SORG (2) Du får välja |
Skrivet av Paul W.Powell |
2005-09-26 13:04 |
SORG (2) Det viktigaste är inte att
veta varför man får lida, utan hur man tar det. Attityden, inte svaret, är
nyckeln till ett liv i seger. Att veta orsaken till ett
lidande lindrar inte smärtan och läker inte såren, men om vi reagerar inför det
på rätt sätt, kan lidandet bli oss till gagn, oavsett vad som varit orsaken
därtill. Det beror uteslutande på
oss själva hur vi reagerar inför lidandet. Vi har inte möjlighet att välja i
större utsträckning vad vi skall möta här i livet. Men även om vi aldrig kan
förstå varför somligt händer oss, kan vi avgöra hur vi skall möta det. Vi kan
bestämma hur olika upplevelser skall få påverka oss genom vårt sätt att ta
ställning till dem. Det var en ung man som gick från dörr till dörr och sålde böcker. Han var ofärdig och rörde sig med påfallande svårighet. På ett ställe där han knackade på blev han ganska bryskt avvisad av damen som öppnade. När han då vände sig för att gå vidare, märkte hon att han var handikappad och kallade honom tillbaka. »Inte visste jag att ni var ofärdig», sa hon. »Jag ska väl köpa en bok av er då.» Men det var inte medömkan den unge mannen var ute efter, han sålde böcker, och det lät han henne förstå. »Men det sätter väl sin färg på livet att behöva vara rörelsehindrad?» sa hon. »Ja visst», svarade han. »Men Gud vare tack att jag själv kan få bestämma färgen.» Just det! Det kan vi få
göra. Besvärligheter och prövningar vi möter färgar våra liv, men vi kan få
välja färgen. Vi kan nämligen reagera inför lidandet på minst fem olika sätt. Bitterhet Vi kan bli bittra. Vi kan
följa det råd som Job fick av sin hustru. Vi kan »tala fritt ut om Gud (eller
'förbanna', eng övers) och sen dö» (Job 2:9). Till och med sådana människor som säger sig inte tro på Gud gör på det sättet ibland. När skådespelaren Dean Jones berättade om sin omvändelse och redogjorde för det elände han gått igenom, sa han: »Jag hade slutat tro på
Gud, men jag hade inte slutat att skylla mitt elände på honom.» En del kristna reagerar på
samma sätt inför lidandet. De skyller Gud för allt de råkar ut för, blir
förargade, skeptiska och fulla av otro. Det är mycket tragiskt. Vad
tjänar det till att bli bitter? Det förändrar ju inte situationen. Det förtar
inte smärtan. Det ger inte mer mening åt livet. Det enda som bitterheten förändrar
är människan själv. Bitterhet gör en människa sur, tvär och otrevlig. Blir vi
bittra, ser vi bara en sida av saken. Om ondska och lidande här i världen får
oss att ifrågasätta att det finns en rättfärdig Gud, borde det goda som vi får
njuta tala för att han finns. Om prövningar och svårigheter gör det svårt att
tro på Gud, borde hans godhet mot oss göra det svårt att inte tro på honom. Arthur John Gossip sa vid
ett tillfälle: »När en del människor prövas, överger de all tro på Gud. Men vad
hugger de då tag i istället?» Och det sa han mot bakgrunden av sin egen olycka. Inför lidandet har vi det
ungefär som Jesu lärjungar hade det när Mästaren frågade dem: »Ska ni också gå
ifrån mig?» De svarade: »Herre, till vem skulle vi gå? Du har det eviga livets
ord» (Joh6:68). Det är så här i livet, att
antingen håller du dig uppe med Jesus, eller också sjunker du ner i förtvivlan.
Slösa inte bort din tid i bitterhet. Det tar alldeles för mycket på krafterna
och tjänar inte någonting till. Självömkan Man kan också reagera inför
svårigheterna med att tycka synd om sig själv och säga: »Varför skulle just jag
råka ut för det här?» Ge inte efter för denna
negativa böjelse! Andra människor har mött samma svårigheter, bemästrat dem
och gjort underbara prestationer i livet. Det kan du också göra. Beethoven
skrev en del av sin vackraste musik efter att han blivit stendöv. John Milton
skrev Det förlorade paradiset sedan han blivit blind. Robert Louis Stevenson
led av tuberkulos. Franklin D Roosevelt var svårt handikappad till följd av
polio och måste ha stöd av stålskenor för att kunna stå, men det hindrade honom
inte från att bli Förenta Staternas president. Thomas Edison var nästan döv,
men hans uppfinning har ändrat historiens gång. När Louis Braille var tre
år gammal råkade han ut för en olycka i sin fars verkstad och blev blind för
livet. Han kunde ha gett upp och inte brytt sig om att uträtta något
produktivt. Men vid arton års ålder hade han tänkt ut ett alfabet för blinda,
punktskriften, som blivit till omätlig hjälp för miljontals synskadade. Aposteln Paulus talar om
att han plågades av en tagg i sitt kött. Vad var det? Vi vet inte. Han har
efterlämnat tretton brev åt oss, men den helige Ande manade honom aldrig att
skriva och förklara varuti taggen bestod. Han ville bli befriad från
den och bad gång på gång att den skulle bli borttagen. Men så skedde inte, och
han måste leva med den. Men han lät inte »taggen» dominera sitt liv, utan
ägnade sig åt det som var hans huvuduppgift i livet. Och han fick så mycket att
göra, att det inte blev någon tid över att ömka sig. Framlidne Herbert H
Humphrey, som var senator i Minnesota och under en period Förenta Staternas
vicepresident, var en stor optimist och full av entusiasm. Sedan han blivit
opererad för cancer fick han veta, att han knappast hade någon chans att leva
mer än högst fem år till. När någon då beklagade
honom, svarade han: »Kära du, det är inte vad de tar ifrån en som räknas, det
är vad man gör av det man har kvar.» En motgång är en upplevelse - inte något
avgörande. Låt därför inte motgången driva dig vare sig till misströstan eller
till självömkan. Om dessa människor som jag nämnt och som besvärades av så
svåra handikap kunde och vågade gå in för så stora saker, varför skulle då inte
du också kunna det? Obefogad resignation Det finns också en
möjlighet att bara resignera inför lidandet. Det är ett tredje sätt. Man menar
att det får väl gå som det vill. En del människor tror att man måste acceptera
allt utan att ifrågasätta någonting här i livet. Jag höll en gång en
predikan om prövningar och lidanden och sa då bland annat, att vi har rätt att
fråga Gud varför vi måste ha det som vi har. Veckan därefter sade en kvinna
till mig, att mitt påstående chockerat henne. Hon ansåg att ingen kunde ha rätt
att ställa en sådan fråga till Gud. Jag påminde henne då om att
profeten Habackuk gjorde det. Han var kanske den förste av Israels religiösa
skeptiker, kan man säga. Han hade sett hur de ogudaktiga blomstrade och hade
framgång, medan de rättfärdiga förtrampades, och han ropade till Gud för att få
en förklaring. Han ville veta varför det kunde vara så (Hab 1:3). Och så
tillade jag, att även Jesus frågade Gud. När han hängde på korset ropade han:
»Min Gud, min Gud, varför har du övergett mig?» (Matt 27:46). Enligt Bibeln håller Gud
oss ansvariga för vad vi gör, och jag tror att han väntar sig att vi skall
räkna med att han också ansvarar för vad han gör. Det finns mycket som bara Gud
kan förklara. Många gravar på kyrkogården kan behöva en förklaring. Det finns
en mängd lidanden och sjukdomar som aldrig far någon förklaring, om vi väljer
att bara dölja våra känslor och vägrar att ta lärdom av sorgerna i livet. Även om vi inte får svar på
en gång, är det inte fel av oss att fråga Gud varför något hänt. Han har gett
oss förstånd, och han väntar sig att vi skall ta reda på vad som är livets och
lidandets mening. Att godta allt som möter utan att fråga varför, är att inte
använda det förstånd Gud gett oss. Full intellektuell
förklaring Ett fjärde sätt att reagera
består i att kräva full intellektuell förklaring till allt som händer. Det är
lika oresonligt som den blinda resignationen. Det är att begära mer än Gud vill
uppenbara. Vi måste komma ihåg, att vi aldrig till fullo kan fatta Guds tankar
och vägar. De är outgrundliga (Rom 11:33). Trots att det måste finnas
en förklaring till allt lidande här i världen, kan vi inte med vårt begränsade
förstånd fatta hur det kan ligga till i varje särskilt fall. Vi måste nöja oss
med att inse vår begränsning. Det är mycket vi inte kommer att förstå förrän vi
är hemma hos Herren en gång (1 Kor 13:12). Att förvänta sig att man skall begripa
allt här i livet är att begära för mycket. Tro Bästa reaktionen inför
lidandet är att låta det dra oss närmare Gud i tro. Tron blickar upp till Gud
för att få hjälp och finna hopp. Tro är att hålla fast vid Guds kärlek och
makt, så att man ber honom om hjälp. Tro är att förtrösta på Gud, även då man
inte förstår varför något hänt. Eloise Hammach hade den
sortens tro som jag här åsyftar. Hon tillhörde en församling där jag en tid
varit pastor. Så kom jag tillbaka dit en gång i samband med en begravning. Det
är flera år sen nu. När vi stod där vid den öppna graven berättade hon för mig,
att hon just fått besked om att hon hade cancer. Flera år tidigare hade hon
blivit opererad för samma sjukdom och efteråt fått en hel serie behandlingar.
Hon hade sen dess inte haft några besvär och trodde att hon var frisk. Men för
ett tag sen hade besvären återkommit, och läkarna hade tillrått henne att lägga
in sig på sjukhus för en ordentlig undersökning. Naturligtvis hade hon blivit
orolig. »Jag har varit så
bekymrad», sa hon, »och så rädd att jag inte kunnat sova. Jag har bett och bett
tills jag inte orkat bedja mer. Till slut har jag sagt: 'Nu Gud, vad som än kan
vara din vilja så böjer jag mig under den.' Och tänk, när jag sa detta
uppfylldes jag av en frid som jag aldrig känt maken till i hela mitt liv.» När proven blev klara
bekräftades vad hon fruktat. Det var cancer i framskridet stadium, men hon sa: »Men friden, den har jag
kvar. Jag blev inte alls orolig. Jag blev inte alls upprörd inte heller bekymrad.
När mina vänner kom på besök och märkte hur jag tog det sa de: 'Men Eloise, det
här förstår vi inte.'» Och så fortsatte hon: »Vet du, Paul, jag förstår
det inte heller. Jag tror att det här måste vara den sortens frid som övergår
allt förstånd.» Eloise vände sig till Gud i
sin nöd, och han gav henne den kraft och den nåd hon behövde för att kunna vara
vid gott mod trots lidandet. Han kan göra detsamma för
oss, om vi vänder oss till honom. Bitterhet och självömkan
kan ödelägga oss. Att blint tro på ödet eller att kräva förklaring på allt kan
aldrig tillfredsställa. Men tron på Gud kan styrka och bära oss. Låt ditt lidande få föra
dig närmare Herren. Sök honom i Ordet och i bönen. Be honom ge dig mod, kraft
och frid. Gör du det, kommer du, efter att du genomgått din prövning, att vara
klokare, modigare och en bättre människa. Paul W.Powell 1981 |
Senast uppdaterad 2005-09-27 10:22 |