SORG (1) Varför? - Säg varför? |
Skrivet av Paul W.Powell |
2005-09-26 12:59 |
SORG (1) Don Anthony var en sann
kristen, och han triumferade i döden. Men innan den slutliga segern vanns
grubblade han mycket över lidandets gåta. Det hela började med att han en
sommar fick besvär med magen, och då besvären bara fortsatte, vände han sig
till en läkare för att få hjälp. Läkaren remitterade honom till Scott och
Whites sjukhus i Temple, Texas, för en grundlig undersökning. Läkarna där
föreslog ett operativt ingrepp för att man säkert skulle kunna avgöra vad det
var för fel. Man befarade nämligen det värsta. Mycket riktigt upptäcktes också
en elakartad tumör, som inte gick att operera. Han fick också veta, att om inte
ett rent under skedde, skulle han ha högst ett år kvar att leva. Jag besökte honom bara
några dagar efter att han fått detta besked, och han berättade då om den kamp
han utkämpade. Som de flesta av oss hade han alltid räknat med att han skulle
leva tills han blev gammal och att han skulle få en stilla död medan han sov.
Han kunde inte fatta, varför han så plötsligt skulle råka ut för en obotlig
sjukdom. Han var ju bara i fyrtioårsåldern. Don var fast övertygad om
att det var Gud som lett honom in i den nya uppgift han hade som ledare för
baptistsamfundets skolor i Texas. Han hade nyligen gjort upp en långsiktig
planering av arbetet, som skulle komma att kräva hans överinseende för att
kunna genomföras med framgång. Han kunde inte förstå, varför Gud lett honom in
i uppgiften och sen låtit sjukdomen drabba honom just som hans arbete börjat
bära frukt. Om nu sjukdomen dessutom skulle bli långvarig, undrade han mycket
över hur han skulle kunna stå ut dag efter dag med den värk, den svaghet och
det missmod han säkerligen skulle få uppleva. Han brottades här med
frågeställningar som alla lidande människor gör sig. Varför hade detta hänt
honom? Varför? Den frågan har många visa,
många filosofer och helgon brottats med under seklernas gång. Dessa ständiga
sjukdomar, krig, olyckor, nödtider och farsoter förbryllar oss. Vi undrar
varför Gud inte sätter stopp för alltsammans, att han inte gör slut på allt i
den vägen. Det är inte lätt att finna
ett svar. Senator Thomas Hart Benton i Missouri brukade på sin tid tala om
något han kallade för »förenklingssjuka». Han avsåg då tendensen att ge alltför
ytliga och enkla förklaringar på stora och svåra problem i livet. Erfarenheten och studiet av
Bibeln har lärt mig att undvika sådana svar på lidandets problem. Det går så
lätt att skylla allting på Gud, att beteckna något som hänt som ett utslag av
Guds vilja eller kanske som ett djävulens verk. Men det är att ta saken för
lätt. Problemet är mer komplicerat än så. Att förklara varför
människor får lida är inte lätt, men spörjande sinnen och plågade hjärtan
kräver en förklaring. Därför samtalade jag med Don om vad som kan vara
anledningen till att vi människor får lida. För syndens skull Den äldsta och vanligaste
förklaringen till varför människor får lida är att lidandet kommer från Gud som
ett straff för begångna synder. Den uppfattningen är djupare rotad hos oss än
vi kanske har klart för oss. En av mina vänner, han är jurist, började få
huvudvärk ganska ofta, och när vanliga huvudvärkstabletter inte lindrade värken
gick han till läkare. Denne befarade att det kunde röra sig om någon tumör på
hjärnan, men för att kunna vara riktigt säker ville han att min vän skulle låta
undersöka sig vid John Sealysjukhuset i Galveston. Proven som togs där
bekräftade läkarens värsta farhågor. Det rörde sig nämligen om en tumör som
skulle behöva opereras omgående. Men läkarna förberedde min vän på att det förelåg
en risk för att han inte skulle överleva operationen. Charles bad mig besöka
honom före operationen, och jag reste ned till honom och hans familj. Medan vi
då samtalade i enrum med varandra sade han: »Jag undrar vad jag gjort för galet
för att förtjäna detta? Jag tycker inte att jag gjort något illa.» Omedvetet
antydde han, att han trodde att allt lidande kom från Gud som straff för
synden. Han trodde, att eftersom han fatt cancer, måste han ha begått någon
svår synd. Men han visste inte vari den bestod. Den sortens förklaring på
lidandets gåta var den allra vanligaste på Gamla testamentets tid. Jobs bok är
troligen den äldsta boken i Bibeln, och där berättas om en rättfärdig man som
förlorade sin familj, sin förmögenhet och sin hälsa. Tre av hans vänner kom
till honom för att trösta honom i hans bedrövelse, och en av dem uttryckte vad
alla på den tiden ansåg när han sa: »När hände det att en oskyldig fick förgås?
Och var skedde det att de redliga måste gå under?» (Job 4:7). Eftersom Job
råkat illa ut, berodde det naturligtvis på att han gjort något orätt. Det var
deras mening. De trodde att allt lidande berodde på synd. Den synen på orsaken till
lidandet härskade fortfarande på Jesu tid. Jesu lärjungar frågade honom vid ett
tillfälle om en man som var blind från födelsen: »Vem har syndat, han själv
eller hans föräldrar, eftersom han föddes blind?» (Joh 9:2). De var säkra på
att hans blindhet berodde på synd, och deras fråga gällde enbart vem som
syndat. Den förklaringen på lidandet möter man fortfarande, när man talar med
människor. Det är sant att visst
lidande beror på Guds dom över synden. Floden kom på Noas tid på grund av
människornas ondska. Profeten Amos säger att hungersnöd, farsoter och
jordbävningar, och även nederlag i krig berodde på Israels synd. Och enligt
aposteln Paulus far människan skörda vad hon sått (Gal 6:7). Det finns lagar
här i världen som vi inte kan bryta mot utan att råka illa ut. Men Jesus avfärdade
konsekvent att detta skulle vara enda förklaringen till lidandet i världen. Som
svar på lärjungarnas fråga om vem som syndat, eftersom mannen blivit född
blind, sa Jesus faktiskt att det var ingen (Joh 9:1-3). Jesus framhöll alltså,
att det fanns lidande som inte hade samband med någon synd eller egenskap hos
människan. Viss dom över synden
drabbar här och nu och har med sig lidande av alla slag, men i stort sett har
Gud sparat sin dom till tidens slut (Matt 13: 18-43). En Guds tuktan En annan förklaring till
lidandet är att det kommer som en Guds tuktan. Detta står då också i nära
samband med tanken på dom utan att därför vara precis samma sak. Lidanden och
prövningar som Gud låter komma i vår väg möter oss inte som straff utan är till
vår fostran, för att vi skall dra oss närmare honom. Guds ord lär oss detta
klart och tydligt i Heb 12:5-15. Tuktan framställs som ett uttryck för att Gud
älskar oss och att vi är hans barn hans äkta barn. Om Gud älskar oss som sina
barn, måste han aga oss som en far, för att vi skall utvecklas och mogna till
vad han avsett. Om vi inte blir tuktade, kan det bero på att vi inte är hans
barn. Själv har jag som förälder
ofta blivit tvungen att tukta mina barn. Jag har sagt ifrån åt dem, jag har
grälat på dem och satt dem på plats till och med gett dem stryk. Aldrig har
det varit lätt. Det har faktiskt smärtat mig mer än jag tror det smärtat dem.
Men det har varit nödvändigt. Det har sett ut som om barnen inte skulle lära
sig på annat sätt. Och jag har älskat dem alldeles för mycket för att lämna dem
vind för våg utan tillrättavisning. Jag har velat att de skulle växa upp till
ansvarskännande, sunda och lyckliga människor. Och kärleken har krävt att jag
fostrat dem. Likadant är det med Gud i
hans förhållande till oss. Är vi hans barn, far vi räkna med att han kommer att
tillrättavisa oss ja, även bestraffa oss ibland. Han älskar oss alldeles för
mycket för att inte ta itu med oss, ,när vi gjort något fel. Gud använder då alla slags
erfarenheter för att fostra sina barn. Det kan röra sig om kroppslig svaghet
och sjukdom - ja, till och med om död (1 Kor 11:30-32). De troende i Korinth
hade uppträtt ovärdigt och inte visat vederbörlig respekt för Herrens lekamen
och blod. De hade gjort Herrens måltid till en dryckesfest. För att tillrättavisa
dem hade Gud låtit sjukdom och svaghet drabba dem, och det står att några av
dem till och med hade avlidit. Det står faktiskt så avlidit! Därav kan vi
sluta att Gud ibland tar bort sina barn ur världen hellre än han låter dem gå
under i sin synd (1 Joh 5:16). En hemsökelse från Satan Den mest logiska förklaringen till lidandet bortser vi ofta från. Vi är blinda för att det kan vara Satan som sänt det för att därigenom beröva oss tron. Han är alltjämt i verksamhet här i världen, och han har stor makt. Gud har visserligen begränsat den, men den är ändå stor. Den som skyller allt lidande på Gud har glömt bort att djävulen finns och att han är i full verksamhet. De bibliska författarna
skyller ofta sjukdomar och lidanden på djävulen. Jesus talar om en kvinna som
»Satan hållit bunden i arton år» (Luk 13:16). Paulus talar om att han »fått en
tagg som sticker honom», och han beskriver den som »en ängel från Satan som
misshandlar honom». (Se 2 Kor 12:7-10.) Han var övertygad om att det var Satan
- inte Gud - som var upphovet till det lyte som plågade honom. Jobs lidande hade också
Satan som upphovsman. Författaren till Jobs bok berättar om hur Åklagaren
(Satan) trädde fram inför Gud och anklagade Job för att tjäna Gud enbart för
egen vinnings skull. När Satan vidhöll detta, tillät Gud att han skulle få
pröva Jobs tro. Till att börja med skickade
Satan en storm, som dödade alla Jobs barn. Han sände sen rövare, som plundrade
och lade beslag på allt han ägde. Till slut plågade han Job med bölder över
hela kroppen. Dessa Jobs lidanden kom
inte i något enda fall från Gud. Alltsammans var Satans verk. Och de kom inte
därför att Job varit en dålig människa. De kom därför att han varit rättfärdig.
Lidandet var ett försök från Satans sida att driva Job till förtvivlan. Syftet
var helt enkelt att förmå Job till att förbanna Gud och sen dö. Detsamma är
sant om mycket av vårt lidande också. Gud är inte upphov till
lidande och till sådant som är ont. Olyckan är inte hans verk, inte heller
sjukdomen. Han vill inget av det slaget och är inte upphov därtill. Tvivlar du
på det? Tänk då ett ögonblick på skapelseberättelsen. Ursprungligen förekom
ingen sjukdom, inga olyckor, inga missbildningar. Det fanns ingen död i
världen. Allt i den vägen gjorde sitt inträde efter att Adam och Eva fallit i
synd (1 Mos 3:17-19). Det säger oss något om Guds idealvärld före syndafallet. Tänk sen på hur det skall bli vid tidens slut. I himlen skall det inte finnas några tårar, ingen sorg, ingen smärta och ingen död (Upp 21:4). Det säger oss, att det som är ont och som smärtar inte är Guds bästa vilja för oss. Om detta inte är nog bevis, tänk då på Jesu liv och verksamhet. Jesus använde en stor del av sin tid på jorden till att bota sjuka och lidande människor. Han skickade aldrig bort någon eller sa: »Jag är ledsen, min vän, men Gud vill att du ska bära ditt lidande.» Jesus betraktade sjukdom
och död som inkräktare och som främmande företeelser i Guds rike. Han ansåg
inte Gud vara upphov därtill, och det ska inte heller vi göra. Så nästa gång
någon sjukdom, olycka eller annan prövning drabbar dig eller någon du älskar,
kan du vara säker på att den inte kommer från Gud. Du frågar kanske: »Varför
har Gud låtit det gå så här?» eller »Är det Satan som ställt till med detta?»
Om du undrar: »Vad har jag gjort för att förtjäna detta?» kan svaret mycket väl
vara att inget av dina förmodanden är befogat. Mycket lidande här i
världen är Satans verk och syftar till att driva Guds barn till förtvivlan och
till att vända sig bort från Gud. Händer det att Gud måste tukta sina barn, gör
han det för att de skall bli bättre, men Satans attacker syftar till att göra
dem bittra. Den fria viljan Vår fria vilja kan vara en
annan orsak till att vi får lida. Nu kan man ju fråga sig, varför Gud skapade
oss sådana som vi är, och svaret blir att han skapade oss för att vi skulle
dela hans glädje. Men förutsättningen för att vi skall kunna göra det är att vi
kan välja fritt. Hade Gud inte gett oss den friheten, skulle vi inte kunna
känna samma glädje som han. Gud skapade oss därför med en fri vilja. Med den
gåvan följer emellertid både en risk och ett ansvar. Vi har alla förmånen och
förmågan att själva välja hur vi vill ha det. Människan har sin lust i att gå
egna vägar, säger profeten Jesaja (66:3). Det betyder att vi kan välja att
vandra med Gud eller att gå bort från honom. Vi kan lyda hans ord eller bryta
mot det. Vi har vår frihet att begå misstag och göra dumheter. Vi har frihet
att synda. Mycket lidande är en följd av att man missbrukat den fria vilja man
blivit begåvad med av Gud. Låt mig ta en bild. Den
värld Gud har skapat regleras av lagar, och en av dessa lagar är tyngdlagen.
Rättar vi oss efter dessa lagar går det bra för oss. Men bryter vi mot dem,
blir vi lidande på det. Valet är vårt. Tyngdlagen håller vår värld samman. Utan
den skulle allt flyga åt alla håll. Tyngdlagen är följaktligen god. Men bryr vi
oss inte om den utan exempelvis stiger ut i luften från en hög klippavsats, kan
det leda till att vi slår ihjäl oss. Vi är också fria att synda
om vi vill. Vi kan dricka oss druckna och sen köra bil och kanske köra över ett
oskyldigt barn. Skulle något sådant hända, ska vi sen inte säga, att det var
Guds vilja. Lagen stämplar det som ett brott. Säger vi något annat, skulle det
ju betyda att vi skyller Gud för sånt som vi bestraffar människor för. En sådan
handling är inte efter Guds vilja. Vi ska inte fråga Gud: »Varför lät du det gå
så här?» Nej, fråga drinkaren. Det var han som gjorde sitt val och har att
svara för följderna. Skulle vi anmärka på Gud för något, vore det i så fall att
han gett oss en fri vilja. Vi befinner oss i en värld,
där ingen lever för sig själv och ingen dör för sig själv. Det goda som andra
gör »stänker» bildligt talat på oss. Vi har nytta av det, och det är vi väl
glada för? Men det finns också onda
människor som »stänker» på oss. Mycket lidande här i världen beror inte bara
på egna misstag och felsteg, utan på andra människors synder. Det ska vi komma
ihåg. Gud är följaktligen bara indirekt ansvarig. Ska vi klandra honom för
något, vore det i så fall för att han litat alldeles för mycket på oss och inte
tvärtom. Men han ville att vi skulle
få smaka hans glädje här i livet och ansåg därför att det var värt risken att
ge oss en förutsättning därtill genom en fri vilja. Det var visserligen han som
började processen, men det är inte hans fel att vi gjort vad vi gjort. Felet
är inte att söka hos Skaparen utan hos de varelser som han skapat. Felet är med
andra ord vårt, inte hans. En värld i vånda Det finns för övrigt mycket
lidande som inte kan påstås vara en hemsökelse från vare sig Gud eller Satan
och inte heller kan skyllas på människans fria vilja. Jag tänker på sådant som
översvämningar, tyfoner, jordbävningar, cancer, missbildningar och liknande,
som vi inte på något sätt kan rå för. Både onda och goda drabbas lika därav, och
sådana katastrofer förefaller inte, som jag ser det, vara domshandlingar eller
tuktan eller en följd av människans fria val. Varför händer då sådant? Därför
att hela jorden lider under förbannelsen för syndens skull en värld i vånda. Tragedi, lidande och död
finns inte med i bilden av den ursprungliga skapelsen. Sådant kom som en följd
av syndafallet. När den mänskliga naturen föll, då föll också den omgivande
naturen (1 Mos 3:17-19). Få av oss har klart för sig vilka långt gående följder
synden haft och har enligt naturens ordning. När Adam och Eva syndade, släpptes
allahanda onda krafter lösa på jorden. Hela skapelsen infekterades av
människornas synd. Här har vi måhända förklaringen till de flesta
naturkatastrofer som betecknats som gudomliga domsakter. Aposteln Paulus framhåller,
att hela jordens tillstånd är lika dåligt som människans. Skapelsen ropar som i
födslovåndor efter förlossningen (Rom 8:22). Det betyder att hela naturen är
under förbannelse för syndens skull, precis som människan är det. Och den
slutliga förlossningen från Gud kommer inte bara att omfatta människan utan
även både himlen och jorden (2 Pet 3:13). Stormar, nödtider, farsoter och naturkatastrofer är bara yttringar av hur hela naturen suckar och våndas. Mycket lidande är därför helt enkelt det pris vi får betala för att leva här i en värld, som är förbannad för syndens skull. Låt mig ta en bild. Vårt liv här är som att gå in på isoleringsavdelningen på ett sjukhus. Det spelar ingen roll hur frisk du är, du tar en risk. Problemet är inte ditt hälsotillstånd utan den nedsmittade omgivningen. Att gå in där betyder att du utsätter dig för faran att bli smittad. Det är förenat med fara att
leva i denna av synden smittade värld. Du kan få lida av syndens följder, och
detta lidande behöver inte alls ha något att göra med det liv du levt. Det
ingår bara i risken att leva i en värld som blivit förbannad för syndens skull. Vi ser alltså, att lidandet
här i världen kan ha många orsaker. Somligt lidande kan vara en Guds dom över
synden. Somligt kommer som tuktan och tillrättavisning för att vi skall
utvecklas på rätt sätt. Satan tillfogar också lidande för att därigenom skada
vår tro. Somligt lidande kan bero på vår egen oförsiktighet eller dumhet. Det
finns lidande som orsakats av andras synder och lidanden som helt enkelt har
sin orsak i att vi lever i en värld som är hemsökt av synden. Som vi ser finns det inget
heltäckande svar på lidandets gåta. När vi lärt oss allt som går att lära sig
om lidandets möjliga orsaker kanske vi ändå inte kan förklara, varför det
drabbat i något visst fall. Det kan förbli en gåta så länge vi lever. Eftersom vi alltså inte kan
finna svar på alla lidandets varför, gör vi klokt i att hålla ut i tro på Gud
och ödmjukhet hur det än ser ut. I likhet med Job, som först inte alls kunde
förstå varför hemsökelsen drabbat honom, gör vi klokt i att säga: »Även om han
slår mig, vill jag ändå förtrösta på honom» (Job 13:15, eng. övers). Vi får
säga som Jesus, som inte kunde förstå varför Fadern övergett honom där han
hängde på korset: »Fader, i dina händer lämnar jag min ande» (Luk 23:46). Detta är inte något utslag
av blind fatalism (ödestro). Det är kristen optimism. Aposteln Paulus lärde sig
genom sitt lidande, att Guds nåd var nog för honom (2 Kor 12:9). Guds nåd är
nog för dig också. Om du håller ut i förtröstan på Gud, även då du inte får
svar på alla varför i livet, skall du finna att detta är sant. Av vad orsak
lidandet än kommer i din väg, kommer det att bli dig till nytta både i livet
och i döden. Paul W.Powell 1981 |
Senast uppdaterad 2005-09-27 10:22 |