Visa medmänskligt intresse |
Skrivet av Donald E.Smith |
2006-02-02 21:54 |
Visa medmänskligt intresse
Vi kan alla vinna mycket på
att öva oss i att
För inte så länge sedan satt jag tillsammans med en grupp psykiatrer, psykologer och präster och diskuterade den viktiga frågan: Vad är det hos en rådgivare som betyder mest för hans förmåga att hjälpa? Är det insikt? Erfarenhet? Övning? Teknik? När diskussionen var avslutad, hade vi blivit överraskande eniga om ett av svaren. Den rådgivare som med största sannolikhet kommer att nå resultat är den som behärskar konsten att visa intresse att verkligen vara uppmärksam. Förklaringen är enkel. Var och en av oss har ett inbyggt behov av uppmärksamhet. Att inte bli uppmärksammad innebär ett psykiskt lidande som få människor står ut med. Det gnälliga barnet som hänger mamma i kjolarna, den upproriska tonåringen, den flirtande äkta mannen, den tjatiga hustrun, bråkmakaren på gatan allesammans försöker de, var och en på sitt sätt, ge uttryck för samma nödrop: Lägg märke till mig, visa intresse för mig! Nyligen kom ett par föräldrar till vår mottagning med sin långhårige, 14-årige son. Han hade rymt hemifrån men sent omsider kommit tillbaka, utan att situationen hade förändrats till det bättre. "Vi ger honom allt", sa modern förtvivlat. "Vi begriper inte vad det är för fel med honom!" När vår terapeut hade lyckats vinna pojkens förtroende kom han snart underfund med vad som var på tok. "Mina föräldrar bryr sig inte om mig", sa pojken. "Vi gör aldrig någonting tillsammans. Pappa ser inte på mig när jag försöker prata med honom. Mamma tjatar alltid om mitt hår, men hon lyssnar aldrig på mig!" Vi gav föräldrarna rådet: "Ni måste lära er att visa intresse för pojken. Han behöver känna att han är tillräckligt mycket värd för att ni ska offra tid och intresse. Gör ni inte det, innebär det att ni avvisar ert barn." Avvisande sårar. Uppmärksamhet helår och läker. Så enkelt är det. Hur kan då en person som inte yrkesmässigt bedriver rådgivning förkovra sig i denna känsliga men ofta försummade konst? Jag tror att det är fyra olika saker man måste lära sig: 1. Lär er att "djuplyssna". Konsten att visa intresse innebär att man måste engagera både hjärta och hjärna och koncentrera sig på den andra personen med all den intensitet och inlevelse man kan åstadkomma. Jag minns ett ungt par som kom till vår mottagning för att få råd angående ett ständigt återkommande problem i sina kontakter med andra människor. De hade träffat ett annat ungt par och blivit goda vänner med dem. Till en början var allt frid och fröjd. Men med tiden började hustrun tappa intresset för vännerna, finna fel hos dem och dra sig undan. Mannen, som tyckte att hans hustru var oresonlig och ovänlig, reagerade med irritation och vrede. Deras äktenskap var i fara. Det var först när vi fick mannen att "djuplyssna" till sin hustru och sätta sig in i hennes känslor, som han insåg vad som dolde sig bakom hennes beteende. Det var rädsla för att han skulle tycka att deras vänner var mer tilltalande än hon själv. När mannen väl hade förstått detta, var lösningen klar: hon behövde mer förståelse, mer direkta bevis på kärlek och uppskattning, mer uppmuntran och trygghet. Utan "djup-lyssnande" skulle han inte ha kunnat upptäcka detta. 2. Lär er hålla tillbaka ert eget jag. Vi är allesammans ganska egocentriska för det mesta. Var och en av oss är en skådespelare som försöker göra intryck på sin publik och vill stå i centrum på scenen. Men den som vill skänka en annan människa verklig uppmärksamhet måste öva sitt eget uppmärksamhetshungriga jag i att kunna avstå från rampljuset och låta det falla på henne i stället. Vi har ett namn på folk som aldrig lyckas göra detta. Vi kallar dem tråkmånsar. Å andra sidan finns det människor som klarar en nära nog heroisk självutplåning. För ett par dagar sedan läste jag om en ung man på ett mentalsjukhus som led av en så djup depression att han totalt hade dragit sig bort från verkligheten. Han talade aldrig. Den terapi man försökte tycktes inte hjälpa. Ingenting kunde bryta igenom de murar han hade rest mellan sig själv och yttervärlden. Det var något hos den unge mannen som rörde och engagerade en präst som hade en oavlönad deltidstjänst vid sjukhuset, och han bestämde sig för att försöka få kontakt med patienten. Han försökte dag ut och dag in. Ibland läste han högt ur böcker eller tidningar. Ibland ställde han frågor till patienten eller berättade historier för honom. Reaktionen förblev densamma: tystnad. Flera månader senare satt prästen och patienten tillsammans på en bänk vid ett fönster, och prästen började tala om vad de såg utanför: sommarhimlen, löven som rördes av vinden, en ekorre som hoppande från gren till gren. Plötsligt hördes en osäker, skrovlig röst i en trevande viskning: "Jag. . . hade en tam ekorre en gång." Äntligen hade det uppstått en spricka i muren tack vare att en medmänniska hade kunnat lägga band på sitt eget jag tillräckligt länge för att en vilsekommen och plågad själ skulle få uppleva uppmärksamhetens läkande förmåga. En harmonisk människa har större förutsättningar att glömma sig själv på detta sätt än 'en som är otrygg och osäker. Det betyder att man måste vara uppmärksam på sig själv och reda ut sina egna känslomässiga problem innan man kan skänka en annan människa verklig uppmärksamhet. Det är säkert detta Bibeln menar med budet "älska din nästa såsom dig själv". Det innebär att vi inte kan älska vår nästa, om vi inte har frid med oss själva. Mycket få av oss kan bli totalt osjälviska. Men alla kan vi försöka, och ju närmre målet vi kommer, desto bättre förmår vi skänka uppmärksamhet åt de människor som behöver det. 3. Öva er i tålamod. Att visa verklig uppmärksamhet är inte en fråga om att fälla snabba omdömen. Ofta kräver det att man väntar, lyssnar och finns till hands tills den människa man vill hjälpa finner vägar att hjälpa sig själv. För en tid sedan kom en konstnär till vår stiftelse för att söka hjälp. Han var intelligent och begåvad, men mycket ensam och sluten i sig själv. Det avspeglades i hans tavlor: de var små till formatet, exakta och strängt behärskade. Vår terapeut arbetade med mannen i flera månader och lyssnade framför allt till vad han berättade om sitt olyckliga liv. Slutligen sa konstnären en dag: "Samma mönster tycks återkomma i hela mitt liv, i min målning, i mitt förhållande till andra människor, i allting. Jag är rädd för att vara öppen och satsa mig själv. Jag börjar tro att det beror på att jag kände mig avvisad som barn. Jag är helt enkelt rädd för att bli avvisad igen." Terapeuten hade för länge sedan förstått att det var så. Men det fordrades veckor av tålamod, uppmärksamhet och inlevelse för att mannen själv skulle kunna göra den väsentliga upptäckten och därigenom bli hjälpt. 4. Bry er om andra. Det tjänar ingenting till att visa intresse eller låtsas göra det för en människa, om man inte på allvar bryr sig om henne och vill dela hennes problem och svårigheter. Vi rådgivare måste uppträda med en viss distans och opersonlighet. Men samtidigt måste vi verkligen bry oss om patienten, och han måste känna att vi gör det. Annars kommer vi ingen vart. Denna förmåga att visa intresse och omsorg är det väsentliga i alla djupa och varaktiga mänskliga relationer. Och det underbara är att när den olyckliga människan väl känner på sig att någon bryr sig om henne, då kan hon ofta själv börja bry sig mer om andra. Kärlek frigör kärlek. Så omedelbart och så fantastiskt fungerar det. För några år sedan var det en sångare i en liten stad i den amerikanska Mellanvästern som hade turnerat med en viss framgång. Så började han dricka och blev så småningom helt förfallen. En medlem av en församling i staden berättade för sin präst om sångaren. Prästen fann honom halvt medvetslös av alkoholförgiftning och tog honom till sjukhus. När mannen skrevs ut, råkade det vara tacksägelsedagen. Prästen och hans maka bjöd hem mannen på middag och försäkrade att de ville hjälpa honom på alla sätt de kunde. När de sa adjö lovade de honom att det alltid skulle finnas en plats för honom vid deras bord på tacksägelsedagen. Sångaren återföll i alkoholism. Ett år senare skötte han grovsysslor på ett sjukhus. Det var det enda jobb han kunde få. En kväll hörde en döende kvinna honom sjunga lågt för sig själv i korridoren. Hon bad honom sjunga en psalm för henne, men bitterheten inom honom gjorde att han sa nej. Senare skrev han till prästen: "Jag hade en flaska på mitt rum i källaren, men jag öppnade den inte. Jag satt där länge och tänkte på vad ni sagt om tacksägelsedagen. Jag kunde inte glömma det. Om ni och er fru kunde ta er tid att visa intresse för en försupen individ som jag, så var det minsta jag kunde göra att sjunga för en kvinna som låg och väntade på döden. Till slut gick jag tillbaka upp och sjöng en psalm." Det var sex år sedan, och mannen har inte druckit sedan dess. I dag är han gift och har sången som sitt levebröd. Uppmärksamhet mot en medmänniska kan ta sig lika många uttryck som det finns mänskliga behov. Den kan till och med innebära att man inför disciplin när disciplin saknas. För många år sedan när Anne Sullivan, Helen Kellers lärarinna, mötte sin elev för första gången, fann hon en sexåring som var blind, döv och lika omöjlig atthandskas med som ett vilt djur. Flickan tyranniserade hela familjen. Om hon inte fick som hon ville, brukade hon nypas, sparkas eller bitas. Anne Sullivan tog itu med problemet på det enda möjliga sättet. Varje gång flickan nöp henne, fick hon en liten dask. Grymhet? Nej. Uppmärksamhet? Ja, uppmärksamhet präglad av kärlek och dikterad av omsorg. När Helen Keller senare i livet skrev sina memoarer, hade hon glömt daskarna. Så här mindes hon den avlägsna dag då hon för första gången träffade sin älskade lärarinna: "Jag kände steg som närmade sig. Jag trodde det var mamma och sträckte ut handen mot henne. Någon tog den, och jag lyftes upp och omfamnades av henne som hade kommit för att uppenbara allt för mig och vad som var förmer än allting annat för att älska mig." Lär er att ge uppmärksamhetens dyrbara gåva med frikostigt hjärta och glatt sinne ni kommer att bli rikt belönad.
Donald E.Smith |