Finlandssvenskheten i dagens Amerika |
Skrivet av Norman Westerberg | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
2005-12-19 10:49 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Normans Westerbergs festtal vid Svenska folkskolans
vänners (SFVs) årsmöte den 31 mars 2004 publiceras här i något förkortad
version. Vi tackar såväl Norman Westerberg själv som SFVs kanslichef/SFVs
organs Svenskbygdens chefredaktör Christoffer Grönholm för möjligheten att få
publicera föredraget här i elektronisk form. Föredraget finns även i
Svenskbygden 2/2004 Norman Westerberg är suppleant för vice talmannen med
ansvar för regionen USA och Latinamerika i UFP, Marja Snyder, och tidigare vice
talman för samma område. Norman Westerberg ingår även Arbetsgruppen
Utlandsfinlandssvenskarna som erhållit bidrag från Svenska kulturfonden i
Finland för att utveckla vår finlandssvenska region inom UFP. Se t ex
regionrapporten för våren 2004 publicerad här för mer om detta. Barbro Allardt Ljunggren Reflexioner kring finlandssvenskhet i dagens Amerika Norman Westerberg / SFVs årsmöte 31.3.2004 i Helsingfors (Förkortad upplaga) När jag med familj bodde
i Seattle åren 1967-69 hade vi knappast någon kontakt med finländare eller andra
nordbor. Vi var i USA för att starta ett dotterbolag till ett finländskt
företag, och det var ett dygnet runt projekt. Situationen var en annan när vi
efter tio år vid högkvarteret i Helsingfors återvände till Seattle 1979 på en ny
arbetskommendering, som småningom ledde till att vi blev stadigt bosatta vid
amerikanska nordvästkusten. Nu är vi pensionerade och har alla tre barn med fyra
barnbarn i närheten. Det började med att vi och några finländska
arbetskamrater beslöt att deltaga i en festmiddag på Finlands
självständighetsdag, ordnad av rätt nystartade Finlandia Foundation Seattle
Chapter. Fyra av oss var sångare och tyckte att den lilla kören som uppträdde
verkade ynklig, så vi anmälde oss bums och blev aktiva medlemmar i Finnish
Choral Society of Seattle. Vår ackompanjatör var John Sundsten, född i Munsala,
och välkänd inom musikvärlden här. Via John kom jag också i kontakt med andra
ättlingar till finlandssvenska immigranter. Under övningspauser sade han ofta
kom Norman så går vi ut och tar en rök och pratar svenska. Vid min sida sjöng
finska kyrkans präst och det ledde till att vi blev medlemmar i Finnish Lutheran
Church. Därifrån var steget kort till medverkan i mycket annat nordiskt, bland
annat startandet av en finsk-amerikansk handelskammare (1981) och framförallt
Swedish Finn Historical Society (1991). Under de senaste tio åren har
jag som huvudhobby sysslat med att samla och tolka uppgifter om nordiska
immigranter i Nord-Amerika. Folkräkning (Census) i USA hålles vart tionde år,
senast den 1 april 2000. Vid US Census 1980 introducerades en ny fråga: What is
this persons ancestry or ethnic origin?, dvs Vilken är din etnicitet eller
börd?. Jag har valt att i det följande kort använda utrycket etnicitet på
svenska. I vidstånde tabell ges svaren på den frågan från Census 2000: Cirka 4,5
miljoner med norsk, 4.0 miljoner svensk, över 1,4 miljoner dansk, och 620,000
med finländsk (Finnish) etnicitet. Dessutom anger närmare en halv miljon bara
skandinavisk etnicitet. I frågeformuläret finns utrymme för mer än en etnicitet,
och t.ex. som finländsk räknas alla de som svarat enbart finländsk plus de
som svarat finländsk som första eller andra altrnativ när flere etniciteter
nämnda. Om man vill addera personer med nordisk etnicitet måste man därför
subtrahera 600.000 (antalet personer med dubbel nordisk etnicitet) från summan
11,0 miljoner i tabellen. Notera att jämfört med situationen vid US Census 1990
har antalet personer med norsk etnicitet ökat med 16%, medan antalet med svensk,
dansk ock enbart skandivisk etnicitet kraftigt minskat. Sammanlagt har dessa
skandinaver minskat med 5%, eller med samma procenttal som finländarna. Vi vet
att norsk identitet är stark och populär bland immigranterna, men resultatet
var nog först överraskande. Jag fann snabbt en trovärdig förklaring: På
frågeformuläret ges alltid ett dussin exempel på etnicitet, och år 2000 nämndes
för första gången en nordisk etnicitet Norwegian! Det var nog en alltför
ledande fråga för många med blandad skandinavisk bakgrund. I tabellen
har jag tagit med min uppskattning av antalet immigranter som före år 1930 kom
för att stanna i USA från de nordiska länderna. Om man dividerar talen för
etnicitet med antalet tidiga immigranter kan man undra varför förhållandet bara
är ca 3 för finländarna medan det är 4-6 för de övriga. Förklaringen är enkel:
finländarna kom i medeltal ca tjugo år senare än de andra (hälften av de 220.000
anlände först under toppåren 1900-1910), familjestorleken var redan mindre,
fritt farmland utdelades ej mera, många fick tuffa jobb i gruvor och skogar och
dog unga. Efter 1930 följde en 20-års period med minimal immigration på grund av
depressionen och andra världskriget. Under de senaste femtio åren har endast ca
25.000 finländare emigrerat till USA, inte mycket mer än antalet immigranter
under enbart ett toppår för hundra år sedan. Man räknar med att ca
45.000 (eller 20%) av de finländska immigranterna före år 1930 var
finlandssvenskar. Över 100.000 personer borde idag veta att de har sina rötter i
Svenskfinland. Hur många av dem som vid folkräkningen svarat Finnish ancestry
är ovisst, då vi vet att mången föredrar att kalla sig svensk. En
finlandssvensk etnicitet känner US Census ej till. Den enda minoritetsgruppen
på listan är French Canadian, med över två miljoner anhängare. I rundade siffror
uppskattar jag att det idag i USA bor 1500 Finland-födda och omkring 10.000
andragenerationen finlandssvenskar, och att max 2000 av dessa svarat Swedish
på Censusfrågan talar denna person ett språk annat än engelska hemma?.
Vi finlandssvenskar är alltså en minoritet på cirka en procent bland
tio miljoner amerikaner med nordiska rötter, och verkligt få bland landets 300
miljoner invånare. Det är ej underligt att de flesta av de talrika
organisationer (både finska och finlandsvenska) som växte upp med början ca 100
år sedan, och kulminerade på 1930-talet, ej längre finns eller behövs. Anders
Myhrmans verk Finlandssvenskar i Amerika (utgiven av Svenska
Litteratursällskapet i Finland, 1972) är en guldgruva. Den innehåller
information om hundratals finlandssvenska organizationer och personerna bakom
dem. Under 1970-talets början ledde också Lars Huldén expeditioner till Amerika
och intervjuade ca 600 personer och nedtecknade deras berättelser. I många fall
ingick Svensk-Finska i organizationsnamnet (Svensk-Finska Lutherska
Församlingen, Svensk-Finska Babtistförsamlingen, etc). De lokala logerna hade
ofta förtjusande namn, som Myran, Lifvets stjärna, Senapskornet. År 1921
sammanslogs Svensk-Finska Sjukhjälpsförbundet och Svensk-Finska
Nykterhetsföbundet och bildade Runeberg Orden (som senare bytte namn till
International Order of Runeberg kort IOR). Medlemskapet i IOR steg
på 1930-talet till närmare 10.000. Idag har det sjunkit till 700, av vilka hela
600 bor i västkuststaterna, fördelade på 20 loger. Den finlandsvenska tidningen
Finska Amerikanaren, grundad 1896, bytte namn till Norden år1935, då antalet
betalande prenumeranter var ca 3500. Idag räknar den duktiga redaktören Erik
Hermans med 600 läsare, om de är två per tidning. Då och då dyker en insändare
upp med förslag till mera artiklar på engelska. Det väcker sällan till debatt,
men jag för min del älskar att läsa om allt intressant som händer i de olika
regionerna (Österbotten, Åland, Åboland och Nyland). Det vore ej detsamma att
läsa på engelska, och de engelskspråkliga torde ej ha intresse för händelser i
sina förfäders hemkommuner. Mången svensktalande amerika-finländare
har sällan tillfälle använda sitt modersmål. Det finns dock områden där den
kritiska massan överstiges. Man läser ibland med avund om trevliga
sammankomster vid Scandinavian Club i Connecticut, som har egen klubblokal och
ännu över 400 medlemmar (den bildades genom en sammanslagning av Swedish
Athletic Club och finlandsvenska Norden Society). I New York har nyligen en
mindre grupp finlandsvenskar, under namnet NYFS (New York Finlandssvenskar),
börjat ordna trevliga sitsar när det beger sig. Finländarna i
Seattle-området hör till de mest aktiva i organisationssammanhang i USA. Enligt
Census 2000 bor 3300 personer med finländsk etnicitet i staden Seattle, och tar
man med kringliggande förstäder och kommuner närmar sig antalet 10.000. Grovt
kan man antaga att ca en tiondedel har finlandssvenska rötter. Förutom de lokala
IOR logerna och deras just 100-åriga finskspråkiga motsvarighet Yhdistyneet
Suomalaiset Kaleva Veljet ja Sisaret Maja 11, finns det ett dussin finländska
specialföreningar. Finska kyrkan har gudstjänst på finska varannan söndag,
församlingen har ca 150 medlemmar, av vilka 10 har svenska som modersmål. På
Svenska Dagen i november hålles predikan på svenska. Det finns två mycket aktiva
finska folkdanslag. Vår blandade kör mönstrar nu närmare tjugofem sångare, av
vilka sju har finlandsvenska rötter. Ordförande är Eva Sebbas-Männistö (från
Molpe) och hennes dotter Maria är vår körledare. Den finska skolan har ett
femtiotal elever, de små (under 5 år) träffas på tordagsfömiddagar, de äldre
barnen på lördagarna. Finlandia Foundation Seattle Chapter ordnar bl.a.
Själständighetsfesten den 6 december, och utger ett nyhetsblad där kommande
finländska och nordiska evenmang kungöres. Finnish American Chamber of Commerce
of the Northwest ordnar årligen flere lunchmöten, ofta med gästföreläsare från
Finlands industri. Finlandssvenskar är aktiva i dessa organisationer, ofta i
ledarställning, liksom också i de viktiga nordiska instituten i Seattle. Den
skandinaviska fakulteten vid University of Washington har nio professurer (sedan
1990 också en finländsk), och det unika nordiska emigrantmuseet (Nordic Heritage
Museum) fyller tjugofem nästa år. Det ges många tillfällen att tala
svenska. Det viktigaste som hänt på den finlandssvenska fronten i
Amerika är definitivt grundandet av Swedish Finn Historical Society, kort SFHS,
år 1991. Föreningen har idag över 600 medlemmar, inkluderande ett femtiotal i
Norden, och publicerar sin populära SFHS Quarterly fyra gånger årligen.
Initiativet till denna intresseorganisation, med syfte att bevara det
finlandsvenska kulturarvet bland emigranternas ättlingar, togs av Suzanne Alskog
som snart fick hjälp med att utforma sin idé av Nile Thompson, en fjärde
generationen finlandssvensk. Släktforskaren Sue, med tyskt ursprung, hade
genom sin make Cliff Alskog (rötter i Malax) kontakter med finlandsvenskar.
Föreningen fick till en början gratis utnyttja utrymmen i en kyrka. Samlingarna
av böcker och andra dokument ökade dock snabbt, och behovet av utrymme för de
många frivilliga som samlas för att sköta arkivering och hjälpa folk på traven
med släktutredningar, samt plats för datorer, ledde snart till att SFHS var
tvungen att hyra lämpligare lokaler. Nu finns arkivet i Ballard, känt som
Seattles skandinaviska stadsdel. Kansliet och arkivet är öppet varje måndag och
torsdag på förmiddagen, och vid behov för besökande forskare enligt
överenkommelse. Under de senaste åren har vi haft förmånen se många
prominenta gästtalare från Finland vid våra årsmöten, nämligen Lars Huldén,
Ann-Mari Häggman och Christoffer Grönholm. Det kännbara verksamhetsbidraget från
SFV år 2003 var välkommet för stabiliseringen av föreningens ekonomi, och
sporrade till nya krafttag. Nuvarande ordförande är energiska och kreativa
Syrene Forsman. SFHS uppgift är ju närmast att tillhanda information, men man
ordnar också bl.a. en sommarfest och en uppskattad Luciafest. Vid årsmötet den 7
mars detta år var Hasse Nygård från Vanda festtalare. Hasse är skaparen av SFHS
hemsida (www.sfhs.eget.net) som har blivit enormt populär och besökt av 17.000
personer sedan senaste september. Dess Finlander program är ett
diskussionsforum för olika intressegrupper (historia, kultur, genealogi, böcker,
matrecept, etc). I sitt föredrag berättade Hasse nu om sitt nyaste initiativ,
det såkallade Talko projektet, som kombinerar genealogisk information insänt
av SFHS medlemmar och andra intresserade personer. Redan finns över en miljon
personnamn införda i systemet. Det har visat sig vara ett lyckat och
förenande drag att föreningen antog namnet Swedish Finn Historical Society.
Swedish Finn ingick som nämnts allmänt för ett sekel sedan i finlandssvenska
organisationers namn. Dessutom är Swedish Finn i konformitet med amerikanskt
språkbruk (jfr med Finnish American, French Canadian, German American, osv), dvs
en person som bor i Finland med svensk anknytning, i vårt fall närmast språklig.
Jag vill ännu nämna FinnFest USA, den stora årliga folkfesten som
beroende på festorten drar till sig en publik på 3000- 6000 för fyra dagar med
musik, dans, föredrag och ett populärt marknadstorg. Det hela startade i
Minneapolis sommaren 1983. Vi har arrangerade evenemanget i Seattle år 1989 och
andra gången år 1999 då Elisabeth Rehn var hedersgäst. I år hölls festen i Lake
Worth, Florida, undantagsvis i februari. Vid de senaste tio festerna har SFHS
presenterat en egen utställning, vanligen beskrivande finlandssvenska insatser i
den lokala regionen. Det verkar som om år för år antalet finlandssvenska
festdeltagare ökar. Man kanske inser att det går bra att umgås med finnarna, vi
har ju ett gemensamt språk engelska och det gemensamma gamla landet
Finland. I Florida väckte SFHS utställningen prominenta finlandsvenskar i
Amerika stor uppmärksamhet över språkgränserna, och Finlands president Tarja
Halonen med gemål dröjde länge på platsen. Susanne Österlund-Pötzsch
doktorerade i höstas vid Åbo Akademi med sin avhandling Etnisk identitet hos
finlandssvenska ättlingar i Nordamerika (utgiven av Svenska litteratursällskapet
i Finland), som bär titeln American Plus. Avhandligen är magnifik, och
utrycket American Plus en pärla. Tillåt mig citera några av Susannes
ordvändningar: En central orsak till att så många euroamerikanska ättlingar
fortsättningsvis väljer att inkludera etniska manifestioner i sina liv är det
etniska arvets potential att skänka traditioner och trivsel. Det etniska arvet
kan erbjuda nöje i form av mat, performativa traditioner som dans och musik,
festivaler, årshögtider osv. Det finns inte längre någon motsättning mellan
att vara amerikan och uttrycka en skandinavisk etnicitet. Faktum är att det på
sätt och vis kan ses som en del av den amerikanska etniciteten att ha, och i
viss mån betona, en härstamning utanför USA. Den utomamerikanska etniciteten kan
hjälpa till att definiera en som amerikan. Välformulerade tankar.
Avhandlingens sammanfattande diskussion är rubricerad Livets rosett eller att
vara American Plus. Vid US Census 2000 angav 620.000 finländsk
etnicitet, av vilka över en halv million är ättlingar i tredje, fjärde, eller
femte led till immigranterna. Idag är nyinflyttningen till USA bara ca 500
finländare per år, samtidigt som närmare 10.000 finländare besöker landet
tillfälligt för studier, temporärt arbetsförhållande, eller som diplomater och
medarbetare i internationella organ. Aktuella frågor är huruvida dessa två
grupper (immigrantättlingarna och nykomlingarna) kan finna aktiviteter av
gemensamt intresse, och vad man kunde göra för att skapa förutsättningar till
det. Med posten kom just numret 1/2004 av FRIS tidskrift
finlandssvensken, som innehöll många intressanta tankar om framtiden för
finlandssvenskarna och deras organisationer i Sverige. Där hänvisas också till
ett samtalsmöte den 21 februari ordnat av FRIS i samarbete med Finlands ambassad
i Stockholm. Temat var Finlandssvenskhet i Sverige. Vad är det? Jag ser med
spänning fram emot svar på frågan i nästa nummer. Jag tror vi har mycket att
vinna med att utbyta erfarenheter och idéer från olika länder.
Tabellen finns som bilaga
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Senast uppdaterad 2005-12-19 10:50 |