Terjärv - tre perioder 15.03.1989 |
Skrivet av Loffe |
2005-06-12 06:02 |
Så har vi igen
vintersemester och sportlovstider och den lycklige som hade möjlighet att njuta
av dylika dagar, försökte göra det bästa tänkbara. En del söker sig till snö
för att kunna skida och andra reser till Lappland eller söderut för snö eller
sol. Själv tillbringade jag ett förkortat men urmysigt sportlov i hemknutarna. Första dagen låg jag i timtal
och läste, men det blev tröttsamt och en aning stressigt. Andra dagen låg jag
liksom en av våra stora författare och tittade på småfåglarna. Tredje dagen
blötte jag ner mig med att bistå vid tillverkandet av en snövit ardennerhäst
med svankrygg. Så kom den minnesrika fjärde dagen. Dagen som jag skulle
tillbringa mellan spisen och diskbordet. Jag skulle tillreda dagens meny inför
en hänförd och beundrande barnaskara. Det var något sejaktigt som skulle
flamberas, och den styckade firren skulle brynas enligt ett nedskrivet
husmorsprotokoll. Tyvärr hade ordet "smör" fallit bort ur manuset,
och eftersom jag tog det bokstavligt, blev det ett verkligt slit att steka fisken
på en torr teflonbotten. Mjöl skulle den ha på sig, så nog gick det trögt
fisken skälvde till som en darrål i brunsttider och mjöldammet yrde runt Matti
och Maja. Fisken blev en aning brunhyad,
och jag började tvivla en aning på mina kulinariska konster, sedan hälften av
fiskbeståndet föll på golvet och vår snabbfotade katt rusade till och sniffade
på de utspridda munsbitarna. Det bådade inte gott för oss utsvultna som snart
skulle ligga till bords den dagen, för "kisso" - som annars hade bra bordsvett sniffade en
gång till, vinglade några varv med ögongloberna, men sprang sedan och gömde
sig. Bättre blev det inte heller
då såsen skulle beredas. Allt gick bra tills jag skulle slå på vatten.
Händelseförloppet kunde gott jämföras med de laboratorieexperiment som gjordes
av Dr. Jekyll på den tiden. Då vattnet slog i teflonbottnen, smällde det till
som vid en mindre atomsprängning, och så försvann den redan obefintliga såsen
upp för skorstensröret, och en seg och brunaktig hinna lade sig som ett sönderrivet
trumskinn över bottnen. Min äldre arvinge som var bevandrad i marthakokboken
och hade avlagt intensiv matlagningsstudier vid lågstadiet och högstadiet,
kunde då kallt konstatera att allt for "ti väders" och att det inte
skulle bli någon sås den dagen. Vi åt i skift av vad som fanns kvar och vi
kände oss som fisken på torra land. Det gick bra att äta, men det gällde att vara
snabba med mjölkglasen. Ännu idag är vi friska.De återstående dagarna gjorde
jag ingenting märkvärdigt, och sedan gick jag tillbaka till jobbet trots att
jag hade en vecka kvar. Säkrast så. Då jag nu råkade komma in
på kokkonstens framgångar och bakslag, passar det bra att berätta lite om
marthorna och deras verksamhet. Nu inkommande torsdagskväll, den 16 mars,
anordnar kyrkobymarthorna en auktion på församlingshemmet i Terjärv. Allt till
förmån för den egna verksamheten. Ännu finns det möjlighet att komma in med
"auktionsföremål", såsom hembakat, stickade, sydda eller vävda
artiklar, eller vad som helst som kan tänkas ha värde och åtgång. Den som inte
kan göra det kan i stället komma och bjuda över. Så kommer också kyrkobymarthorna
att anordna en resa till Åland under tiden 2628 maj. Ännu finns det platser kvar
i Widjeskogs buss, och den som vill
med, bör så fort som möjligt kontakta Maj-Britt Björk. I kommunens infoblad frågar
sig ännu en gång vårt näringsombud Keurulainen vilken symbol kommunen skall ha.
I sitt stora symbolsortiment bjuder hon på träd, blommor, bär och djur. Hon
önskar sig en symbol med historisk bakgrund som bör vara bekant från tidigare,
som bör vara unik och typisk för vår kommun, den bör vara gemensam för alla kommundelar
och väcka positiva tankar. Bra så långt. De nämnda trädslagen finns
tyvärr överallt i vårt land och har använts i tid och otid, och som symboler -
historiskt sett - har träden vanligtvis varit helgade åt vissa asagudar, men
annars haft sina "goda egenskaper". Som exempel kan nämnas att
björken var för fruktbarheten och ljuset, skyddade mot häxor och onda andar
och var helgad åt asen Tor och Frigga. Förr piskade man också missdådare och
galningar med björkris. Tallen symboliserade integritet och tålamod. Rönnen
betydde visdom, stod emot älvor och häxkonst och var helgad åt Tor. Enen stod
för beskydd, tillit och initiativkraft, och var helgad åt Hermes/Merkurius.
Tyvärr är också användningsområdet för träd begränsat - förutom i tryckalster. De nämnda blomarterna finns
också överallt, och säven som finns med i utbudet, har redan en lång tid spelat
en viktig roll i gamla Kronoby. Klövern som nämns är redan utnyttjad.
Treklövern som finns symboliserar den gudomliga treenigheten samt livets tre
aspekter: kropp, själ och ande. Fyrklövern som är mera svårfunnen, används
redan av 4H som symbol. Så fantasilös kan vi inte vara att vi efterapar en
klöversymbol som är känd över stora delar av världen. Näckrosens släktingar
finns överallt, och strömkarlen eller näcken som Keurulainen ser i Kronoby å,
har inte heller en alltför tilltalande bakgrund. De nämnda bären finns också
överallt, dess historia och utspridning är svåra att härleda, och sedan är den
symboliska användningsmöjligheten begränsad. Sedan djuren. Av förslagen
är alla vanliga - utom bisam. Bisam är ett "ungt" djur och har inte
en "förstörd" och utnyttjad bakgrund. Den är unik för våra
vattendrag, bisam "föddes" i Kronoby, bisam var föregångare till
pälsdjursnäringen, bisam är en samhällsbyggare, bisam är ett fult djur, bisam
kan göras i många former (undertecknad kan vid behov ge 100 förslag på
bisamartiklar). Tillverkningen av bisamartiklar
kunde skapa arbetsplatser i form av enskilda "konstutövare" som
kunde göra bisamartiklar i nästan vilket material som helst och i vilka former
som helst. Symbolen skulle vara något man skulle se överallt. Denna artikel
skall vara något som man inte "bara gör" och så är det hela över. Trots
att jag är mycket jävig i denna fråga - och många gånger tänkt sluta tala för
saken - vill jag ännu konstatera att kommunen och kommuninnevånarna missar en
"fin grej" om bisam inte väljs. Redan har förfrågningar kommit av
föreningar, om de fick använda bisam i sina emblem, men vad säger man när
allting stampar på stället - eller går bakåt. Tom Tiainen som gjorde prototypen
och Helen Johansson som gjorde de första färdiga artiklarna har visat i
praktiken att det skulle vara någonting att satsa på. Modeller kan bl.a. beses
i Terjärv Sparbank och vid Maggies. Även vid kommunkansliet i Kronoby finns modeller. Det var beklagligt att bisamprojektet
inföll vid en olämplig tidpunkt då turistnämnden slopades och kommunen fick
en ny näringsombudsman som helt överrumplades av bisamtanken (eller kanske
bisamstanken). Jag hoppas - och gamla
turistnämnden och säkert en del andra - att kommuninnevånarna väljer en sådan
artikel som är unik. Som kunde skapa sysselsättning för en del personer.
Artiklar som man sedan kunde se på hyllor i affärer, i firmors styrelserum och
i kommuninvånarnas vardagsrum. Låt oss inte dela en symbol med någon annan -
låt oss ha en EGEN SYMBOL! På tal om konst kan det
nämnas att konstutställningen i Terjärv Sparbank fortsätter. Under några veckor
framöver kommer Gunhild Emet att ha sina tavlor utställda i banksalen. Hon är
en av de många lokala förmågorna som hållit på i några år och nu visar vad
hon skapat. Konstutställningen fortsätter så länge det finns "dolda"
konstnärer som inte ännu presenterat sig för ortsborna. LOFFE |