Varför ingriper vi inte i nödsituationer? |
Skrivet av John M.Darley - Bibb Latané |
2006-02-05 09:35 |
Varför ingriper vi inte i nödsituationer? Antag att en man får en hjärtattack på en storstadsgata. Han tar sig för bröstet, vacklar till närmaste husvägg och sjunker ihop. Kommer en förbipasserande att hjälpa honom? En rad mycket omskrivna händelser i New Yorks centrum under de senaste åren verkar tyda på att svaret är nej. I förorten Kew Garden blev Kitty Genovese överfallen av en galning när hon var på hemväg från arbetet klockan tre på morgonen. Trettiåtta av hennes grannar rusade till sina fönster när de hörde hennes skräckslagna skrik. Men ingen kom till hennes hjälp, fast det tog banemannen en halvtimme att mörda henne. Ingen brydde sig ens om att ringa efter polis. Andrew Mormille blev knivskuren i huvudet och halsen på ett tunnelbanetåg i New Yorks centrum. Elva medpassagerare flydde till en annan vagn, medan den 17-årige pojken förblödde. Ingen kom till hans hjälp, trots att de anfallande hade lämnat vagnen. Eleanor Bradley snubblade och bröt benet när hon var ute och handlade på Femte avenyn i New York. Omtöcknad och chockad ropade hon på hjälp, men den jäktade människomassan bara vek åt sidan och flöt förbi. Inte förrän efter 40 minuter stannade en taxichaufför och hjälpte henne att komma till en läkare. Hur kommer det sig att så många människor kan se en medmänniska i nöd utan att göra något? Varför ingriper de inte? Sedan vi började studera hur åskådare reagerar inför olyckshändelser och nödsituationer, har vi fått höra många olika förklaringar till att de inte ingriper. "Den överbefolkade storstad vi lever i försvårar närkontakten och leder till att individen alieneras från gruppen", säger psykoanalytikern. "Kritiska situationer av det här slaget hotar trygghetskänslan hos de berörda individerna, vilket gör att de drar sig undan", säger sociologen. "Apati", säger andra. "Likgiltighet." Det finns ett gemensamt drag hos alla dessa analysförsök: de ser det likgiltiga vittnet som något skilt från oss andra. Naturligtvis är inte en enda av oss som läser om dessa skakande händelser apatisk, alienerad eller avpersonaliserad. Naturligtvis har dessa skrämmande exempel ingenting med oss att göra. Vi behöver inte få skuldkänslor eller rannsaka vårt samvete eller något i den stilen. Eller? Om vi tittar närmare på hur vittnena till dessa händelser uppförde sig, börjar de te sig lite mindre omänskliga och mycket mer lika oss andra. De var inte likgiltiga. De 38 vittnena till mordet på Kitty Genovese, till exempel, tittade inte bara ut en gång för att sedan strunta i dramat. De fortsatte att stirra ut genom sina fönster, fängslade, upprörda, ovilliga att ingripa, men oförmögna att vända ryggen till. Varför gjorde de då ingenting? Det är tre saker åskådaren måste göra innan han kan ingripa i en nödsituation: märka att något händer, tolka händelsen som en nödsituation och känna ett personligt ansvar. Som vi ska visa kan närvaron av andra åskådare hämma hans handlingsförmåga på vart och ett av dessa stadier. Det oseende ögat Först måste åskådaren alltså uppfatta att något håller på att hända. Han måste rycka sig loss ur sina egna tankar och uppmärksamma vad som sker. Men många av oss anser det vara ofint att iaktta obekanta ute på gatan till exempel. Vi har fått lära oss respektera andra människors privatliv, och när vi befinner oss bland främlingar stänger vi ute alla ljud och undviker att stirra. Det är därför mindre troligt att en person i en folkmassa" upptäcker ett olyckstillbud än att en ensam människa gör det. Vi har gjort experiment som ger belägg för den saken. Vi samlade en grupp studenter till en intervju om deras reaktioner på livet i storstaden. Medan studenterna väntade på intervjuaren, antingen ensamma eller tillsammans med två andra studenter, fick de fylla i ett frågeformulär. De ensamma studenterna satt ofta och tittade sig omkring medan de fyllde i sina formulär. De som satt tillsammans med andra höll däremot blicken fäst på sina egna papper. Som en del av undersökningen iscensatte vi ett olyckstillbud: rök släpptes in i väntrummet genom en ventil. Två tredjedelar av de försökspersoner som var ensamma upptäckte genast röken, men endast 25 procent av de studenter som väntade i grupp lade lika snabbt märke till den. Även om alla försökspersonerna så småningom blev medvetna om röken när luften blev så rökfylld att de började hosta och gnugga sig i ögonen gav försöket vid handen att ju fler personer som är närvarande, desto längre tid tar det innan en individ upptäcker ett tillbud, och desto troligare är det att han inte märker det alls. Att se är inte detsamma som att fatta. När en person väl har lagt märke till en händelse, måste han avgöra om den verkligen är allvarlig. Olyckstillbud har inte alltid en tydlig etikett. "Rök" som tränger in i ett väntrum kan bero på eldsvåda, men den kan också helt enkelt betyda att det är en läcka på ett ångrör. Upprörda skrik på gatan kan härröra från ett överfall eller från ett familjegräl. En man som ligger hopsjunken i en port kan vara drabbad av en hjärtattack men han kan också ligga där och sova ruset av sig. En person som försöker tolka en situation tittar sig ofta omkring för att se hur andra reagerar. Om alla andra är lugna och likgiltiga, är det troligt att han också förblir det. Om alla andra reagerar starkt, gör han det sannolikt också. Den här tendensen innebär inte bara slavisk konformitet. I normala fall får vi många värdefulla upplysningar om nya situationer genom att se hur folk omkring oss beter sig. En bilist väljer sällan att stanna vid ett matställe längs vägen, om det inte syns till några andra bilar på parkeringsplatsen. Men det händer då och då att omgivningens reaktion ger falska informationer. Den utstuderade oberördheten hos patienterna i tandläkarens väntrum är en dålig indikator på deras nervositet. Det anses genant att "tappa behärskningen" ute bland folk. I en kritisk situation förefaller därför alla närvarande mer oberörda än de i själva verket är. En folkmassa kan sålunda påverka de enskilda individerna i den så att de ingenting gör. Folkmassans passivitet tyder ju på att ingen fara är å färde, och varje individ är pinsamt medveten om att han kan bli betraktad som en idiot ifall han skulle bära sig åt som om det vore det. För att utröna hur närvaron av andra påverkar en individs tolkning av ett olyckstillbud, utfördes ett annat experiment. Man betalade försökspersoner för att de skulle delta i en marknadsundersökning om spel och pussel. En attraktiv ung kvinnlig marknadsforskare tog emot dem i dörren och förde dem till testrummet, där de fick frågeformulär att fylla i. Innan hon lämnade dem, talade hon om att hon skulle arbeta i rummet intill, som var skilt från testrummet genom en vikvägg. Så gick hon in på sitt rum, där hon började prassla med papper, öppna lådor och åstadkomma så pass mycket buller att försökspersonerna påmindes om att hon fanns där. Efter fyra minuter satte hon på en bandspelare. Nu hörde försökspersonerna från bandet den unga damen kliva upp på en stol, kanske för att ta ner en trave papper från bokhyllan. Så kom ett brak och ett skrik, som om stolen välte och hon föll, och de hörde henne jämra sig: "Aj, min fot... jag ... jag ... kan inte röra den. Aj, den har kommit i kläm ... jag får inte undan ... den här..." Efter hand blev hennes jämmer mer dämpad och behärskad. Tjugusex personer var ensamma i väntrummet när "olyckan" inträffade. Sjutti procent av dem erbjöd sig att hjälpa offret. Många sköt undan vikväggen för att kunna ingripa. Andra ropade och sa att de var på väg. Bland dem som väntade två och två tillsammans var det bara 20 procent 8 av 40 som erbjöd sin hjälp. De övriga 32 förblev passiva. När de bedömde situationen som ofarlig klargjorde de för sig själva varför deras kamrat inte reagerade och undanröjde också alla skäl till att själva ingripa. Det var något som hände, men de antog att det inte var något farligt. "En liten vrickning", sa några. "Jag ville inte göra henne generad." Vid en "riktig" olycka, försäkrade de, skulle de höra till de första som ingrep. Den ensamma massan Även om en person bedömer en situation som allvarlig, kan närvaron av andra åskådare ändå påverka honom så att han inte ingriper. Han har en känsla av att ansvaret är fördelat och utspätt. Man kan se exempel på den saken, om man får motorstopp på en livligt trafikerad huvudväg: hundratals bilar susar förbi utan att någon stannar och erbjuder sin hjälp. Men om det händer på en ödslig liten landsväg, kommer sannolikt redan första bilist att stanna. För att pröva denna teori om ansvarets utspädning arrangerade vi ett annat tillbud där folk hörde ett offer ropa på hjälp. En del av försökspersonerna trodde att de var ensamma om att höra skriken; resten trodde att det fanns andra som hörde dem också. Liksom fallet var med vittnena till mordet på Kitty Genovese, kunde försökspersonerna inte se varandra eller veta vad de andra gjorde. De båda tidigare experimentens form av direkt hämmande inverkan från massan förekom alltså inte nu. För det här försöket hade vi bett 72 studenter från New York-universitetet att delta i en "gruppdiskussion" om personliga problem vid ett storstadsuniversitet. Varje student placerades i ett rum för sig, utrustat med hörlurar och mikrofon. Vi förklarade detta arrangemang med att deltagarna kanske skulle känna sig generade för att diskutera sina problem offentligt. Försöksledaren meddelade också att han inte skulle avlyssna den inledande diskussionen utan endast lyssna på reaktionerna senare. Var och en skulle tala i tur och ordning. Den förste talaren sa att han tyckte det var svårt att anpassa sig till New York och till studierna. Sedan nämnde han lite tveksamt och märkbart generad att han lätt fick nervösa . anfall när han kände sig pressad. Andra studenter talade därefter i tur och ordning om sina problem. Antalet deltagare i "diskussionen" varierade. Men oberoende av om det föreföll vara två, tre eller sex personer i gruppen, var det i realiteten endast försökspersonen som var närvarande. De andra såväl som instruktionerna och inläggen från det blivande "offret" var närvarande endast i form av ett på förhand inspelat band. När det var den första personens tur att tala igen började han höja rösten och tala med allt större svårighet: "Jag märker a-att a-andra h-har samma problem som jag jag själv för jag menar a-att de inte är l-lätta att lösa alla g-gånger och jag t-tror jag jag behöver om om någon k-kunde hjälpa m-mig lite hjälpa mig l-lite för jag jag hjälp jag håller på att få få ett sånt där a-anfa-aa igen och och ja-ag ja-a (ljud som vid ett kvävningsanfall) ..." Åttifem procent av de studenter som trodde de var ensamma med offret kom ut ur sina rum för att hjälpa honom. Sextitvå procent av de studenter som trodde att det fanns en person till närvarande gjorde det också. Av de studenter som trodde att det fanns fyra andra personer närvarande var det endast 31 procent som berättade om anfallet. Av detta experiment kan man alltså dra slutsatsen att den ansvarsutspädande effekten av andra människors närvaro är så stark att sannolikheten för att en person ska rapportera ett tillbud är mer än dubbelt så stor om personen är ensam som om han befinner sig i en grupp. Slutsatser De personer som inte rapporterade olyckstillbudet visade mycket få tecken på den apati och likgiltighet som anses känneteckna "passiva åskådare". När försöksledaren kom in i rummet för att avsluta det hela, frågade många av försökspersonerna om offret var "bra igen". Många visade fysiska tecken på oro; deras händer darrade och de var fuktiga i handflatorna. De var snarast mer uppskakade än de personer som rapporterade tillbudet. Deras emotionella beteende antydde att de befann sig i en konflikt och inte kunde avgöra om de skulle ingripa eller ej. Den stereotypa föreställningen om den oengagerade och avpersonaliserade storstads- människan, homo urbanis, som likgiltigt bevittnar andras olycka, stämmer alltså inte. I stället finner vi att en åskådare till en olyckshändelse är en ångestfylld individ som verkligen är osäker, som vill göra det rätta men som tvingas att fatta svåra beslut under trycket av stress och fruktan. Hans reaktioner formas av andras handlingar alltför ofta av andras uteblivna handlingar. Det är vi som är den åskådaren. Påverkade av den skenbara likgiltigheten hos andra går vi förbi vår olycksdrabbade medmänniska utan att ingripa eller ens fatta att hjälp behövs. Men när vi väl har blivit medvetna om hur starkt andra påverkar oss, kan vi stå emot denna påverkan. Vi kan välja att se olyckan och träda fram och hjälpa vår nästa.
John M.Darley / Bibb Latané 1969
|