age,
Ny tidsålder! Andra
inflytelserika personer bakom New Age är Merilyn Ferguson (skrivit bl a
"Mot en ny tidsålder personliga och sociala omvandlingar under
80-talet"), Alice Bailey, som meddelat världen sin kunskap genom ett
20-tal esoteriska (hemliga, inåtvända) skrifter. Rudolf Steiner utvecklade den
antroposofiska människosynen. Goda
strävanden Det
som gör New Age så svåridentifierad är att de strävanden som rörelsen omhuldar
i och för sig är så angelägna. På 70-talet bröt till exempel den gröna vågen
fram, och i dag är begreppet "De gröna" ett uttryck som fått också en
politisk profil. "Ekologi" är en formulering som blivit var mans
egendom genom denna rörelse. Greenpeace
och Rainbow Warrior inledde under samma årtionde sina färder över de sju haven. Regnbågen
fick ett nytt symboliskt värde. I stället för att vara Guds förbundstecken blev
den symbol för den brygga som människan försöker få till stånd mellan sig själv
och Lucifer! (Lucifer är ju enligt bland annat de gamla judiska rabbinerna
tolkning den himmelska gestalt som föll från sin ställning och förvandlades till
en djävul till "fursten över luftens härsmakt, över den andemakt som nu
är verksam i de ohörsamma".) Samtidigt
inledde fredsrörelsen och kvinnorörelsen sina marscher under det uppochnervända,
brutna korset. Ett så kallat kosmiskt medvetande började också arbeta sig fram.
Hela mänskligheter skulle samla sig till "enhet i ett kosmiskt
medvetande", den s k Omegapunkten. Begrepp som makrokosmos och mikrokosmos
kom att gestalta de två punkter som måste mötas den lilla människan och det
väldiga världsalltet för att full harmoni till ande, själ och kropp skulle
uppnås. Alternativ
medicin och alternativa behandlingsmetoder, ofta med ockulta inslag, blev
oerhört populära. Den
alltmer tilltagande miljö förstöringen har fått fram en n omsorg om odling av
rena livsmedel, den biologiska odlingen. Tillika har också den biodynamisks
metoden dykt upp, ibland som e1 uttryck för ren och skär ockultism (månen och
andra planeter måst vara i ett bestämt läge för att verka gynnsamt på odlingen,
och vissa symboler nedstuckna i en gödselhög, till exempel kohorn ska ytterligare
ge stimulans åt växtkraften!). Skilj
alltså mellan: biologisk odling, som är en naturenlig odling, och biodynamisk
odling, som har en astrologisk grund mot tydlig ockulta kännemärken. Pröva
andarna! Hur
ska man kunna känna ige New Age? På följande punkter i det skäl att noga pröva
varje företeelse: 1. I fråga om människosynen 2. När det gäller bilden av Gud 3. Vilken betydelse har Jesus? 4. Talar man om synd och nåd? 5. Vilken syn har man på död och dom? Eftersom
New Age's syn på Gud är panteistisk, det vill säga man identifierar Gud och
världsalltet, så färgas människosynen av detta. Gud genomsyrar allt, han är ett
med sin skapelse. "Gud är allt och människan är Gud. (Känns tongångarna
igen från "Ormevangeliet"?) De flesta New Agerörelser resonerar på detta
sätt. Den nya människan har samma egenskaper som Gud. "Gud
i urtillstånd är tanke med oändlig hastighet. Urtanken är alltets genetiska källa.
Gud är allt och allt är Gud. Du är Gud och Gud är dig." (Ur B Mullers bok
"Genom ljusmuren, ett kosmogram".) Att
Jesus och korset blir utan värde för frälsningen när man resonerar på detta
sätt, säger sig självt. Omvändelse saknar aktualitet, eftersom människan inte
är syndare utan en Gud! Reinkarnation (återfödelsens kretslopp) är New Age's lära. Därför saknar också talet om död och dom all betydelse. Till
sist: Pröva alltid andarna. Gå aldrig med i något sammanhang, där motiv, medel
och målsättning är höljda i hemligheternas dunkel. Det finns bara en källa som
kan ge full klarhet: Bibeln. Och det finns endast en lärare som kan föra en
människa fram till sanningen: den helige Ande. Och sist men inte minst, det
finns endast en Frälsare, Jesus Kristus. Läs 1 Joh 4: 1-3 . Ernst Jacobson Vasabladet 02.07.1991 |
Senast uppdaterad 2012-08-26 14:28 |