Tänkbart 4 |
Skrivet av - | |||
2006-09-02 08:58 | |||
TÄNKBART 4 De flesta människor är
beredda att betala mer för att bli roade än för att bli undervisade. - Robert Sarage Så snart vi inser att det är mänskligt att missförstå saker, så inser vi att det inte är skamligt att ha fel, utan bara att inte rätta sina fel. - George Soros Ta aldrig för givet att något är vad det ser ut att vara. - William Safire Alla välsignelser är på
både gott och ont. -John Updike Litteraturen gör oss alla
till utvandrare - den för oss bort hemifrån, men än viktigare, den finner nya
hem åt oss överallt. - H.R. Vuxna är föråldrade
barn. - Dr Seuss Perversion och sedefördärv uppträder i tvetydighetens förklädnad. Jag gillar inte tvetydigheter. Jag litar inte det minsta på det som är tvetydigt. -John Wayne Livet är som bäst när det
är skakat och rört. - New York Times Där det inte finns
rättframhet, godhet och sanning, finns det inte heller någon Storhet. - Leo Tolstoy Stora framgångar grundar
sig på att man tar sina negativa tankar och vänder på dem. Forbes Försök aldrig vara envisare än en katt. -Robert A. Heinlein Det är bättre att diskutera
en fråga utan att avgöra den än att avgöra en fråga utan att diskutera
den. -Joseph Joubert
Godhet är den enda investering som aldrig vänds i förlust. -Henry David Thoreau Erkänn alltid dina misstag
utan att tveka. Det invaggar dina överordnade i förtroende och ger dig tillfälle
att begå fler. - Mark Twain Säg aldrig sanningar om du
vill behålla dina vänner. - H.P. Det verkliga med en plats
är vad folk minns av den. - C.K. Den som har tålamod har
allt. -Benjamin Franklin Inte nog med att kvinnogöra
aldrig tar slut - det kommer hela tiden nya definitioner på det också! - B.C. Om vi kunde höra varandras böner skulle Gud kanske bli lite avlastad. -A.B. Enkelheten satt på sin
spets blir till elegans. - J.F. Barn har aldrig varit bra
på att lyssna på sina föräldrar, men heller aldrig försummat att ta efter
dem. -James Baldwin Blir vi inte alltid mållösa i livets största stunder? -Marcel Marceau Man kan klamra sig fast vid
det förflutna så hårt att man inte har armbågsrum för det innevarande. J.G. De farligaste osanningarna är de sanningar som blivit lite friserade. -Georg Christop Lichtenberg
Skönhet kan även finnas i
ett gott utfört dagsverke. - M.S.B. Blanda inte ihop kunskap
och visdom. Det ena lever du av, det andra för.
S.C. Bråk skulle inte vara länge om felet bara låg hos den ena parten. - Ingen är så förtjust i
hemligheter som den som avser att låta dem gå vidare. C.C.C. Gud skapade oss så vist att
vi varken kan klappa oss själva på ryggen eller sparka oss i baken. Guideposts Om du bara är stark nog, så finns det inga prejudikat. -F. Scott Fitzgerald Akta dig för människor som inte vill bli besvärade med detaljerna! -W.F. Ord kan understundom - i
förklarade ögonblick - bli till goda gärningar. -Elie
Wiesel När saker och ting börjar gå din väg, beror det vanligen på att du slutat gå på fel Sida i en
återvändsgränd. -Los Angeles Times Det enda mystiska med
katten är att den beslutade sig för att bli husdjur. -Compton MacKenzie En god lärare försöker
aldrig förklara sin ståndpunkt - han erbjuder en att stå vid sin sida och se
själv. R.I. Ögonblicklig tillgänglighet
utan ständig närvaro är antagligen det bästa beteendet för en mor. L.B. Strängt taget fordrar man
bara tre saker för att vara lycklig: någon att älska, något att göra och något
att hoppas på. -T.B. Ingen bubbla skimrar så
klart och svävar så länge som den bubbla en framgångsrik lärare blåser. Sir William Osler Det finns egentligen inget dåligt väder, bara olika former av bra väder. -J.R. Den värste egoisten är den som aldrig fått upp ögonen för sina egoistiska sidor. -Sigmund Freud Vi måste lära oss att
förlåta, men vi måste också lära oss att inte förolämpa. Det är minst lika
viktigt.
S.T. Människor som är rädda att vara ensamma har ingenting att säga sig själva, - A.N. Ensamhet är inte när ingen
kommer på besök. Ensamhet är när man inte har någon att besöka. -Zero
Hora, Brasilien En vän är en person som
kommer och knackar på min dörr när alla andra har övergett mig. C.M.C. Den som rider på en tiger
upptäcker snart att det är svårt att sitta av. -Kinesiskt ordspråk Det är bättre att vara
alltför godtrogen än alltför klentrogen. Kinesiskt ordspråk Om man funderar för länge
på att göra en sak förblir den ofta ogjord. - E.Y. Jag tycker om ordet
"indolens". Det gör min lättja salongsfähig. -B.W. Det finns inget bättre lån
än ett förstående öra. -F.T. Amerika uppfann inte de
mänskliga rättigheterna. I själva verket är det tvärtom. De mänskliga
rättigheterna uppfann Amerika. -Jimmy Carte Lek betraktas ofta som
motsatsen till inlärning. Men för barn är leken inlärning. Den är barndomens
arbete. F.R. En pojke på en bondgård ser
ett flygplan uppe i luften och längtar bort. En flygplanspassagerare ser
bondgården... och längtar hem. - C.B. Jag tycker fortfarande att
varje dag är för kort för alla tankar jag vill tänka, alla promenader jag vill
ta, alla böcker jag vill läsa och alla vänner jag vill träffa. - J.B. Man har rätt att ha fel i
en demokrati. - C.P. Ingen kan göra för barn vad
far- och morföräldrar gör. De strör på något vis stjärnstoft över barnens
liv. -Alex Haley Det sätt på vilket en gåva
ges är mera värt än gåvan själv. - Corneille Inga bojor kan hålla ihop
ett äktenskap. Det är hundratals små trådar som syr samman människor genom
åren. -Simone Signoret I samvetsfrågor finns det
ingen plats för majoritetens lag. -Mahatma Gandhi Jag är trött på allt detta
nonsens om att skönheten bara sitter på utsidan. Det är djupt nog. Vad vill ni
ha - en bedårande bukspottkörtel? -J.K. Den effektivaste metoden
att få maximal uppmärksamhet är att göra ett dundrande misstag. D.D.H. Vi måste värna om våra
motståndares yttrandefrihet eftersom vi måste få höra vad de har att säga. -Walter
Lippman Sanningen är sällan
finklädd. - M.L. Ska man hålla sig ung, så
är andlig upplyftning mycket bättre än en ansiktslyftning. M.B. Intet sker som inte först
har drömts. -Carl Sandburg Vi kan inte tänka oss hur
våra liv skulle kunna bli besvärligare än de är - men det kan riksdagen. C.H. Sommarens överflöd har inget fast pris; juni kan gå till den fattigaste kunden. -James Russell Lowell När aktningen för sanning
är borta eller ens försvagad blir allting tvivelaktigt. -Den helige Augustinus Behandla barnet som om det
redan vore den människa det skulle kunna bli. H.G. I tider som dessa är det en
tröst att tänka på att det alltid har funnits tider som dessa. P.H. Kunskap är inget medel, den
är ett självändamål. - R.A.H. Om människokroppen erkände
sådant som plåga och besvikelse skulle ingen människa springa maraton, föda
barn eller spela fotboll. - C.F. Ta arbetet på allvar, men inte dig själv. -C.W.M. Det är inte den som har för
lite som är fattig, utan den som önskar sig mer. Seneca Allting är möjligt tills
det är bevisat att det är omöjligt - och till och med då är det omöjliga kanske
bara omöjligt än så länge. -Pearl Buck Uppväxtåren är som ett hus
på flyttdagen - en tillfällig oreda, -J.E.W. Inte ens diktarna har kunnat mäta hur mycket ett hjärta kan rymma. -Zelda Fitzgerald Ett rykte utan ben att stå
på kan ändå springa långt. - J.T. Alltför Stor enighet dödar
alla Samtal. -Eldridge Cleaver Att leva bara för ett
framtida mål är ytligt. Det är inte toppen som är mödan värd, det är bergets
skrovliga sidor. R.P. Ingenting kan hålla stånd
mot skrattets stormanlopp. - Mark Twain Det bästa botemedlet mot
sömnlöshet är en måndagsmorgon. - S.C. Det är bara i språkets
underbara värld man kan få det hett om öronen när man är ute på hal is. E.L. Det är fortfarande den
enskilda människans arbete som kan föra mänskligheten framåt. -Igor Sikorsky Grundliga förberedelser gör det lättare för rena rama turen att verka. -J.P. Det kan finnas tillfallen
då vi är förhindrade att slåss mot orättvisor, men vi får aldrig underlåta att
protestera mot dem. -Elie Wiesel Humor är ett kärleksfullt
sätt att kommunicera. -Leo Rosten Kärlek är ett spel för två
som bara kan vinnas av två. -Eva Gabor Man kan inte alltid rätta
sig efter experter. Om man frågar en kalkon hur man ska späcka en kalkon svarar
den säkert: med gräshoppor, grus och maskar. - C.T. Ingenting är så stärkande
för självkänslan som när vi upptäcker våra dåliga egenskaper hos våra förfäder.
Då tycker vi att vi far förlåtelse för våra synder. -V.W.B. Servera aldrig måltiderna
på utsatt tid - de som får svälta en stund tycker allt är gott. - Quote Magazine I dag semestrar folk på
platser som förr bara gästades av skeppsbrutna. D.L. Ar det någon som kommer
ihåg vem vi skyllde begångna misstag på innan datorn fanns? -
G.T. Näst efter jogging består
dagens vanligaste motion i att hjälpa nyskilda vänner att flytta. D.F. Ingenting i världen kan
ersätta de moderna baddräkterna. Bara ingenting! - K.K.
|
|||
Senast uppdaterad 2006-09-02 09:04 |