Orresvägen - tre perioder 19.10.1991 |
Skrivet av Joel (alias Edvin Strandén) | |||
2005-10-21 10:08 | |||
Orresvägen tre perioder
Så bra att de börjar sanera
det fula gyttjefältet! Så var den spontana reaktionen, när man åkte förbi på ån och såg grävskopan i arbete vid åmynningen som ÖB också berättat om. Det är förstås inte illa alls att en privatperson gräver utan att samhället behöver betala. Man tog för givet att vederbörligt tillstånd fanns eftersom det var ett stort arbete. Men nog vet vi, att man inte får göra int ingenting inte int någonstans inte någonting inte utan tillstånd inte. Det oaktat grävs det och fylls ut vid stränderna litet varstans hela tiden. Fritz' grävningsresultat ser bra ut. Men vad säger du Gunnar? Hette inte gubben som bodde vid ändan på strandvägen Orre kort och gott? Då kunde vägen också heta Orrevägen kort och gott utan genitivändelse. Man behöver ju inte eller man skall inte foga genetiven till ortnamn som slutar på vokal. Man kunde också tänka sig Orres väg, i två ord således. Namnet Orresvägen är inte bra. Säg kort och gott vad du tycker Gunnar! Du behöver inte använda så många tiotal ord det räcker exempelvis tjugo tiotal. Jaa Loffe du. Det är ju Gunnar som har hand om rödsöperioderna. Där behöver ingen annan beblanda sig. Naturligtvis borde han tillrättavisas. Främst borde han åthutas för att han skriver perioderna alltför sällan. Han lever givetvis under hård press och något förmildrande omständigheter eftersom han är pensionär. Dessa har ju alltid så fruktansvärt bråttom och mycket att stå i med. Men detta befriar dock inte Gunnar, endast förmildrar en aning. I verkliga livet är det nog så, att skall man ha något uträttat och behöver hjälp, skall man gå till sådana som har alltför mycket arbete förut. Det är sådana som får något uträttat. Och Gunnar är just en sådan. Men perioderna har han svårt att få ur sig och för detta behöver han en åthutning. Vad säger du Gunnar om sakernas tillstånd? Jag vet inte vad Loffe menar med sitt påstående att undertecknad vill hålla vårt samhälle isär. Månne han menar att jag skall skriva under rubriken Finland tre perioder? Det vore kanske en bra sammelrubrik. Kanske skulle den dock göra sig bättre för Loffe med New Age? Jag tänker inte blanda in mig i New Age, Nya tider och dina regnbågar. Man har inte så säkert färgsinne att jag vill vara med i något regnbågssamfund, hur vackra bågar du än har. Jag beundrar med glädje allt vackert som går i regnbågens färger. Hur New Age utvecklas vet man inte? Också Öja-Gust behöver få en åthutning för sitt slarv med perioderna. Kan man tänka sig att han har så bråttom att han inte hinner sköta brevväxlingen med sina donnor ens? Jag mötte honom i stan i går, han är lika fräsch som förut, men har bara mer och mer att bestyra. Han är i pensionsåren han också och då förstår man hur det är. Han var inne på Norrbaggen förstås, men vände och svängde så hastigt i trottoarkorsningarna att han höll på att springa ihop med sig själv. -, Det är ju så, att när man ser Öja-Gust så besannas nog det som står skrivet, nämligen: I skapelsen frambringades bara ett begränsat antal perfekta huvuden. Resten måste täckas med hår." Joel Öb 19.10.1991
|