Ta vara på entusiasmen |
Skrivet av Michael Drury |
2006-01-29 09:43 |
Ta vara på entusiasmen
Ingen föds uttråkad. Som barn tycker vi att en larv är fantastisk och en bakelse med skär glasyr ett underverk. Men någonstans på vägen till det vuxna livet förlorar vi vår entusiasm, inte därför att vi har blivit kloka och allvarliga utan därför att vi tror att den är ett tecken på omognad. En vuxen människas entusiasm är inte hundvalpens ivriga förtjusning över varje spännande doft eller ljud eller blomma den har mognat, omskapats och tyglats genom erfarenhet, omdöme, humor. Entusiasmen är ingen mystisk egenskap, den är lika självklar och lika outtömlig som solljuset, och den kan skänka innehåll och lycka åt vårt liv, om vi förstår att inte ringakta den. Grundvalen för all entusiasm är viljan att lära. Den förvandlar oss till vetgiriga barn inför det som är nytt, men den innebär också ett erkännande av att vi inte redan kan och vet allting. När jag låg vid universitetet, fanns där en pojke från landet som var skicklig i folkdans men som aldrig lärt sig vanlig sällskapsdans. De andra pojkarna skrattade åt honom, men det gjorde inte flickorna. Han brukade säga: "Jag skulle gärna bjuda upp dig, men jag kan inte dansa. Vill du lära mig? Jag tycker om musik, och jag tycker om söta flickor också." Vi lärde honom, vi kivades om att få göra det. En kvinna omkring de 65 gjorde sitt livs första flygresa, och under den första halvtimmen kände hon sig verkligt obehaglig till mods. "Så småningom gick det upp för mig", sa hon efteråt, "att jag inte var rädd för att flyga. Jag var rädd därför att jag inte visste hur jag skulle bete mig i ett flygplan. Jag ville så gärna fråga, men då måste jag ju erkänna att jag var grön. När jag väl hade kommit över" det hindret, var det bara roligt. Och jag fick veta en massa spännande saker om flygplan. Visste du att luften är som en vätska, som vatten . . ." Och så fortsatte hon, entusiasmen förkroppsligad. Entusiasmen hålls vid liv, om vi ger våra sinnen fritt spelrum. Alltför ofta använder vi till exempel synen bara som ett redskap, alltför sällan som ett medel att skänka oss glädje. När vi ska gå över gatan, ser vi kanske en bil komma, och hoppar tillbaka upp på trottoaren. Sådana rent nyttobetonade upplysningar behöver vi för att kunna överleva, men deras nyttighet får inte skymma den värld där en gul bil på en regnblank gata inte bara är ett fortskaffningsmedel utan också en strimma färg i det vardagsgrå och någonting som gör det dubbelt värt att ha ögon att se med. En vårkväll promenerade jag på en livligt trafikerad gata tillsammans med en man som hade en lång och hård arbetsdag bakom sig. Plötsligt stannade han och sa: "Jag hör en syrsa." Bilar tutade, folk skyndade förbi och mannen ifråga hade tankarna strängt upptagna av problem som måste lösas och ändå kunde han höra syrsan. Vi sökte tills vi fann den där den satt på ett galler och filade med sina ben. Vi smålog och fortsatte vår väg, och på något underligt sätt kände vi oss bättre till mods genom denna påminnelse om vår förmåga att uppfatta och ta emot det som världen har att ge oss. Av detta lärde jag mig att entusiasm till en del består av beredvillig uppmärksamhet; man måste kunna ta emot nya intryck i stället för att krypa in i sig själv som en skrämd snigel. Utan entusiasm är vi både döva och blinda och endast till hälften medvetna om den värld vi lever i. Jag känner en liten flicka som har ämnet till en marinbiolog i sig och ger ut alla sina veckopengar på att skaffa sig studieobjekt. Jag frågade henne en gång, om hennes hobby inte gjorde att hon måste avstå från snask och bio och sådant. "Det kan väl hända", sa hon. "Men om jag inte kan få bägge delarna, så väljer jag biologin." Hon hade redan lärt sig att utan ett allvarligt syfte ges ingen varaktig glädje. Det är svårt att vara entusiastisk utan något bestämt mål. Själv har jag gång på gång erfarit att om jag besöker en stad som turist, så kan jag finna den fängslande utan att för den skull erfara någon livligare önskan att återvända. Men om jag reser dit i en bestämd avsikt, för att besöka någon särskild plats eller träffa vissa människor, då upplever jag staden på ett annat och djupare sätt, vilket skapar en önskan att få lära känna den bättre. I nästan varje människas liv kommer det en tidpunkt när målmedvetenheten sviktar, när den medfödda entusiasmen sinar och därmed också i viss mån själva livsviljan. Denna gråhet kan komma över en plötsligt vid en kris eller så småningom, på grund av vardagslivets nötning. Det kan ske när man förlorar en anställning som man haft länge, eller en morgon när man upptäcker att man blivit gammal utan att ha hunnit uträtta en tiondel av vad man velat. Frestelsen att ge upp är stark. Men det är just i sådana situationer som det gäller att hålla ut. En av de mest stimulerande kvinnor jag känner drabbades av en rad hårda slag som kulminerade i förlusten av en ung son. Under ett par tre år var hon fullständigt likgiltig för allting. Efter en längre tid träffades vi igen, och jag såg till min glädje att hon hade återfått sin utstrålning. "Dag efter dag fick jag tvinga mig till att utföra mitt dagliga arbete", sa hon. "Allt föreföll hopplöst. Men så en dag fick jag se ett ungt par på gatan som gnabbades, de var så unga och så förälskade. Jag upptäckte att jag förstod dem, jag förstod dem så intensivt. Jag talade också med en kvinnlig flykting som berättade om sin familj som hon mist, och jag förstod henne så innerligt väl. Jag upptäckte att jag hade fått nytt mod och ny entusiasm. Jag tror att förståelse är det enda som kan rädda världen. Även om det först var genom sorgen jag kom att inse det, så har jag i alla fall lärt mig det nu." Det finns ingen trollformel som kan lära oss att glädjas åt livet. Därtill fordras beredvillighet att söka sig sin egen väg, och i det fallet är faktiskt beredvillighet och entusiasm samma sak. Ibland kräver detta en förmåga att acceptera saker och ting som de är, ibland fordras det mod att ändra på dem. En älsklingshistoria i vår familj handlar om en av våra förfäder, en tidningsredaktör som var en mycket obändig natur. En dag fick han se en ung flicka som körde häst och vagn och stretade och drog för att förmå hästen att vända runt. Han gick fram, spände ifrån hästen, tog giggen med flickan i och vände den. Sedan backade han in hästen mellan skaklarna, spände för den igen, lyfte på hatten för den mållösa flickan och gick. Så småningom gifte han sig med henne, förstås. Den mannen levde djärvt och oförväget hela sitt liv. Jag tror inte att det någonsin föll honom in att människor ibland måste ge vika för omständigheternas makt. Alla områden av mänsklig verksamhet har sina egna vådor, och ibland är det kanske bäst att låta det förbli så. Under en middagsbjudning hörde jag en teaterregissör tala om sitt yrke. Han berättade om iskalla repetitionslokaler, om författare som satte sig på tvären, om skådespelare som bar sig otroligt barnsligt åt. Slutligen frågade någon hur han stod ut med allt detta. Han ryckte på axlarna. "Det bara är så", sa han, och därmed menade han att sådant har teaterlivet varit i århundraden. "Jag har inte tid att bråka om det, jag har ju en pjäs som jag ska sätta upp." Någonstans mellan önskan att förändra världen och önskan att dra sig undan den finns det ett jämviktsläge som lämnar utrymme för mogen och intelligent entusiasm. Vi begär inte längre att få veta livets mening, vi skänker det mening genom att leva.
Michael Drury 1966
|
Senast uppdaterad 2006-01-29 09:45 |