Terjärv - tre perioder 20.09.1989 |
Skrivet av Loffe |
2005-06-18 10:19 |
De senaste händelserna inom
vår kyrka har verkligen fått folk på benen fastän de mera borde ta sig ner på
knä. Men eftersom samhällsutvecklingen går i den riktningen att allt skall
förändras så har nu den dagen kommit då en kvinnopräst klappar på vår kyrkdörr.
Den konservativa minoritetssidan vägrar öppna dörren, medan den liberalare
sidan slår upp den på vid gavel. De senare får gott flankstöd
av de mera ljumma kyrkoskattebetalarna, varav vissa kan tänka sig upplåta kyrkan
åt nästan vem som helst. Vi måste respektera dem som idogt grävt ner sig i
bibelorden och efter noggrant övervägande nu kommer fram med sina tolkningar.
Något som är mera svårtolkat är åsikterna bland kvinnoprästförespråkarna bland
passiva kyrkobesökare, något som antingen (eller både och) kan tolkas som ett
slag för kvinnorörelsen eller som ett räddande halmstrå att genom en
kvinnopräst på nytt få kontakt med sitt kristna arv. Tidningar, radio och TV har
nu under några veckor fått frossa i terjärvbornas tvivel och självrannsakan.
Frosseriet kan nu räknas som totalt sedan också Ilta Sanomat gett två sidor
dålig reklam om vår tudelade församling. Massmedierna överlag har redan i ett
tidigt stadium tagit ställning i prästfrågan och bl.a. gallupen gjord av denna
tidning var både partisk och mycket styrd. För en som är mitt emellan
verkar det som om tf. tjänsten varit dåligt förberedd, och man får det
intrycket att det hela skulle gå till så snabbt att ingen skulle hinna
protestera. Den nu insända, skrivelsen från församlingsrådet kan man tänka sig
att inte hinner fram i tid. Då kan vår biskop två sina händer och trösta sig
med att han gjorde vad han kunde alla följde vad som stod i lagen och alla
fick muntur och möjlighet till åsiktsutbyte. Personligen kan jag tänka
mig att lyssna till predikande kvinnor, men jag kan ändå inte acceptera en
kvinna som församlingens högste. Jag kan inte fatta att vi just nu fått klarhet
i bibeltolkningen. Klart är dock att en stelbent kyrka bör råka ut för saklig
kritik, men det borde inte bli så att kyrkan för fort ger efter för
reformvänliga kyrkoledare, påverkade av världsliga liberaliseringsvindar. Kyrkoherdeparet Brita och Gunnar Böling slutar om drygt en vecka efter fem år i församlingens tjänst. Den som vill tacka dem för deras arbete kan göra det bl.a. genom att teckna sina namn på de listor som finns på sparbankens kontor. På söndagen blir det avskedspredikan och efteråt en avskedsfest i församlingshemmet. Ett område som går fram med
stormsteg är den teknologiska forskningen. Som exempel kan nämnas utvecklingen
med s.k. smart cards (älykortti på finska). Mannen och kvinnan på gatan är ju
vana vid att fylla sina plånböcker med diverse bankkort och andra betal- och
kreditkort. Men just dessa smart cards kommer att utklassa våra nuvarande plastkort.
I Frankrike, USA och Japan ha man redan en längre tid utvecklat dessa kort,
men också Nokiabolaget i Finland arbetar intensivt på att få fram en egen
konkurrenskraftig version. Ett smart card skiljer sig från ett vanligt
bankkort i plast genom att datauppgifter kan lagras på kortet. Orsakerna till
att dessa smart cards inte blivit allmännare är de höga produktionskostnaderna
och inget gemensamt system. I England prövar man ett
s.k. Medi Card. Då man legat på sjukhus och blivit "recept-belagd"
matas receptuppgifterna in på kortet. Patienten åker hem och besöker
hemapotekaren som kollar kortets uppgifter i sin apparat och medicinerna ges
ut på basen av uppgifterna på kortet. Inga oläsliga läkarrecept då mera. Det
kan också tänkas att ett framtida smart card är indelat i exempelvis fyra
olika delar. En "knapp" för sjukdomar och mediciner, en
"knapp" för statliga och kommunala uppgifter, en "knapp"
för ekonomiska uppgifter, och en "knapp" för... ja säg den som vet? Bl.a. Folkpensionsanstalten
och Nokia lärde senaste maj månad börja experimentera tillsammans för att få
fram ett nytt sjukförsäkringskort och/eller ett allmänt medborgarkort. Med i
detta projekt är ett hundratal patienter, läkare och ett privat apotek. Då
detta kort utvecklats tillräckligt har man medborgarnas hälsottillstånd som i
en liten ask. Detta låter väl tryggt, eller hur? Det lär ju finnas över 1.7
miljarder bank- och kreditkort ute i världen, och det kan tänkas att det blir
en enda röra med olika missbruk, så man ser sig nödgad att minska dess antal.
Det blir mera sambruk då man kan använda varandras tekniska utrustning, och i
det långa loppet kan det visa sig att ett standardiserat smart card kan vara
lösningen på problemet. I Helsingfors hölls nyligen
en teknologikonferens om bl.a. smart cards och där grubblade man
säkert på hur man kunde skapa ett gemensamt system för korten. Ivriga är man
eftersom det är fråga om bl.a. business för den som standardiserar systemet.
Man har nu kommit på tanken att placera mikroprocessorer på andra ställen än
i dessa smart cards. Nämligen under huden på innehavarna. Har man inte läst om
det här någonstans? Är det så att dessa
forskare nu sitter med facit i hand uppenbarelseboken och vet att det måste
lyckas. Eller var det så att Johannes redan då fick veta att den vetgiriga
människan inte skulle ge sig förrän hon uppfunnit en "grej" som
skulle täcka allt. I den mikroprocessor som "inympas" på din hand
eller panna innehåller sedan alla viktiga uppgifter om dig, liksom ditt eget
18-siffriga kodnummmer. En mammutdatamaskin lär redan finnas som skall rymma
alla uppgifter på oss världsmedborgare. Om prästfrågan kan tyckas
svårtolkad i Bibeln, så är denna sak redan så att säga bevisad och redan i
farstun. Hur vi än vill ha det så har vi smart cards här på 90-talet, om vi
vill det eller ej. Vi är där då! I denna sak finns det ingen återvändo. Vi kan
inte hoppa av varken systemet eller jorden, utan vi får följa med strömmen.
Eller behöver vi? Så till sist en liten solskenshistoria
även den från det teknologiska området. Som vi många känner till så är den mest
omedvetna och reflexiva handrörelsen hos mannen den att han kollar gylfen. Men
nu kommer japanerna med en lösning till denna pinsamma situation även den
bäste kan råka ut för. Den övre delen av blixtlåset förser man med två elektroniska
kontakter som är förenade då blixtlåset är stängt. Om blixtlåset förblir öppet
aktiveras efter en minut en elektronisk alarmapparat som ger en diskret signal
i form av vibrationer som tecken på "et nu har du helsninga från
Kristinestad". För att undvika falskt alarm vid avklädningen finns ett
annat kontaktpar vid byxknappen eller vid bältet. Ifall vibrationerna inte
väcker byxbäraren kan man koppla till el-chocker eller blinkande ljus. Då kunde
man nog föredra öppen gylf framom blinkande lampor. En byxbärare med knappar i
gylfen får tyvärr fortfarande finna sig i att bli utskrattad. LOFFE |