Pilgrimskyrkan i Bronx såldes |
Skrivet av Edvin Strandén |
2005-08-29 12:19 |
PILGRIMSKYRKAN I BRONX
SÅLDES Terjärvförsamlingen i New
York Den svensk-finska lutherska
församlingen eller Pilgrimsförsamlingen i Bronx , New York har upplösts, församlingsarbetet
har upphört och kyrkan har blivit såld. Emigranten Vendla Jansson
mångårig stöttepelare i Pilgrimskyrkan - berättade om kyrkan, församlingen och om slutet vid en
kyrkokonsert i Terjärv kyrka den 16 juli 1977. De flesta medlemmarna hade
kommit från Ter järv och fru
Jansson hade fått i uppdrag att överlämna två vaser till Terjärv kyrka.
Vi låter Vendla Jansson berätta: -Församlingen kom till
stånd 1913 under pastor Johannes Nyströms ledning. Många från svenska Österbotten
närde en önskan att få en svensk-finländsk luthersk församling. År 1914
kallades pastor Johannes Gullans till New York. Där fanns då bara 70 medlemmar.
Två avdelningar bildades. Den ena i Brooklyn och den andra i Bronx, New York.
Var den lilla församlingen fattig i jordiska ägodelar, så var den inte fattig
på tro och hopp. De vågade stora ting - inte i egen kraft - och Gud välsignade
deras strävanden. År 1919 ombildades New York
församlingen till självständig församling. Den hade då 126 medlemmar och 40
barn. Under 1920-talet kom ju många emigranter till New York. Terjärv-huset, som vårt kooperativa hus
kallades, var alltid fullt av nykomlingar från Finland. Det var naturligt, att
de inskrevs i församlingen och drog sitt strå till stacken. Då ännu hölls
gudstjänster på svenska. 1926 köptes vår tomt för
kyrkan, nära till de tre kooperativ husen där största delen av våra medlemmar
bodde. Hittills hade vi hyrt en tysk
luthersk kyrka i Bronx. År 1927 lades hörnstenen och i maj följande år invigdes
kyrkan. Bara nedre våningen var då förfärdigad. Men depressionsåren kom. Då
blev det svårt att möta utgifterna. Byggnadslånet var stort. Vi fick då en
vicepastor Moses Olson. För ungdomens skull och för att om möjligt få engelsktalande
lutheraner i Highbridge Bronx med så ändrades namnet 1935 till Pilgrim
Lutherska kyrka. Vid gudstjänsterna användes engelska språket. Men svenska
möten hölls en gång i månaden. Våra män var ju goda fackmän.
Men många var arbetslösa i månader, ja
år. Då föddes tanken genom pastor Olsons inflytande, att förfärdiga övre
våningen, själva, kyrkan, efterhand som medel för materialanskaffning fanns. Allt
arbete utfördes utan ersättning. Förste gudstjänsten julottan - hölls
julmorgonen 1935. Det skulle vara mycket att
berätta från 1940-50-talen. Vår kyrka var vårt andliga hem. Där samlades vi
flera kvällar i veckan, till övningar, möten o.s.v. Det var Pilgrims
blomstringstid. År 1949 började vi planera
för att fira 50-årsjubileum. Vi satte som mål att avbetala skulden.
Jubileumsfesten firades den 16 oktober bl.a. med en ceremoni då vårt "mortgage"
eller amorteringslån d.v.s. skuldbrev
brändes. Nu tyckte vi att framtiden var tryggad. Den dagen visste vi att Gud
hade gjort stora ting. Han har ju sagt: -Varen frimodiga och arbeten, ty jag
är med eder. Som alla vet, så har stora,
förändringar skett i staden New York de senaste 10-20 åren. Den yngre
generationen har flyttat till landsorten i egna hem. Så reste många till Finland, en stor del till
Terjärv. De äldre fick hembud, en efter en. De hade verkat medan dagen var, men
natten kom. De fick gå in i den eviga vilan. Åren 1960 - 70 var
bekymmersamma. Vi hade då en gemensam pastor, Stone, med en tysk luthersk
församling i närheten. De hade samma ekonomiska bekymmer som vi. Det beslöts att
båda församlingarna skulle sammanslås. De överflyttade till vår kyrka. Den var
i bättre skick och närmare till buss- och tunnelvägen. Då ändrades namnet igen
till Evangelical Luth. Chursh of Holy Comfortes, deras kyrkas namn, som var
äldre än vår.
Då anställdes även en vicepastor
som hjälp för pastor Stone. Han åtog sig att arbeta bland de nyinflyttade,
negrer och Puertoricaner. Vi ville visa
att det också för dem fanns en öppen dörr. Pastor Bognell var en energisk person, ordnade med sociala program i
mötessalen, gav råd och hjälp. Under sommaren ordnade kyrkostyrelsen så att
några studerande arbetade med barnen. Men vi fick inga nya kyrkobesökare eller medlemmar. Negrer och Puertoricaner
är för det mesta baptister, katoliker, metodister o.s.v. Men majoriteten av befolkningen var inga
kyrkobesökare alls. Då alla ansträngningar misslyckades och det blev kostsamt
för församlingen att ha en extra pastor
så måste den verksamheten upphöra. I mars 1976 beslöt
kyrkostyrelsen att kalla till församlingsmöte för att rösta om vi kunde
fortsätta med vår verksamhet eller upphöra. Rösterna föll 20 för att fortsätta,
15 för att upphöra. Pilgrims forna medlemmar ville inte sälja kyrkan, men vi
såg klart att det inte gick längre. Med 28.000 dollars årsbudget och bara 15
äldre pensionerade personer som bodde nära nog att komma till kyrkan så förstod
vi att vi befann oss på "ett sjunkande skepp". N. Y lutherska synoden
tog då över och beslöt att de medel, över 50.000 $, som ännu fanns kvar borde
användas för andra missionsarbeten inom synoden. Kyrkan såldes åt en negerpingstvänsförsamling
i Harlem. Vi hoppas och ber att de skall kunna samla de nyinflyttade till sina
möten. Nu till sist vill jag
berätta om vår sista gudstjänst den 1 maj detta år (1977). Den hölls kl. 3.oo.e.m.
för att alla f.d. medlemmar, som hade uppgifter i sina nya församlingar att
fullgöra, skulle kunna vara med. De var ju engagerade i kyrkokörer
,söndagsskolor o.s.v. Brev hade sänts till forna
församlingsmedlemmar. De inbjöds att komma med. till avslutningsgudstjänsten.
Och de kom från Connecticut, New Jersey, Long Island, Hillside, ja ända från
Texas. Kyrkan var fullsatt. Vi som var kvar behövde deras bevis av förståelse
och deltagande. Ni skulle ha hört sången. Det påminde om det vi tidigare
upplevt. En av sångerna var "Faith of Our Fathers living still"
översatt Fädernas tro lever än, även om tempelmurarna falla. Det var både
sorgetårar och glädjetårar som trängde sig fram. De visade att de fått ett
värdefullt arv från fädernas kyrka. Så hade brev också blivit sänt till forna
körmedlemmar. De uppmanades att komma en timme tidigare för att välja och inöva
sånger. Största delen av tiden gick åt för att välja sånger. Då vi ställde upp
oss - 31 personer - för att sjunga så sade Algot Björk - som i 40 år varit vår
orgelnist och körledare (en stor del av tiden utan lön) att vi har läst i vår
bibel om Jesu underverk, att nu ber vi om ett under, om sången skall gå. Vi
sjöng: Herren är min herde, mig skall intet fattas, osv. En vacker
tonsättning och jag tror att kören aldrig sjungit bättre. Texten för dagen var
från Joh. 10: 28-30, Mina får höra min röst och jag känner dem och de följa
mig och jag giver dem evigt liv och de skola icke förgås evinnerligen och
ingen skall rycka dom ur min hand. Så kom vi till den mest
gripande akten, då altaret skulle avklädas. Tre systrar, som konfirmerades för några
år sedan, gick upp till altaret. Två tog varsin ljusstake, den tredje korset.
De följdes av två kvinnor från kyrkostyrelsen med nattvardskärlen och en med
den stora bibeln följd av vår pastor och andra gästande pastorer. Hela
församlingen följde efter och gick ut på gatan. Vi stod där tysta och
nedstämda. Då låste vår pastor kyrkdörren; det var knappt ett torrt öga. Efteråt gick vi in i nedre
våningen där servering hade ordnats. Kören sjöng ännu några sånger. Vår pastor
avtackades och vi gav honom som minne ett blad från en bibel från 1200-talet,
skrivet av klostermunkar.Vi visste att det skulle bli ett värdefullt minne för
honom. Ja, kyrkan är ju bara en
byggnad. Det är vi som är församlingen. "En allmännelig kyrka, de heligas
samfund" som vi läser i vår
trosbekännelse. Det är för oss att vittna och arbeta för Guds rike var än vi bor. Och slutligen - varför jag
står här. Jag blev ålagd en speciell uppgift. Därför vill jag nu överlämna dessa
vaser till Terjärv församling därifrån största delen av våra medlemmar kommit.
Vaserna blev donerade till vår svenskfinska lutherska kyrka i New York 1926. De
har stått på vårt altare i många år. De överlämnas, med en hjärtevarm hälsning
från vår forna lutherska kyrka i Bronx. Må Gud välsigna det kyrkliga arbetet
här i Terjärv. Vendla Johanna Jansson dog
hastigt efter en kort sjukdom den 26 januari 1978. Hon var född i New York, USA
den 23 december 1903. År 1926 gifte hon sig med Terjärvbon Fride Jansson. Han avled 1965. I äktenskapet
föddes fyra barn. Även om Vendla Jansson, född Holm, var född i USA räknade hon
Finland - och Terjärv - som sitt andra fosterland och besökte "hemorten"
många gånger. Edvin Strandén Släkt och Hävd nr 20/1979 |
Senast uppdaterad 2005-09-20 11:22 |