Minns ni Maria Åkerblom ?
Del 2 Genombrottet i Österbotten
Maria Åkerbloms första dvalatal den 22 februari 1917 följdes
av nya framträdanden under de följande dagarna. Efter en två månader lång
undersökning på Kammio mentalsjukhus i Helsingfors, vilken företogs på hennes brors, Albin Åkerbloms
initiativ och inte ledde till några som helst resultat, återupptog Maria
Åkerblom verksamheten. Sommaren 1917 var hon ständigt ute på resor och talade
bl.a. i Helsingfors, Kyrkslätt, Karis,
Pojo, Ekenäs och Tenala.
Det blev snart verkliga folkvandringar till hennes möten. Flere
tusen åhörare torde ha varit närvarande vid ett möte i Pojo och när hon predikade i Kyrkslätts kyrka
strömmade människor enligt kyrkoherde Julius Lindberg till som på
julmorgonen. Även andra kyrkor uppläts för henne och fylldes vid hennes möten.
Verksamheten föregick om än med minskad intensitet också under år 1918. Maria Åkerblom i början av sin verksamhet år 1917.
Förkunnarroll
Om man söker orsakerna till de stora skarorna i Nyland kan
man peka på den allmänna oron i landet och människornas längtan efter något
fast som tidens stormar inte kunde rubba. Därtill kom det säregna sätt på
vilket Maria Åkerblom gestaltade sin förkunnarroll.
Att verksamheten inte ledde till varaktigare resultat hade
främst två orsaker: de alltför korta besöken på olika platser och en för detta
slag av väckelsefromhet lämplig jordmån. Maria Åkerblom stod i skarp opposition
till de frikyrkliga och av inomkyrkliga väckelserörelser hade endast den
evangeliska rörelsen vunnit anhängare där. Denna rörelse var dock genom sitt
medvetna vaktslående kring en konservativ ståndpunkt i bibliska och dogmatiska
frågor föga mottaglig för impulser av detta slag. Endast i Helsingfors fick
hennes verksamhet mera bestående resultat. Där fanns en liten mystisk-svärmisk
krets, som bl.a. upprätthållit kontakter till Helena Konttinen och Karolina
Utriainen och dessutom hade i deras egen mitt arbetarsonen Johan Vilhelm
Söderman framträtt som en profet. Före sin bortgång år 1915 lär han ha
förutsagt att hans efterträdare skulle bli en ung kvinna med namnet Maria och
att hon skulle vara starkare än han. Arbetarsonen Johan Vilhelm Söderman uppträdde i Helsingfors. Efter hans död slöt sig hans anhängare till Maria Åkerblom .
Kulmen
Under Kammio-vistelsen kom Maria Åkerblom i kontakt med
denna krets, som upptog henne som sin profet. Hennes verksamhet i staden fick
såväl formen av offentliga möten som dvalatal för den inre kretsen. Antalet
anhängare växte också efter det att Maria Åkerblom flyttat till Gamlakarleby
våren 1919 under hennes sporadiska besök i staden.
Sin kulmen nådde rörelsen under år 1920, då medlemsantalet i
den inre kretsen torde ha uppgått till 3550 personer samt därutöver kanske
lika många intresserade, som inte deltog regelbundet i verksamheten.
Efter 1920 kom rörelsen i Helsingfors in i det andra skedet
stridernas tid.
Österbotten
Först några ord om bakgrunden.
Den religiösa strukturen i Karleby och Terjärv erbjöd
lämplig jordmån för Maria Åkerbloms verksamhet och då. hon för en längre tid
koncentrerade sin verksamhet just till dessa församlingar var förutsättningarna
för en framgång givna.
Det religiösa livet i Karleby var vid tiden för Maria Åkerbloms
ankomst rikt differentierat. Den s.k. Nya kyrkliga väckelsen som bröt fram år
1901, främst som ett resultat av lekmannapredikanten August Jerns verksamhet, gick fram över
hela församlingen och utgjorde närmast en efterdyning till den senare
pietismen, men hade även upptagit drag från laestadianismen och från
anglosaxisk väckelsefromhet.
Väckelsearvet fördjupades av kapellanen Verner Bengs (19031910).
Under hans tid grundades de Ungas Kristliga Förening (UKF), som senare blev ett
centrum för Maria Åkerblom-rörelsen. Efter det att Bengs lämnat församlingen
saknade de väckta en ledare för arbetet. Varken kyrkoherden Edvard Johansson,
som avgick 1915, eller kapellanen August Westerlund kunde vinna de väcktas
förtroende.
Inte okända
Sömn- eller dvalapredikanter var inte okända i Karleby. Anna
Rogel, som väl betytt mer än någon annan när det gällt att legitimera
dvalapredikan inom vår kyrka, vann en viss genklang i Gamlakarleby. Arvet
fördes vidare av bondehustrurna Anna Stina Silakka och Brita Nygrann, som våren
1821 predikade i ett dvalliknande tillstånd.
Genom klockaren Anders Nyström fick den böhmianska mystiken
ett centrum i Gamlakarleby och hans efterträdare som ledare blev sjömansänkan
Maria Rotander (död 1879).
I början av 1900-talet hade Karolina Utriainen besökt
församlingen och efterlämnat ett positivt intryck. På olika vägar nåddes
församlingen av ryktet om en annan sömnpradikant, den unga flickan Maria Åkerblom,
som skildrades som ett enastående kraftigt Gudsvittne. Intresset för hennes
verksamhet var speciellt stort inom UKF, där det svärmiska inslaget redan
tidigare tidvis varit rätt starkt.
Två läger
I början av 1900-talet klövs Terjärv församling i två läger:
det rätt ultraevangeliska lägret i södra delen av församlingen och det mera pietistiskt
betonade lägret i norra delen. Under kyrkoherde Ernst Gustav Appelbergs tid
bröt en väckelse fram. vintern 19141915. Det var en läsarväckelse som gick
fram över hela församlingen. Man studerade vid stugumöten bl.a. Rosenius skrifter
och Fjellstedts förklaringsbibel. Den
ovannämnda tudelningen uppstod när frågan om. vart de väckta skulle ansluta sig
vaknade. De flesta valde den av Appelberg grundade mera pietistiskt präglade
Terjärv kristliga ungdomsförening (TKUF). Följden blev svåra inre stridigheter i
församlingen.
När Isidor Eriksson tjänstgjort som Lutherska evangeliföreningens
resepredikant, år 1917 efterträdde Appelberg kände sig norra delen av
församlingen som utan herde. Många kände det t.o.m. som en plikt att värja sig
mot hans som man uppfattad det ensidiga förkunnelse.
Ledargestalt
Också till Terjärv nådde ryktet om den unga flickan som i
Nyland samlade stora skaror omkring Guds ord. Maria Åkerbloms stora framgång i
Karleby och Terjärv berodde förutom på den religiösa strukturen och behovet av
en ledargestalt på att hon anknöt till de väcktas tros- och referenssystem, att
de identifikationsmöjligheter hennes förkunnelse erbjöd var lätt tillgängliga i
det att hon varnade för rökning, dans, dryckenskap och kortspel samt att hon
uppträdde som en mycket ung flicka, vilket gjorde att man lättare översåg
bristerna i hennes förkunnelse och liv.
Karleby
Den 19 juni 1918 höll Maria Åkerblom sitt första möte på Hakalax
bönehus. Hennes tal, i vilket hon anknöt
till den drunkningsolycka som inträffat kort före hennes ankomst och i vilken
fyra ungdomar i 20-årsådern förlorat livet, gjorde ett starkt intryck på
åhörarskaran i det fullsatta bönehuset.
När hon några dagar senare predikade i Karleby kyrka hade
hon 800-1000 åhörare. Under sommarens lopp samlades allt större skaror för att
lyssna till henne och vid några friluftsmöten på bönehusets gårdsplan har
antalet åhörare, som kom också från
grannförsamlingarna, uppskattats till 4000 - 5000.
Väckelsen började snart gripa omkring sig. Att den inte var
direkt knuten till Maria Åkerblom utvisar faktum att den inte avstannade hösten
1918, då Maria befann sig i Terjärv. De ledande inom UKF, gårdsägaren Johannes
Kurtén, entreprenören Emil Enqvist och
bondesonen Verner Borg ledde arbetet och försökte hjälpa dem som kommit in i en
religiös kris. E.R.Vartiovaara var rörelsens apologet både i tidningspressen och inför rätta .
Predikant
Våren 1919 kallades Åkerblom på nytt till Karleby för att
bli anställd som VKF:s predikant, en plan som UKF haft sedan 1917, men som inte
kunnat förverkligas på grund av att man inte funnit någon lämplig person.
Denna gång kom hon i sällskap med forstmästaren Eino Rafael
Vartiovaara, som hon genom predikanten J. A. Varski kommit i kontakt med i början
av januari år 1919; Vartiovaara var son till kyrkoherden i Anjala och senare i Kiihtelysvaara, Villiam Vartiovaara (Veckman).
Efter att år 1911 som 26-åring ha avlagt forstmästarexamen innehade han en
mängd olika tjänster tills han år 1918 tog initiativet till grundandet av
Suomen Kuivatislaamo Ab. Under inbördeskriget kom han in i en religiös kris och
mötet med Maria Åkerblom övertygade honom om. att hon var ett Guds utvalda
redskap då hon kunde avslöja hans tankar och att det var hans uppgift att resa omkring
och förkunna evangelium för så många som möjligt innan domen kom.
Hänförelse
Under våren 1919 fick väckelsen i Karleby en allt större spridning
och UKF såg sig tvunget att utbygga bönehuset. Vid årsmötet övertog Maria Åkerbloms
anhängare helt ledningen av föreningen och efter hennes ankomst gick man med
hänförelse och kraft in för att vinna de stora människoskarorna som på nytt samlades
för Gud.
Rörelsens verkliga genombrott ägde, rum i samband med
Julhögtidsfesten på bönehuset år 1919. Under följande år hårdnade motståndet
mot rörelsen märkbart och det blev svårt att vinna anhängare i staden och dess
omedelbara närhet. I allt större utsträckning hölls mötena därför ut i byarna
där stora skaror fortfarande samlades. Till dessa möten kom Maria Åkerblom
ridande på sin vita häst, ofta i sporrsträck, den nybildade hornorkestern spelade
och KUF:s sångkör sjöng. Antalet anhängare
torde under denna tid ha uppgått till mellan 300-500 och därtill kom kanske
lika många positivt inställda. Dessutom
ledde Maria Åkerblom en barnkrets med ett hundratal barn. Det var denna
barnkrets som avsågs när det senare uppgavs att. rörelsen underhållit ett hundratal föräldralösa barn - en uppgift som bl.a.
Voipio kritiklöst återgivit.
Till Maria Åkerbloms dvalamöten, som hölls efter de allmänna
mötena, hade endast anhängare tillträde. Till en början samlades man hos E.
Enqvist, där Maria åkerblom bodde och senare på grund av utrymmesbrist på
bönehuset.
Från årsskiftet 19201921 blev det andra skedet i rörelsens
historia stridernas tid det
dominerade i Karleby.
Till Terjärv kom Maria för första gången i juli 1918. Hon
talade till flera tusen personer från folkskolans trappa i kyrkbyn. Hennes förkunnelse, som framfördes
med brinnande hänförelse och övertygelse
väckte ett allmänt gensvar hos åhörarna.
1918 återupptog hon sin verksamhet och vistades i Terjärv
under oktober och november. En genomgripande väckelse utbröt. Mer än hälften av
ungdomarna i kyrkbyn och en stor del av ungdomarna i Hästbacka by blev gripna
av den. Till dessa hörde bl.a. de ledande personerna i den kulturella ungdomsföreningen
och denna förenings verksamhet avstannade. Med glädje och iver gick man nu in
for att sprida budskapet om Kristus. Inom TKUF fick de nyväckta ett hem. Väckelsen fortfor att gripa omkring sig också efter
Maria Åkerbloms avfärd och föreningen fick drygt 100 nya medlemmar under vårens
lopp.
Efter det Maria Akerblom bosatt sig i Karleby kunde hon
besöka sina anhängare i Terjärv rätt ofta. Hänförelsen bland de nyväckta var
fortfarande stor. Vid ett tillfälle tågade hela anhängarskalan med
folkskollärarna och andra ledande personer i Terjärv i spetsen i den unga predikantens fotspår genom kyrkbyn till ungdomslokalen
där mötena hölls. Man torde kunna räkna med att en fjärdedel av församlingens, ca
700 personer, var positivt inställda till Maria Åkerblom och att 100200
personer räknade sig som rörelsens anhängare.
Också bland barnen utbröt en en väckelse. Hand i hand gick
de med fåren ut till betesmarkerna medan de sjöng: Jag lyfter ögat mot himmelen.
I Terjärv började rörelsens tillbakagång redan under år 1920.
Bidragande orsaker härtill var anhängarnas försök att åsidosätta kyrkoherde
Eriksson som TKUF:s ordförande och striderna om vem som skulle få inviga det
s.k. Nya bönehuset, som främst var ett verk, av de ledande inom Maria Åkerblom-rörelsen. Och därmed är vi inne i det
andra skedet i rörelsens historia stridernas tid.
Gustav Björkstrand
(Öb 13.04.1969) <<<
1 del 3,4 >>> Redigering 13.05.2005: Elof Granholm
|