Ilskan - vän eller fiende? |
Skrivet av Carol Tavris |
2006-08-01 22:00 |
Är ilskan läkande eller
späkande? ILSKAN - vän eller fiende? Kvinna A: "Du kommer att känna dig bättre om du får ge utlopp för din ilska." Kvinna B: "Ilska? Varför skulle jag vara ilsken?" Kvinna A: "Därför att din far övergav dig. Undermedvetet förebrår du honom för att han inte uppfyllt sin plikt att alltid beskydda dig." Kvinna B: "Övergav mig? Vad talar du om? Han dog ju. Jag är inte arg. Jag är ledsen." Kvinna A: "Varför förnekar du dina verkliga känslor?" Kvinna B: "Du gör mig galen, Eva. Jag är inte arg, kan du inte försöka att fatta det!" Kvinna A (med ett leende): "Varför skriker du då?" Den här ordväxlingen, som
jag råkade höra på en restaurang, är ett utmärkt exempel på en av dagens mest
omhuldade myter inom populärpsykologin: att det är av avgörande betydelse för
ens hälsa och lycka att man ger uttryck åt sin ilska. Socialpsykologen Leonard
Berkowitz vid Wisconsinuniversitetet i Madison kallar de här åsiktsivrarna för
"ventilationister", därför att de tror att det är ohälsosamt att
inte ventilera sina känslor. "Ja, många går till och med längre",
skriver han, "och hävdar att genom att lufta våra känslor blir vi av med
spänningstillstånd, övervinner smärta och värk och främjar 'meningsfulla relationer'
till andra människor." "Det finns en allmän
uppfattning att det är välgörande att spela ut sina känslor", skriver
psykiatern John Marshall vid Wisconsinuniversitetets avdelning för psykiatri.
"Folk tror att det finns ett egenvärde i att slå omkring sig och kasta
saker i golvet när man känner sig arg eller besviken." Men är det verkligen så?
Efter den tvära övergången från puritansk återhållsamhet till fritt
känsloutspel är många människor nu osäkra på hur de ska uppträda. En del brusar
upp och kokar över vid minsta motgång, andra lider i tysthet när de utsätts för
någon orättvisa. Vem gör rätt? Manligt och kvinnligt Vid ett experiment fann
psykologen Jack Hokanson vid Floridauniversitetet i Tallahassee att aggression
verkligen kunde vara ett sätt att avreagera sig, att det kunde ha en positiv,
renande effekt: blodtrycket hos uppretade manliga studenter återgick mycket
snabbare till det normala när de kunde ge igen mot den som gjort dem orätt. Men
det gällde bara när den som retat upp dem var en kamrat bland studenterna - om
det gällde en lärare gav det ingen sinnesfrid att ge uttryck åt sin ilska. Att
sätta sig upp mot en överordnad är nämligen i sig självt en upphetsande
handling som skapar oro och ångest. I stället för att dämpa ilskan gav den
handlingen upphov till ännu mera komplicerade känslor. Sedan märkte Hokanson att
kvinnorna inte betedde sig på samma sätt som männen. När de kvinnliga studenterna
blev förolämpade blev de inte stridslystna - i stället sa de något vänligt för
att försöka lugna ner den som retat upp dem. För dem var varje aggression,
också mot en klasskamrat, lika upphetsande och uppskakande som aggression mot
auktoriteten var för männen. Genom ytterligare forskning
kom Hokanson fram till att avreagering genom aggression är en inlärd reaktion,
inte en instinktiv handling. Den inlärda avreageringen fungerar så här: någon
irriterar en och provocerar en så att man tappar besinningen. Då måste man
företa sig något - man svär eller slåss eller hamrar fram Stravinskij på
pianot. Alla dessa reaktioner dämpar den fysiologiska upphetsningen, känslan
av att blodet kokar i en. Samtidigt lägger man sig härigenom till med en vana
att avreagera sig. Den vanan innebär inte att
man blir mindre ilsken i framtiden. Den innebär att när man verkligen är uppretad
så tar man till det som fungerat tidigare, vare sig det nu var att svära, att
skriva ett brev, ta en drink eller slå till den som retat en. De flesta av dagens moderna
"ventilationist"-teorier koncentrerar sig sålunda på vad en människa
bör göra för att dämpa sin ilska. Men all känslomässig upphetsning börjar så
småningom avta om man bara väntar tillräckligt länge. Det är därför det klassiska
rådet om att räkna till tio när humöret rinner över på en har levt kvar i
århundraden. Berkowitz, som har studerat
de sociala orsakerna till aggression, anser att man inte kan dämpa ilskan
genom att höja rösten och skrika. "Ofta är det så att när vi skäller på
någon så stimulerar vi oss själva till fortsatt aggression", konstaterar
han. Det är därför ett meningsutbyte kan flamma upp i ett storgräl när någon av
parterna tar till fientligt språk eller beteende. Ilskan och uttrycket för
den lever inte i något vakuum. På alla områden i livet träffar vi val om hur vi
ska uppträda, när vi ska tala, om vi ska visa vår ilska. Undertryckt ilska kan
vara "skadlig" om en stressituation fortsätter därför att vi inte
visar våra känslor. Ilska som får ta sig uttryck kan också vara
"skadlig" om vi gör stressituationen värre genom att visa våra
känslor. Behärskad ilska Skådespelerskan Lynn
Fontanne sa en gång att hemligheten med hennes lyckade äktenskap och
yrkesgemenskap med Alfred Lunt var att de aldrig var ohövliga mot varandra.
Observera att hövlighet inte är detsamma som tystnad. För att ilskan ska arbeta
för ett förhållande i stället för tvärtom måste man veta när man bör hålla tyst
om triviala irritationer, och när man bör tala ut om väsentliga
meningsskiljaktigheter för att inte göra våld på sin personlighet och för att
relationen ska förbättras. Undersökningarna om ilska visar att ibland är det
bästa sättet att handskas med ilskan att inte göra något åt den alls. Låt den
gå över. Då kommer den ofta att visa sig oviktig och snabbt bortglömd. Genom
att hålla tyst får man också tid att lugna ner sig och avgöra om saken ens är
värd att diskutera. För att kunna lära sig
handskas med sin vrede måste man ta hänsyn till både kropp och själ. De som
utövar yoga lär sig metoder att lugna ner tankar som distraherar dem eller
retar upp dem. De västerländska psykologerna lär av dem. Ray Novaco vid Californiauniversitetet
i Irvine arbetar till exempel med människor som har problem med kronisk ilska
och lär dem tre saker: hur de ska se på sin ilska, hur de ska behärska
upphetsning de drabbas av, hur de ska uppträda på ett konstruktivt sätt. Ilskan
förvärras ofta av de saker vi tänker när vi provoceras: "Vem tror han att
han är som vågar behandla mig så här?", "Vilken elak och självisk
person hon är!" Novaco lär människor att leva sig in i den provocerandes
beteende och försöka hitta en orsak till det och metoder att ta itu med det:
"Han kanske har en besvärlig dag" eller "Hon måste vara mycket
olycklig när hon kan göra något sådant." Eftersom man inte kan
skratta och rynka pannan samtidigt använder en del psykologer
"humorterapi" på patienter som har problem med sin ilska. När jag
var barn använde min far ofta den taktiken på mig. En gång då jag var på ilsket
humör insisterade han på att jag skulle följa med honom på en
matinéföreställning med Chaplinfilmer. Där lärde jag mig att man inte kan
fortsätta att vara på dåligt humör när man skrattar. Många tror att om man
pratar ut sin ilska blir man av med den - eller känner sig åtminstone mindre
arg. Men många undersökningar visar att det ofta inte dämpar en känsla att man
talar ut - i själva verket kanske det bara underblåser den. När man ältar sina
besvärligheter byggs den känslomässiga upphetsningen upp på nytt så att man
känner sig lika arg som när det som gjorde en rasande inträffade. Ilskan föder sig själv -
och bäddar för ett liv i bitterhet Men ingenting av vad som nu
sagts är avsett som en plädering för att man alltid ska hålla tyst när man är
arg. Det viktiga är att förstå vad som händer när man verkligen beslutar sig
för att ge uttryck åt ilskan. Var och en måste hitta sin egen kompromiss mellan
att lufta känslorna inför varje småsak och att passivt acceptera det vi känner
vara orättmätigt. Att diskutera ilskan kan leda till praktiska lösningar, men
det kan också bli till ett meningslöst självändamål. Om man ska ge uttryck åt
sin ilska eller inte beror alltså på vad man vill ha sagt och vad man hoppas
kunna åstadkomma. Om man vill att
ens ilska ska försvinna och att den relation det gäller ska förbli behaglig
ska man hålla tyst. Men om man vill fortsätta att vara arg, om man vill
utnyttja sin ilska, då ska man prata på så länge det tjänar något till. Att på ett positivt sätt
utnyttja sin ilska kräver av en att man är medveten om vad man företar sig,
vilket alternativ man väljer och att man använder det sunda förnuftet. Mot
livets vanliga små förolämpningar och motigheter är det bästa botemedlet nästan
alltid en Chaplinfilm. Men mot de större skymferna ska man slå tillbaka. Det
viktigaste av allt är att man lär sig att skilja på stort och smått. Carol Tavris |
Senast uppdaterad 2011-04-23 11:07 |