Stäm möte med dig själv |
Skrivet av L.Finkelstein |
2006-02-09 22:03 |
Det finns inte något bättre sätt att föryngra sig själv än att regelbundet avsätta tid för meditation.
Stäm möte med dig själv
En student i en kurs som leddes av dr Harry Emerson Fosdick, f. d. pastor i Riverside Church i New York, gjorde en gång en träffande kommentar till den berömda händelsen med Isaac Newton och äpplet. Man hade, menade han, lagt alltför stark tonvikt vid äpplet. Det avgörande var ju att Newton var ensam i trädgården och befann sig i ett mottagligt tillstånd, när äpplet föll. En författare har sagt att kontemplationen är för kunskapen vad matsmältningen är för maten sättet att utvinna liv ur den. Att läsa ger oss informationer och idéer, men det är under meditationen vi formar våra omdömen och uppfattningar. Vi är alla medvetna om att vi med jämna mellanrum borde rycka oss ur den dagliga rutinen och förnya oss. Trots detta ger vi oss inte tid till denna förnyelse, denna prövning av vårt jag som endast kan ske i kontemplation. Det är därför som en fastställd tid för vårt möte med vårt inre tycks vara det bästa för att inte säga det enda sättet att göra daglig meditation till en vana. Man måste välja tid och plats och hålla överenskommelsen med sig själv lika noga som om det gällde ett möte med en vän. Vi bör komma ihåg att jaget är vår bästa vän och bör behandlas därefter. Jag betonar hur viktigt det är med regelbundenhet, ty jag känner mig själv, och jag misstänker att jag inte skulle ha hållit fast vid vanan att dagligen avsätta tid för eftertanke och studium, om jag inte hade vuxit upp i en tradition som gjorde det till en plikt och slutligen till något självklart och enkelt. Vinsterna har varit enorma, och glädjen så stor, att jag inte skulle vilja byta ut dessa stunder mot aldrig så många sysslolösa timmar. Vid vårt seminarium har vi en regel som säger att den som mediterar inte får störas. Flickan i telefonväxeln eller sekreteraren förklarar saken. Jag har fått höra att en del av våra vänner i affärsvärlden tycker det är konstigt, men jag har ofta undrat om inte en sådan okränkbar tid med fördel skulle kunna införas i en del affärsföretag. Egentligen är det märkligt, att vi tar det för givet att man inte ska störa folk som pratar med varandra, men att vi inte har samma respekt för en person som tänker. Dr Fosdick hade som obönhörlig regel att ingen fick störa honom under de timmar han ägnade åt kontemplation med undantag av hans hustru, om det var något mycket viktigt. På 18 år inträffade bara två sådana avbrott. Den märkliga skärpan och kraften i dr Fosdicks förkunnelse och skrifter berodde säkerligen i hög grad på att han betraktade tänkandet som livsviktigt och den tid som avsatts för det som helig. Det avgörande problemet är hur man ska finna en lämplig plats och en bestämd tid för ett dagligt möte med sig själv. Det gäller särskilt om man inte har ett yrke där det vi kallar för tänkande får fritt utlopp. I vår kultur har en del människor betalt för att tänka och andra för att handla. Men vi behöver alla tänka. Vi behöver få del av de värden som meditationen skänker. Hur pass möjligt är det för ert husmor, affärsman eller student att regelbundet stämma möte med sin själ? Det kräver åtskillig eftertanke Själva svårigheterna gör att planering av meditationen blir så mycket nödvändigare. Bäst är naturligtvis om man har en privat vrå för sina stilla stunder. Men om de yttre förhållandena inte ger tillfälle till avskildhet, så skaffa dig tid för ensamhet genom att vara uppe när andra ligger. När man väl har fastställt tid och plats, är det ändå inte säkert att meditationen blir vad den borde vara. Det kan hända att man bara låter tankarna irra. De flesta av oss västerlänningar är av naturen och genom uppfostran aktiva. Vi är vana vid att handskas med realiteter. Vi har svårt för ren meditation. Eller som en kvinna uttryckte det: "Jag kan inte koncentrera min själ på min själ så länge." Det är inte så få som frestas att ge upp. Av det skälet kan det vara lämpligt för oss att välja en djuplodande men samtidigt trevlig bok som hjälp. En sådan bok ökar vår känsla av att ha stämt möte, eftersom vi kan se fram emot närvaron av en annan själ utan att distraheras av en annan människas närvaro. Hela min arbetsdag livas upp av medvetandet om att jag nästa morgon får ägna mig åt att upptäcka och utforska idéerna i en lysande och värdefull bok. Om du mediterar med hjälp av en bok, så välj den med omsorg och använd den tills den blivit en del av dig själv, och du har blivit en del av den. Du kan välja Bibeln, Platon, Montaigne, Whitehead eller någon modern författare som Tillich eller Buber. Den viktigaste egenskapen hos boken ska vara dess djup det djup du ska dyka ner i med hela ditt intresse, och de vågor som sätts i rörelse när du läser och mediterar över vad du läser. Syftet är att få en inblick i hur stora personligheter nalkats livet, och att upptäcka vad de kan ha att säga oss i våra dagars förvirrande situation. Den bok jag använder är Talmud. Den utgör en omfattande kommentar till Bibeln och bevarar den diskussion som pågått i tusentals år om olika ställen i Skriften. De arbeten som ingår i Talmud vidarebefordrades ursprungligen muntligt från lärare till elev. De lästes utantill innan de blev nedtecknade. En del av denna visdom är formulerad i maximer ett slags tänkandets destillat. Några får man lära sig utantill som barn, men deras fulla innebörd upptäcker man först så småningom. På så sätt blir hela ens liv en kommentar till Bibeln och Talmud, liksom dessa böcker utgör kommentarer till livet självt. Genom att meditera över Talmud har jag för att nu bara ta ett enda exempel blivit bekant och förtrogen med Simon den rättfärdige, som levde för över två tusen år sedan. Han tillhörde en grupp judiska vise som trodde att vad världen behöver är mindre handling och mer kontemplation. Man får lära sig att rådet "Gör något" under vissa förhållanden kan vara gott, men mycket ofta är det ännu bättre med rådet: "Om du är tveksam, så gör ingenting; försök komma underfund med vad som är bäst att göra." En sådan maxim sanktionerar meditationen. Den råder oss inte att ligga på sofflocket. Den uppmanar till fortsatt tankemöda och erinrar om en rad av poeten Marianne Moore: "Men tålamod, det är handling." Och mer än så. De råd och de frågor som uppstår ur sådana upptäcktsfärder visar hur den ena idén utlöser den andra. En tanke som kanske till att börja med ter sig overklig, stannar kvar och berikar oss längre fram i livet. Kort sagt, det tänkande som stimuleras av den stora litteraturen skänker rikedomar som vi inte kan förutsäga men alltid kan uppskatta. De kan vara till påtaglig hjälp för en människa, om så bara genom att hon vinner ökad tankeklarhet. Men även om det dagliga mötet med det inre inte ger oss fruktbar inspiration, har det ändå värden som vi kan vara tacksamma för. Ett av dem är vilan. Det var en av Bibelns visaste män, Jesaja, som hörde Israels Helige säga: "Om I vänden om och ären stilla, skolen I bliva frälsta; genom stillhet och förtröstan värden I starka." Louis Finkelstein
|