Minns ni Maria Åkerblom ?
Del 3 Strider o. processer
Redan vid Maria Åkerbloms första besök i Karleby och Terjärv
ställde sig kapellanen Westerlund och kyrkoherden Eriksson bestämt avvisande
till Maria Åkerblom och vägrade konsekvent att infinna sig till något av hennes
möten. Westerlund hade från Nyland erhållit bevis på att Maria Åkerblom, som
uppträdde som en 1415-åring, i själva verket var 19 år och att hennes liv i
Nyland inte varit klanderfritt.
Några dagar efter hennes ankomst till Karleby infann han sig
till ett av hennes möten för att med polismakt tvinga henne att lämna orten,
och i juli 1918 öppnade han en tidningspolemik i ortspressen.
I Terjärv drog sig Eriksson inte för att vid bibelförklaringar
angripa Maria Åkerblom för ett omoraliskt liv och hela den evangeliska rörelsen
ställde sig bakom honom.
"Nya bönehuset" i Terjärv kyrkoby byggdes i främsta hand av ledande personer inom Maria Åkerblom-rörelsen, och invigningen 1920 blev enbidragande orsak till den schism som uppstod bland rörelsens anhängare i Terjärv.
Varnade I samband med visitationen och installationen av Karleby
församlings nya kyrkoherde F. W. Neunstedt i månadsskiftet augustiseptember
slog ärkebiskop Johansson in på. samma. linje som Westerlund och Eriksson,
vilket med beaktande av hans teologiska grundsyn ingalunda var oväntat.
Johansson varnade församlingen allvarligt för den
sekteriska rörelsen, ty, sade han, det behövs inte mycken urskiljning för
att bedöma att denna rörelse inte är av Gud.
Maria Åkerblom och hennes anhängare blev inte svaret
skyldiga och speciellt samtalet mellan de båda huvudpersonerna blev intressant.
Ärkebiskopen förbjöd Maria Åkerblom att predika med hänvisning till Pauli ord om att kvinnan skall tiga i
församlingen. Maria Åkerblom bestred det riktiga i förbudet genom att hänvisa
till Joel 2:28-29 Och edra söner och edra döttrar skola profetera
och överträdde det några timmar senare
genom att tala på bönehuset.
Ödesdigert
Årsskiftet 1919-1920 blev ödesdigert för rörelsen. Kort före
jul hade Maria Åkerblom låtit anställa en 14-årig pojke Erik Stadius som
hästskötare. Då pojken inte utförde sina åligganden till hennes fulla belåtenhet
lät hon piska pojken som kort därefter lyckades rymma.
Misshandeln ledde till ett verkligt folkupplopp i
Gamlakarleby, vid vilket Maria Åkerblom och hennes närmaste vänner blev anfallna
med ägg, snöbollar och frusen hästgödsel, och vid ett talrikt besökt
medborgarmöte på Jungsborg under kommunalfullmäktigeordförande
A. Lidsles ledning beslöt man att vända sig till
landshövdingen med en begäran om att Maria Åkerblom skulle avlägsnas från orten
för att den synnerligen upphetsade stämningen på orten skulle lägga sig. Emil
Enqvists hus, där Maria Åkerblom och Vartiovaara bodde, försågs nattetid med påskriften
Straffanstalt i 50 cm
höga bokstäver.
Till ansvar
I ortspressen angreps rörelsen ett flertal gånger under
januari och i februari 1920 ställdes Maria Åkerblom, Vartiovaara och Enqvist
till ansvar för misshandeln. Vid, rättegången frikändes Maria Åkerblom, medan Vartiovaara
och Enqvist dömdes till böter och ersätt
ningar. Straffen skärptes av Vasa hovrätt. Högsta Domstolen fann utrett att
Vartiovaara och Enqvist ägt rätt att bestraffa Erik Stadius eftersom han lämnats
i deras vård och förkastade åtalen mot de anklagade.
Den misshandel, som i Gamlakarleby förorsakat folkupplopp
och uppvaktning hos landshövdingen, fann Högsta Domstolen inte grövre än att de
anklagade ägt rätt att göra sig skyldiga till den.
En av de nio böcker som rörelsen utgav var den ovan avbildade. Lögn och sanning sammanvävs på ett säreget sätt .
Fiendskap
När man söker orsakerna till reaktionerna är det först skäl
att påpeka att den hänförelse anhängarna visade tvingade de religiöst
indifferenta i försvarsställning. Och det var inte svårt för den att finna
angreppspunkter. Man kan. här peka på dvalasammankomsterna, Maria Åkerbloms
falska uppgift om sin ålder, hennes ridturer i galopp genom stadens gator samt
förhållandet till Vartiovaara, som hade lett till skilsmässoprocesser och till
att de intimaste familjeangelägenheter utlämnades till allmänheten genom öppna
brev i tidningspressen. Prästerna och ärkebiskop Johanssons vägran att
överhuvud se något gott i rörelsen stärkte dessa tendenser till ytterlighet och
det behövdes bara ett gynnsamt tillfälle för att missnöjet skulle utvecklas
till öppen fiendskap.
Motangrepp
Fiendskapen tvingades naturligt nog också Maria
Åkerblom-rörelsen i försvarsställning. Att anhängarna inför domstol skulle
ställas till svars för en obetydlig förseelse, stryk åt en pojke som de ansåg
att behövde det, medan andra ostraffat ständigt kunde hota dem till livet var
mer än de stillatigande kunde acceptera. Från år 1920 påminner utvecklingen
mest om uppmarschen för en stor drabbning, där båda sidor är fast beslutna. att
med våld driva igenom sin ståndpunkt.
En månad efter det att Stadius-målet varit uppe till sin
första behandling gick rörelsen för första gången till motangrepp. Maria
Åkerblom anklagade tre personer, bland dem kapellanen Westerlund för
ärekränkning och inlämnade bl.a. en inlaga undertecknad av 574 personer, vilka
intygade att intet opassande ägt rum vid Maria Åkerbloms dvalarmöten och att
hennes predikningar i allo överensstämde med bibeln. Åtalet förkastades med
rätt säregna motiveringar.
Det kan ha sitt intresse att återge den ovan nämnda inlagan
till häradsrätten. Den är undertecknad i Gamlakarleby den 15 januari 1920.
Undertecknade, såväl medlemmar uti Ungas Kristliga förening
i Gamlakarleby socken även som utom sagda förening stående personer, som varit i
tillfälle att åhöra och följa med Fröken Maria Åkerbloms förkunnelse får härmed
på begäran intyga, att hennes förkunnelse icke i något avseende är stridande
emot vår evangeliska lutherska kyrkas bekännelse, och aldrig har hennes
verksamhet åstadkommit någon oordning eller störande (!) och aldrig i något
avseende har samhällsskadliga inflytande därav uppstått (!), och i
ingen händelse föreligger någon som helst fara för ordningens upprätthållande
på orten, som tidningarna velat låta påskina, utan tvärtom har förkunnelsen
åstadkommit väckelse bland såväl yngre som äldre personer, som därav erhållit
stor välsignelse och har därigenom befordrat det kristliga livet och
sedligheten på orten.
Upploppsmål
Under år 1921 sökte anhängarna sin rätt i två nya
rättegångar i Snappertuna där målet gällde ett kanske arrangerat anfall på det
hus där Maria Åkerblom bodde med sina vänner sommaren 1921 och i Gamlakarleby
genom de s.k. upploppsmålen där man ställde ledande personer, bl.a. vicekonsuln
Astley Rodén och. kompanichefen i skyddskåren Valter Viklund, till ansvar för
folkupploppet.
Inte heller dessa rättegångar gav positivt resultat för
rörelsen. Det framgick i stället att de ovannämnda personerna gjort sitt bästa
att skydda anhängarna mot övergrepp från folkmassans sida. För anhängarna tedde
det sig klart att de inte heller denna gång hade fått rätt trots att det borde
ha blivit uppenbart för alla att orätt hade blivit begånget. De upplevde sig
allt mer som. förföljda och deras förtroende för rätteskyddet var allvarligt
rubbat. Maria Åkerblom på Kammio sjukhus 1924. Vid avskedet från sjukhuset våren 1917 förutsade hon att hon än en gång skulle intas på samma sjukhus. År 1924 gick profetian i uppfyllelse.
När det gäller striderna är det slutligen skäl att peka på tidningspressens
roll som opinionsbildare. Ensidigt tog tidningarna parti emot
rörelsen och förde okritiskt vidare de rykten som kom i omlopp. I referatet
från upploppet i Gamlakarleby möter man inte ens ett . avståndstagande från
folkmassans metoder och när notisen om överfallet i Snappertuna nådde
redaktionen tillfogades kommentaren, att man inte alls var förvånad över att
de beskedliga ruttna äggen utbytts mot revolver- och gevärskulor i Snappertuna.
Angreppen kulminerade i att man vägrade att ens i form av annonser ta in genmälen
av Vartiovaara till artiklarna. Detta blev den kanske viktigaste orsaken till
den rätt omfattande apologetiska litteratur som rörelsen utgav.
Tredelad
Den mest iögonenfallande följden av striderna blev att de
positivt inställda drog sig tillbaka. I Karleby drogs gränserna så skarpa att
det i huvudsak var endast de verkliga
anhängarna som besökte bönehuset.
I Terjärv blev den tudelade församlingen tredelad. TKUF anslöt
sig till det nygrundade förbundet Kyrkans ungdom och höll ett visst avstånd till
Maria Åkerbloms anhängare, vilka hade det Nya bönehuset som ett centrum för
sitt arbete.
Tillbaka
Också i Helsingfors drog sig de positivt inställda tillbaka,
medan de andra fick närmare kontakter till anhängarna i Karleby och Terjärv och
bar sin del av ansvaret för rättegångarna.
Därmed hade en sida i det tredje skedet, konsolideringen,
redan börjat förverkligas. Gustav Björkstrand <<<1,2 del 4 >>>
(Öb 08.04.1969)
Redigering 13.05.2005: Elof Granholm
|