Att klara en personlig kris |
Skrivet av G.Caplan - V.Cadden |
2006-02-05 09:27 |
Vi kan lära oss fatta sunda och realistiska avgöranden vid livets kritiska vändpunkter och därmed göra vårt liv rikare och riktigare, mera värt att leva.
Att klara en personlig kris
Vi förändras oavlåtligt från vaggan till graven, men förändringen försiggår inte alltid i samma takt. Ibland tar vi ett språng framåt, ibland förlorar vi terräng; ibland händer det som det tycks från dag till annan, att en glad och harmonisk husmor drabbas av nervsammanbrott; en osäker och trotsig tonåring blir en hyfsad ung man; en skicklig, pålitlig arbetare klarar inte sitt jobb; en slarvig och omogen ung kvinna visar sig vara en idealisk mor. Hur ska man förklara dessa abrupta förändringar på gott och ont? Vad är det som plötsligt visar oss på rätt väg eller kommer oss att gå totalt vilse? Psykiatrer som studerat mentalsjukas personhistoria har lagt märke till, att början till en långvarig nervsjukdom ofta föregåtts av en stressituation i patientens liv. Det kan ha gällt en motgång eller katastrof som kunnat väntas sätta sina spår i själen: ett barns död, plötslig arbetslöshet, en allvarlig operation. Men ibland har den händelse som föregått insjuknandet inte alls varit någon katastrof eller ens en måttlig motgång. Ett barns födelse, en befordran, påbörjade universitetsstudier tycks ofta ha varit förelöpare till insjuknandet. En del patienter har tydligen kollapsat under trycket av förändringar som man kan tycka borde ha varit enbart glädjande. När psykiatrerna studerade sambandet mellan stressituationer och mentalsjukdom kunde de inte undgå att märka att samma situation som bryter ner vissa människor kan hos andra locka fram en förbluffande och helt oanad styrka. Och det är ingalunda alltid "starka" individer som reagerar positivt; ofta kan det vara någon som tidigare snarast verkat svag och mjäkig. Det förefaller alltså som om en krissituation skulle ha förmågan att befordra personlighetens växt. En människa i kris rör sig i okänd terräng. Hon är desorienterad och förvirrad. Hennes tankar och känslor färgas av minnen av tidigare situationer som fyllt henne med samma slags osäkerhet och fruktan. En vuxen som står inför en operation kanske förföljs av vaga minnen av den skräck han erfor som barn när doktorn tog hans mandlar; sexåringen som första skoldagen säger adjö till sin mamma återupplever kanske den samlade ångesten i alla tidigare skilsmässor. När en människa känner sig snärjd i en skenbart olöslig konfliktsituation blir hon spänd och lättretlig, avogt sinnad mot sina närmaste eller deprimerad och lynnig. Hon har ingen aptit, kan inte sova, känner sig trött och slut. Symtomen liknar kanske dem som förebådar ett nervsammanbrott, men är i själva verket den normala reaktionen hos en människa i kris. Till sist "löser" hon sitt problem på ena eller andra sättet. Och, beroende på hur hon har haft sig själv i sin hand under krisen, går hon ur den antingen stärkt och bättre orienterad i verkligheten, eller svagare och sämre rustad att möta framtida påfrestningar. Vad är det som gör skillnaden? I mer än ett årtionde har forskare vid Harvarduniversitetets medicinska fakultet och några andra vetenskapliga institutioner studerat kriser både de "tillfälliga" kriser som så att säga kommer utifrån och de "utvecklingskriser" som bildar skiljetecken i vårt liv. De har gett akt på olika människors sätt att reagera på en närståendes död eller en förestående operation; de har iakttagit hur män, kvinnor och barn reagerat vid katastrofer som eldsvådor och tornados; de har observerat hur kvinnor betett sig när de fött sitt barn för tidigt och hur nygifta klarat de första månadernas ofta svåra anpassningskrav. Deras iakttagelser visar att vårt sätt att bemästra sådana krissituationer formar vår personlighet och vårt liv. Bland mödrar till för tidigt födda barn kunde de exempelvis urskilja två helt skilda beteenden. Kvinnor i den ena kategorin reagerade med oförställd sorg och oro. De var starkt medvetna om faran för barnet. De utgöt sig om sin oro för mannen och andra anhöriga, de bestormade läkare och sköterskor med frågor. De fordrade att få se barnet, fastän man lät dem förstå att det kunde vara en obehaglig upplevelse. När den värsta faran för barnet var över, satte de ivrigt i gång med att förbereda allt för dess hemkomst. De gjorde täta besök på sjukhuset, de försökte lära sig så mycket de någonsin kunde om skötseln av för tidigt födda. Kvinnorna i den andra kategorin visade på många sätt större hänsyn gentemot sina närmaste och mot sjukhuspersonalen. De godtog villigt den äkta mannens eller läkarnas försäkran att "det kommer att ordna sig". Ibland spekulerade de över varför barnet kommit för tidigt och vems fel det kunde vara, men de klagade inte. När sedan barnet var utom fara, tog de detta som en bekräftelse på att situationen aldrig hade varit kritisk. De gjorde inte många besök på sjukhuset och försökte inte lära sig något om skötseln av för tidigt födda barn. Sex á tio veckor efter barnens utskrivning från sjukhuset av gav de psykiatriskt utbildade socialarbetare, som följde upp fallen, rapporter om mödrarnas beteende. När dessa rapporter bearbetades, visade det sig att det fanns ett klart samband mellan mödrarnas sätt att reagera i krissituationen och deras vidare utveckling. Man kunde urskilja två helt skilda kategorier. De kvinnor som hade reagerat häftigast, som mest ohämmat gett uttryck åt sin oro och varit klarast medvetna om situationens allvar, hade ridit ut krisen väl. De föreföll stärkta av den. De hade fått en lektion i saklig effektiv problemlösning, som föreföll göra både mödrarna och deras närmaste bättre rustade att möta andra kriser. Relationerna inom familjen var ofta bättre än före barnets födelse. Med dem av kvinnorna däremot som skjutit ifrån sig problemet, som vägrat att se den skrämmande sanningen i ögonen och ta konsekvenserna, var det ofta tvärt om. Atmosfären i hemmet förbittrades av gnat och gräl, vardagens problem stöttes åt sidan, barnet blev ofta antingen försummat eller bortklemat på ett sätt som var menligt^ för dess utveckling. Dessa beteendemönster återkom med smärre skiftningar i andra personers reaktioner på andra svårigheter. I samma mån som de såg problemets realiteter i ögonen och aktivt brottades med dem, gick de ut ur krisen starkare än förut eller åtminstone lika starka. I den mån de blundade för krissituationens realiteter hade de försämrat sina förutsättningar för anpassning till livets krav. Personer av den senare typen väjde för problemen genom att förringa dem och låtsas oberörda. De hade inte begärt hjälp av andra och avvisat hjälp när sådan erbjöds. I stället för att koncentrera sina krafter på att lösa problemen tänkte de bara på att lägga skulden för svårigheterna på andra. Eller också lade de sig till med neurotiska symtom: abnormt sömnbehov, huvudvärk, magbesvär eller något annat som de kunde beklaga sig över i stället för de verkliga problemen. Strängt taget kan ingen på förhand fostras till att möta en kris på ett konstruktivt sätt. Men i viss mån kan vi ändå föregripa vissa livskriser och så att säga öva in vår roll i dem. Hemligheten med en sund anpassning är förmågan att oförskräckt se en situation sådan den verkligen är, oavsett vilka obehag och bekymmer den innebär och trots de påfrestningar det måste medföra när ett problem inte erbjuder någon i allo tillfredsställande lösning. De som rider ut en kris väl är de som aktivt söker efter en lösning. De är ivriga att orientera sig, att skaffa sig kunskap som kan vara till hjälp. Det är de som vill veta i detalj vad den fruktade operationen innebär eller hur de ska ta vård om det för tidigt födda barnet. De anklagar varken sig själva eller andra, ty de vet att det bara är ett sätt att kringgå det verkliga problemet. De skäms inte för att ge uttryck åt sin oro och rädsla. De lär sig konsten att vila när de känner att krafterna tryter, och att sedan återuppta kampen när de blivit vederkvickta. De förstår att ta emot hjälp och till och med be om hjälp, därför att de vet att det är ett tecken inte på svaghet utan på mognad. Vad vi vet om sunda och osunda sätt att möta en krissituation ger oss möjligheter att hjälpa inte bara oss själva utan också dem vi håller av. Tänk t.ex. på de kriser som normalt utmärker början av ett äktenskap. Hur spännande och rika de första månaderna av äktenskapet än kan vara, medför de också nya fysiska krav som många människor upplever som en serie stressituationer. Ett ungt nygift par ska skapa sig ett hem och med- eller omedvetet utarbeta ett system för fördelning av arbete och ansvar. Kontrahenterna måste lossa sina band med föräldrarna och koncentrera sina känsloresurser på den nya gemenskapen. Båda måste vidga sin personliga sfär till att innesluta också den andra parten i alla de livets mer eller mindre triviala aspekter som dittills varit strikt privata och detta kan för många vara en svår påfrestning. Samtidigt måste de uppnå en tillfredsställande sexuell anpassning, något som i vår kultur försvåras bland annat av den överdrivna romantiseringen och sentimentaliseringen av förhållandet mellan könen. Om de nygifta inte strax tar itu med dessa problem, om de skjuter upp allt som bjuder emot och inte målmedvetet strävar efter anpassning, blir de antagligen sämre rustade att klara framtida stressituationer i äktenskapet, det må sedan vara fråga om barnsbörd, sjukdom, arbetslöshet eller något annat. Om de däremot gör sitt bästa under den första krisperioden, har de därmed tagit ett avgörande steg mot en verklig gemenskap, baserad på tillmötesgående, förtroende och kärlek. Och även som individer kommer makarna att växa på kuppen, ty i samma mån som den ena eller andra bidragit till den realistiska lösningen av krisen har han eller hon berikat sin egen personlighet och förkovrat sin personliga förmåga att handskas med problem. Vi måste komma ihåg att vi inte är fångna i en personlighet som en gång för alla fixerats i barndomen och uppväxtåren. Vi kan lära oss att motstå verklighetsflyktens frestelser, att se problemen an med öppen blick och fatta sunda och realistiska avgöranden vid livets kritiska vändpunkter. Och därmed kan vi göra vårt liv rikare och riktigare mera värt att leva.
Gerald Caplan / Vivian Cadden 1967
|