Terjärv - tre perioder 20.10.1992 |
Skrivet av Loffe |
2005-06-19 05:34 |
Festen i Granöby blev en
lyckad tilldragelse. Nabba byahem besöktes också och där fick jag känslan av
att åldras. Jan-Ole Björkbacka höll ett intressant föredrag och mindes gångna
tider. Jag har haft den kanske snedvridna attityden att då man börjar minnas
då har man blivit gammal. I detta fall skall det inte tolkas som så att Jan-Ole
blivit gammal för han är lika ung i som jag. Högnabba byahem hade också en glad
tillställning för bybor och andra utbölingar som jag. Kolamfesten blev sedan
höjdpunkten på de många byafesterna. Kolamborna har blivit både proffsiga och
kommersiella, men så har de också lyckats väl med att dra folk till sin gamla
skola. Emet folkpart har också
besökts ett par gånger och här vill jag kritisera en sak. Men enbart mot den
rikssvenska orkesterns uppträdande.
Att man kommit längre i Sverige vad gäller systematisk avkristning vid alla
tillfällen visade orkestern Tonix som utan anledning, först spelade
"kyrkomusik" åtföljt av ett utdraget "Aamen". Sedan säger en av orkestermedlemmarna att nu börjar det
tyvärr låta som i Svenska kyrkan, och så
får det inte låta på dans. "För nu skall vi synda! Eller hur?" Först
några trevande "ja" från danspubliken, som medlemmarna tyckte lät något förläget, varför en| stor del av danspubliken
med "munnens bekännelse" fick dra till med ett rungande
"ja" både för att visa samhörighet med orkestern och visa att de är
världsvana. Detta som parentes, men det visar vilken väg samhället styrs idag. Man vill inte enbart lämna kristendomen, utan den skall arbetas bort och
förlöjligas. Jag tror inte att någon av
de närvarande accepterade att dans var synd, så däför tyder allt på att dans
inte är synd, utan att det är dansarna som är syndiga. För det bekräftade en
stor del med en mun säkert också utan att tänka på vad det hela innebar. Så
det så. För några år sedan fick man dansa till tonerna och texten av Pelle
Karlssons "När du går över floden", som hade ett innehåll om en
person som gått bort och lämnat allt bakom sig. Verkligen romantiskt att
trycka en annans fru till sin kalhuggna bringa, och samtidigt spekulera i det hur man skall tolka texten och
vem månne saken gäller. Sedan man friköpts (som
många andra) av sin tidigare arbetsgivare och hamnat på samhällets skuggsida
har man mött både skadeglädje och förståelse. Det har varit intressant att lägga märke till skiftande
attitydförändringar i olika personrelationer. För den arbetslöse är det
viktigt att behålla sitt människovärde och inte känna sig som obehövlig och stämplad av
samhället som en andra klassens medborgare. Den tiden kommer men jag tror
inte att den indelningen gäller nuvarande arbetslösa. Diskussioner och utbyte
av tankar är viktiga i dessa tider. Även ett telefonsamtal arbetslösa emellan
hjälper. Det har man fått erfara den senaste tiden, och linjen är fortfarande
öppen. Men eftersom detta inte skall stå
under rubriken "Terjärv tre perioder", vill jag i andra sammanhang ta fram det som jag noterat både
av gott och ont. Det är inte så ofta man får
vara med på auktioner numera, men på måndagskvällen den 26 oktober svingas
klubban på församlingshemmet i Terjärv. Det är Kyrkans Ungdom som anordnar sin
återkommande auktion och allmänheten inbjudes vänligen övervara men också
att bjuda. Auktionen börjar vid halvåttatiden. LOFFE |