Missionen på Estländska öarne (Nuckö) |
Skrivet av Göteborgs Weckoblad |
2012-06-29 17:21 |
Missionen på Estländska öarne
Missionären L. J. Österblom skrifver under den 1 d:s bland
annat följande, som vi efter Hemlandsvännen återgifva: För fyra år sedan
uppstod en väckelse på Nuckö bland svenskarne i de vestligaste byarne, men de
längre inåt fastlandet boende logo deråt och fingo således ingen del af
välsignelsen, med undantag af några helt få. Nu deremot har en väckelse
uppstått just i dessa byar, och det menskliga redskapet härtill (förutom våra
kände bröder) synes vara en gammal gubbe. Denne led ständigt af, att kärleken
hos de få, som älskade Jesus, förkolnade. Denna börda blef honom så tung till
slut, att han vid jultiden sammankallade de kristne och frågade, om de icke
ville gå tillsammans om aftnarne och läsa Guds ord och bedja. Detta blef
enhälligt antaget. Hvarje qväll gingo de sålunda tillsammans än här och än der
efter som turen kom, läste något Guds ord och bådo, men ännu blott hos de
troende. Så fortsatte de till fram emot påsk, då de inbjödo äfven andra att
komma till dem. Härigenom har nu en väckelse uppstått, som gripit och griper
omkring sig mer och mer. Att mycket, ja man kan ju säga allt, vid en sådan väckelse
förefaller den oinvigde som dårskap, det är icke att undra på, då ju vår Herre
lärt oss, att den naturliga menniskan förnimmer intet af hvad Guds Ande
tillhör, det är för henne en galenskap. Ja månget Guds barn, t.o.m. öfvade
sinnen skola väl mången gång stöta sig på, att Herren icke går den gamla
utstakade vägen. Men det hjelper icke. Gud är Gud, och han går hvilken väg han
vill. När den frukten framkommer, som heter kärlek, och som hvarken är emot
lagen eller evangelium, så måste jag anse verket från Gud, ty kärlek är af Gud.
Men efter nu menniskan icke känner igen sin Faders röst, der han kommer
gångande i lustgården, så är tydligt, att mången gömmer sig, förskansar sig och
strider deremot, som för ett spöke, ja, en ond ande. En af Thoréns elever läste en afton i en by och blef då tre
gånger afbruten af en gumma, för hvilken syndabördan blef så tung, att hon
måste falla ned och ropa högt till Gud om förbarmande. Häröfver förlustade sig
trenne ynglingar. De två af dem gingo något före ut och då blef fråga, om någon
af dem hade bränvin, men då hos ingen sådant fans, tröstade de sig med, att väl
den tredje skulle ha. Denne, härom tillfrågad, då han kom ut, sade: Jag supa
bränvin, jag står mitt i helvete!" De tvåförstnämda blefvo då helt
förskräckta, och alla tre gingo åter in och lågo snart som gumman, den de hade
belett, och ropade om nåd och syndaförlåtelse. I en annan by fans en bonde, som var mycket fiendtlig mot
den nya rörelsen. Han kan dock icke hålla sig, utan vill gå och se, hvad de ha
för sig. När då hans hustru förebrår honom, att han icke stannar hemma, svaras
helt käckt: Jag skall blott gå dit och se, hvad de göra, men icke skall jag
krypa på golfvet, som det säges, de andra göra, jag är stark nog att bära mina
synder sjelf." Mannen hade dock alldeles missräknat sig på sin styrka, ty
om en liten stund efter ankomsten till bönemötet, ligger äfven denne Saulus slagen
till jorden af Herrens kraftiga hand. Väckelsen berör denna gång äfven esterna. I en estby, dit Thoréns hjelplärare blef skickad, för att se till, huru der tillgick, var allt folket församladt i bönhuset. Just som han inträdde, ligger en hans brorson om 9 år och ropar om nåd. Då läraren frågar om han är sjuk, och hvarför han icke stiger upp, svaras: jag kan icke, ty jag har ännu icke fått den helige Ande. Långa vägar ifrån komma menniskor och fråga, hvad för en tro de fått på Nuckö, efter som de icke dricka bränvin. En rysk lärare, hvilken jag hörde tala om väckelserna, och som syntes vara mycket angelägen att få veta, om de voro från Gud, försäkrade, att sådant förekommer aldrig i grekiska kyrkan. Ej heller hade han förr hört eller sett sådant förekomma i Estland.
Ur Göteborgs Weckoblad, n:r 22, 29.05.1879, sid 3 Scanning och redigering Elof Granholm 29.06.2012 |
Senast uppdaterad 2012-06-29 17:23 |