Mänsklig kontakt ett livselexir |
Skrivet av John Kord Lagemann |
2011-09-26 09:12 |
"Här är jag, där är du vi är inte ensamma!" Mänsklig kontakt ett livselixir John Kord Lagemann För lite sen gjorde jag en bussresa som jag har gjort många
gånger förr. Som vanligt sjönk varje passagerare ner i sin fåtölj som i en
osynlig låda och slog igen locket om sig. Men när vi var ungefär halvvägs
hände det något: bussen fylldes plötsligt av syrendoft. En flicka i stolen
bakom min hade tappat en liten parfymflaska. Missödet förändrade atmosfären i
bussen i mer än ett avseende. Passagerarna satt upp, vände sig om och log mot
varann, började prata med varann. Innan vi var framme fann jag mig fördjupad i
ett samtal med min närmaste granne om allt möjligt, från den moderna ungdomen
till livets mening. En gemensam upplevelse, om än så trivial, hade brutit
isoleringen och skapat detta magiska ting som heter mänsklig kontakt. I våra dagar börjar vetenskapen återupptäcka något som vise
män har vetat alltsedan Plato att detta att samtala med människor inte bara
är roligt utan också befordrande för den själsliga hälsan. Psykiaterna förordar
ett ömsesidigt utbyte av tankar och insikter mellan läkaren och patienten.
Äktenskapsrådgivare framhåller förtroliga samtal som grundvalen för
äktenskaplig harmoni. Allt detta går tillbaka på insikten om att när människor
talar med varandra, uppriktigt och med känsla, har det en uppbyggande och
vederkvickande verkan på sinnet. Problem finner sin lösning, hämningar lossnar.
Intellekten kommer i livgivande beröring med varandra, låter sig påverka och
blir berikade. Få människor är så känslomässigt utarmade att de inte har
åtminstone några sådana samtal på gång med en hustru, en vän, en kollega.
Varför verkar då dessa utbyten av tankar och känslor så berikande på vårt liv?
Jag tror att det beror på att människan är ett ofullständigt väsen för att
vara verklig för sig själv måste hon vara verklig för någon annan. Vårt sinne
kräver beröring för att kunna förbli levande. I efterkrigstidens London träffade jag en f. d.
fallskärmsjägare som blivit tillfångatagen av tyskarna och inspärrad i en
fönsterlös cell i ett fångläger. "Jag trodde jag skulle förlora
förståndet, och det hade jag nog gjort också om det inte varit för
knackningarna!'' berättade han. "En dag hörde jag knackningar genom
väggen, och jag kunde snart urskilja en bestämd rytm som jag kände igen en
signal som amerikanska bilförare ibland brukade 'tuta' efter en visa med orden 'Shave
and a haircut six bits'. Vi turades om med att knacka den första delen och så
vänta på att den andra skulle svara med det avslutande dubbelslaget.
Isoleringen var bruten, och jag visste att vi skulle kunna hålla ut
tillsammans. Vi upprätthöll kontakten på det där sättet i två veckor tills vi
blev fria. Budskapet var alltid detsamma: 'Här är jag och där är du. Vi är inte
ensamma!' " Under de gångna åren har det där budskapet många gånger
hjälpt mig att förstå innebörden av verklig kontakt människor emellan. Jag
försöker finna något sätt att påminna den jag talar med om att "Här är
jag, där är du vi är inte ensamma". Det underbara med detta slags
kontakt är att man känner att ingen mänsklig varelse är en främling. Man är
färdkamrater på samma stråt och man utbyter erfarenheter som kommer vägen
framför en att te sig mindre skrämmande. Vad ska vi göra för att inte gå miste
om detta underbara inslag i vårt liv? Liksom elektricitet behöver det mänskliga kontaktbehovet
stundom en ledare. Jag minns en mycket blyg ung man som stod i vårt vardagsrum
och hade förfärligt svårt att hålla ett samtal igång med en lika blyg ung dam.
Min hustru beslöt att ingripa. Hon rotade i sin sykorg och fick fram en cirka
meterlång garnstump. "Var bussiga och håll den här åt mig", sade hon
och räckte den ena änden av garnstumpen åt den unge mannen och den andra åt
flickan. Sen försvann hon upp i de övre regionerna. När hon tio minuter senare
uppenbarade sig igen höll de bägge ungdomarna alltjämt troget i garnstumpen
och var inbegripna i ett livligt samtal. Dylika "ledningar" kan vara otroligt effektiva när
det gäller att få den personliga kontaktens växelström att flöda. Att hålla i
samma bok, att spela fyrhändigt, att dansa med varandra allt sådant är bara
variationer på samma tema som garnstumpen. Men sinnesintryck påverkar fantasin
så livligt att det inte alltid är nödvändigt att uppleva dem direkt. På
bjudningar har jag ofta märkt att vad som börjar med ett utbyte av recept på
aptitretande specialrätter slutar med ett utbyte av idéer. En god konversation
är alltid saltad och pepprad med sinnesintryck. Personalchefen i ett stort företag sade nyligen till mig:
"Man ser inte bara personen som kommer in för att bli intervjuad, man ser
också sig själv återspeglad i hans beteende. Av två platssökande kanske den ene
återspeglar en själv som en auktoritativ figur utan någon egentlig
individualitet men utrustad med makt att ge eller neka honom det han så gärna
vill ha. Den andre aspiranten kanske återspeglar en bild av en själv som inte
är så alldeles olik den som mötte en på morgonen när man rakade sig. Man känner
sig som en person, inte bara en roll. Man försöker förstås undvika att låta sig
påverka för mycket av detta, men det kan inte hjälpas att man tycker mer om
nummer två." Den första grundregeln när det gäller att uppnå personlig
kontakt är att hålla samtalet borta från det formella planet och i stället
rikta in det på samtalspartnern som individ. Alla känner vi nog någon som har
den underbara förmågan att få andra människor att blomma upp. Det är alltid en
upplevelse att samarbeta med dem i affärslivet. Deras blotta närvaro vid ett
konferensbord får idéerna att flöda. När man träffar en av dessa människor på
en middagsbjudning, blir plötsligt ens egen konversation riktigt blixtrande. Hemligheten med dessa människor är att de på tusen olika
sätt ställer frågan: "Hur känns det att vara du?" De vill veta vad du
tycker om, vad som irriterar dig, vad som väcker din längtan. Därför att de
verkligen är intresserade av hur det känns att vara du, känner du att de har
nått in till ditt verkliga jag. I dessa slags samtal upptäcker vi saker och ting om oss
själva, samtidigt som vi talar om dem för vår samtalspartner. Vi talar ofta
uppriktigare än vi tänker, erkänner i ord sanningar som vi inte vågar erkänna i
vår ensamhet. Kanske är det därför vi ibland förskansar oss bakom idel
skämt och alldagliga fraser. Det är ett faktum att många av våra hemliga tankar
om oss själva skulle fördunsta, om vi blottade dem inför någon annan. Det är
märkvärdigt hur envist vi håller fast även vid förringande idéer om oss själva
ända tills vi upptäcker hur illa de rimmar med en annan människas syn på oss. Vid en middagsbjudning för lite sen berättade gästerna om
vändpunkter i sitt liv. Hedersgästen, en berömd vetenskapsman, avslöjade att
han vuxit upp under trycket av föreställningen att han var den "obegåvade
yngre brodern". Denna föreställning blev så inrotad hos honom att beröm
och uppmuntran bara gjorde honom generad eller rent av misstänksam ända tills
en annan människa gav honom en ny och mera realistisk syn på sig själv. Den
människan var en ung kvinna som så småningom skulle bli hans hustru. "Vad i all rimlighets namn kan hon se hos
mig?" frågade han sig. Svaret kom genom den välbekanta form av mänsklig
kontakt som kallas förälskelse. Resultatet för hans vidkommande blev fördjupad
självkännedom och ett riktigare perspektiv på sin egen förmåga. En viktig orsak till att äkta makar ofta har svårt att
bibehålla en levande kontakt är den romantiska föreställningen att kärleken ska
utplåna alla olikheter mellan människor så att de tänker och känner lika. I Frankrike var jag för lite sen weekendgäst hos ett äldre
par som bor ganska ensligt på landet och mest är hänvisade till varandras
sällskap, men som det oaktat samtalar med ett intresse och en livaktighet som
om de vore ett par gamla vänner vilka just återfunnit varann efter en lång
skilsmässa. När jag uttryckte min förvåning över detta sade min värd: "För
att känna verklig närhet till en annan människa måste man hålla en viss distans."
Eller med andra ord: vi måste sky den aggressiva vanan att försöka omskapa
andra efter oss själva. Alltför sällan är vi medvetna om den oerhörda press vi
utövar på våra hustrur eller män, på våra barn och våra vänner för att förmå
dem att vara som vi vill ha dem i stället för att vara som de är. När det finns kontakt mellan två människor är det inte alltid nödvändigt att tala ut om allting. I påfrestande stunder tar min hustru och jag tillflykt till musiken. I stället för att tröska igenom ett problem med argument och motargument dämpar vi belysningen och lyssnar till en Bachsvit eller en Beethovensonat. Den gemensamma musikupplevelsen gör oss känsligare för varandras stämningar och lynnen; efteråt finner vi ofta att divergensen helt enkelt har försvunnit. Metoden fungerar därför att vårt speciella slag av tystnad gör oss lyhörda för den mänskliga kontaktens djupaste budskap: "Här är jag, där är du vi är inte ensamma." |
Senast uppdaterad 2011-09-26 09:14 |