Svenskbyn i Karelen NYA BILDER! |
Skrivet av Ruth Dahl |
2005-08-28 23:39 |
SVENSKBYN I KARELEN I början av augusti 1939
medan det ännu var fred i Europa befann jag mig på resa i Karelen. Jag hade
besökt den lilla ryska krukmakarbyn Kyyrölä ute på Näset och Mola kyrkby, som
ligger fem kilometer därifrån och där min make har vuxit upp. Solskenet
strilade milt genom de lummiga trädkronorna på den lilla kyrkogården på åsen
vid Mola kyrka. Mina svärföräldrar äro begravda där. Nedanför sluttningen
glittrade den drömmande lilla sjön så blått mellan björkarnas stammar. Allt var
vila och frid i denna vackra vrå av Karelen. Senaste vinter ha striderna stått
heta just här, kyrkan har blivit lågornas rov och endast de döda, som sova
under mullen, äro omedvetna om de härjningar som gått fram i dessa trakter. Men en dag vände jag ryggen
åt Näset och styrde kosan norrut. Jag visste att det någonstans i trakterna
nordväst om Ladoga fanns en liten by, där det bodde svensktalande allmoge. Byn
hette Sorjos och låg åtta kilometer åt Nyslotts-hållet från Elisenvaara station
den stora järnvägsknutpunkten i dessa trakter. Det var trettio grader varmt
i skuggan, när jag kom fram till Elisenvaara och från stationen sökte mig till
gästgivargården för att få tag på en bil, som kunde föra mig till »Sverige»
så kallades den lilla kolonin av den finsktalande befolkningen runt omkring.
En stund senare satt jag i bilen, som på en kvarts timme förflyttade mig till
målet för min färd. Det gick också tåg till Sorjos, men då hade jag fått lov
att vänta en timme. Det är mera än sju
decennier sedan denna svenska allmogekoloni grundades här, mitt i hjärtat av
Karelen. Trots en fullständigt finsk omgivning hade dess medlemmar bevarat
sitt svenska modersmål och sin egenart som det dyrbaraste arvet efter fäderna,
vilka en gång drogo hit från det svenska Österbotten. Det var ett Finlands
Gammal-Svenskby jag hade kommit till, och så här lyder dess historia. Åren 1867 och 1868 utgjorde
en hård nödens tid i Finland. Hunger, barkbröd och tiggarhopar hörde till
ordningen för dagen under de åren, de sista i sitt slag i landet. Frosten gick
skoningslöst fram över tegarna, och människorna dogo av svält vid vägkanterna.
Vandrarlusten har alltid legat österbottningen i blodet, och när frosten
andades död på de magra åkrarna däruppe på slättlanden, hände det en dag år
1867, att tre österbottniska familjer med var sin häst och kärra och det bohag
de kunde ta med sig gåvo sig i väg mot sydost. Många av bygdens karlar hade
färdats vida omkring och av dem hade man hört, att det någonstans i Karelen, i
en kommun som hette Kronoborg, skulle finnas gott om obruten men bördig mark.
Den kunde kanske ge bröd åt hungriga nybyggare, som inte fruktade arbetets
mödor. På den tiden ägdes största delen av Kronoborgs kommun av en rik och mäktig man. Det var hovrådet von Etter. När österbottningarna kommo till honom, ville han låta dem överta några färdiga boställen mot att de blevo torpare på hans ägor. Men österbottningarna vägrade att ta emot de erbjudna torpen. De menade, att torpen ju då måste gå de tidigare innehavarna ur händerna. Det var rättsinnigt gjort, men man får väl tro att det också var den österbottniska frihetsandan som ryggade tillbaka inför tanken att gå som dagsverkare åt en annan låt vara att det var en hög och inflytelserik herre. Längre bort på sina ägor där Sorjos by nu låg hade hovrådet von Etter milsvida skogar, där aldrig en människoboning rests, och hovrådet menade, att om österbottningarna hade lust att flytta dit och röja skogen och bryta mark, så skulle de slippa göra dagsverken åt honom under tio år framåt. Det passade österbottningarna, och med frejdigt mod vände de ryggen åt de färdiga boställena och drogo in i den stora skogen, där ett hårt eller som de själva sade »stint» liv väntade dem. De närmaste människoboningarna lågo på nästan en mils avstånd i Elisenvaara och skogen var full av björnar, som jämt voro framme och revo korna. Och om natten var det ett sådant vargatjut, att man inte ville få en blund i ögonen, isynnerhet om man under höbärgningstiden försökte övernatta i någon utängslada, som låg långa vägar från gården. De första bostäder nybyggarna uppförde åt sig hade bara tre väggar; den fjärde ersattes av en väldig ugn, vars baksida vette direkt ut mot naturen. Så trångt var det inne i de små kojorna, att man inte hade rum för mjölsäcken därinne, utan måste förvara den inbäddad i granris i en grop utanför. Den svenska skolan i Sorjos De tre första familjerna
förblevo inte länge ensamma här i skogen. Man skrev hem och uppmanade sina
vänner där au komma efter. Och det var mången som hörsammade kallelsen, fastän
färden från Österbotten hit på den tiden tog mera tid i anspråk, än vad en
Amerika-resa gör i våra dagar. Men vägens längd var inte den enda
besvärligheten. Tänk till exempel på timmermannen och bleckslagaren Kahlin,
som en dag bröt upp från Nedervetil med hustru, fem barn, häst och kärra och
sextio penni i kontanter i fickan. Han förtjänade sitt och familjens uppehälle
med att göra timmerarbeten och bleckkärl under vägen. Och Kronkvist från
Terjärv, som blev Sorjos-kolonins Starke-Mats. Han kom till fots hela vägen hit
för att se om det lönade sig att ta familjen med, och när han vilat ut en stund
efter sin spatsertur, timrade han ihop en stuga åt sig, och så promenerade han
hem efter familjen. Han blev sedan en betydande person i nybyggarsamhället,
inte minst på grund av sina kroppskrafter. När den sista björnen fälldes i
Sorjos för ungefär fyrtio år sedan var det vått väder, så att bössorna
klickade, och Nalle rök karlarna in på livet. Då högg Kronqvist tag i bjässens
huvud med sina nävar och skrek till de andra: Hugg där! Och någon gav besten
dråpslaget med yxklacken. I Sorjos fanns det ännu förra sommaren många som
mindes den björnens sista färd. Med spelmän i spetsen hade Nalle förts in i
byn, och en av spelmännen bar det klingande namnet Timberbacka. Den historien, liksom Sorjossvenskarnas saga förövrigt, hörde jag i Emil Björklunds stuga, medan solen långsamt sjönk över den välodlade bygden, som sannerligen inte hade något av nybyggarprägel över sig. Nyslagna ängar och vajande sädesfält mötte ögat vart man än blickade. Emil Björklund var hemmansägare här och ordförande i Sorjos svenska folkskolas direktion. Han var en högväxt man, med starka armar och ljust hår och en glimt i ögonvrån, som förrådde att humorn dolde sig innanför den sträva ytan. Han berättade också att man odlade havre, råg och rätt mycket lin för hembruk, då ju linnevävnader ställa sig dyra om de ska köpas. Gårdarna ägdes sedan många år tillbaka av sina innehavare, och när jag i den svala kvällen vandrade längs landsvägen i den lilla byn, kunde jag konstatera att gårdarna voro välskötta. De lågo på behörigt avstånd från varandra och gårdsplanerna kantades av fähus, sädesbodar, uthus och så fanns löftet där förstås, där gårdarnas unga döttrar sovo under sommarmånaderna. En låda med röd och gul krasse lyste ofta helt glatt utanför dörren till »jungfruburen». Allt i denna by bar vittne om att den sega strävan och det tunga arbetet hade krönts med framgång. Jag stannade över natten i Björklunds gård. Den nuvarande ägarn var sonson till en av de tre första nybyggarna. Värdinnan bäddade åt mig i »kammarn» och jag sov gott i den breda sängen med sina grova linnelakan. På morgonen uppvaktades jag med kaffe på säng av en av döttrarna, som samtidigt förärade mig en riva med härliga smultron, som hon nyss plockat ute i skogsbacken. Mitt värdfolk hade tio barn, av vilka fem voro hemma när jag gjorde mitt besök hos dem. Den yngsta var fyra år och sade tydligt och klart sitt namn, när jag frågade vad han hette. Det var Gunnar-Erik. Han liksom syskonen var av en rent svensk typ, och jag kände mig övertygad om att denna familj lovade gott för den svenska återväxten i Sorjos by. Olga Björklund och Gunnar-Erik Det var söndag, och efter
frukosten, som bestod av karelska piroger och fil, vandrade hela familjen och
jag till skolan där gudstjänst skulle hållas. Sorjos hade nämligen fått mycket
rart främmande den dagen. Prosten från Kronoby den socken uppe i Österbotten
varifrån flertalet av Sorjosborna härstammade hade kommit på besök till
släktingar i Sordavala den lilla staden vid Ladogas norra strand, som inte
låg långt härifrån. På skolbacken hade de flesta av invånarna i den lilla byn
lägrat sig på gräsmattan när vi anlände. Där träffade jag bland andra min värds
farbror, Sorjoskolonins grand old man. Han var med på en av de kärror, som kommo
från Österbotten för sjuttiotvå år sedan. Visserligen var han en liten pys då,
men han talade med glädje om allt vad han mindes från de första tiderna här i
nybyggarsamhäliet. Det var en svensk kärngubbe jag hade framför mig. David
Björklund så heter mannen hade fått arbeta hårt i sitt liv, och när jag
frågade om han fått vara frisk alla mödor till trots, svarade han att han en
gång legat till sängs två dagar i spanska sjukan, och då var han riktigt illa
däran, medgav han. När vi en stund senare bänkat oss i pulpeterna i skolsalen,
såg jag den gamle mannens huvud snett framför mig. Solen kastade en strimma
genom fönstret på de glesa grå lockarna på det vackert formade huvudet,
ansiktet var väderbitet och fårat, men över anletsdragen vilade ett skimmer av
frid och ödmjuk förtröstan, när han stilla böjde huvudet i bön. Det var en
gudstjänst så god som någon, att förnimma andakten hos denne idoge odalman. Mitt intresse gällde nu
närmast den svenska folkskolan, själva livsnerven i Sorjos-svenskarnas
tillvaro. I de gamla gulnade handlingarna i skolans arkiv fann jag en förbindelse, där den första
direktionen för folkskolan erkände sig ha mottagit en summa pengar av Svenska
folkskolans vänner för bestridandet av kostnader för skolans grundande.
Förbindelsen bar årtalet 1890, och direktionen förband sig att under vissa
betingelser återbetala lånet. De som undertecknat papperet voro dåvarande provinsialläkaren
i Sorjos dr O. Londén, länsveterinären O.W.Löfman, apotekaren Emil Dahl
samt såsom representanter för Sorjos-svenskarna kolonins okrönte konung Matts
Björklund, Hans Henriksson och Henrik Henriksson Sunabacka. Redan följande år
fick skolan emellertid ett statsbidrag, stort 600 mark, och summan förblev
densamma under de följande åren. Därtill kom ytterligare kommunens bidrag. Det
första läsåret hade skolan 33 elever och följande år var elevantalet något
mindre. Sedan växlade det under årens lopp för att ar 1928 uppnå bottensiffran
nio elever. Kanske var det denna låga siffra, som bidrog till att Kronoborgs
kommun följande ar vägrade att ge något understöd åt skolan. I varje fall steg
elevantalet redan samma år till femton och förra året var det uppe i 24. Men
det oaktat hade skolan inte något bidrag längre från kommun eller stat, utan
upprätthölls helt och hållet på privat väg. Det vill säga, att det var
Sorjos-svenskarna själva som såg till att deras skola kunde existera, och att
dess lärarinna fick sin lön. Både huset och tomten voro förvärvade med privata
medel och fullständigt fria från skulder och inteckningar. De voro således
Sorjos-svenskarnas obestridda egendom. All avkastning från skolans område ingick
i lärarinnans löneförmåner. Sorjosborna levererade själva veden till skolan,
utförde med egna händer alla reparationsarbeten där och anskaffade alla
läroböcker själva. När jag vandrade omkring i
skolans lokaliteter, kunde jag inte låta bli att beundra den prydlighet och
ordning som rådde överallt. Skolsalen var ljus och rymlig. Från ena långväggen
blickade Zacharias Topelius ner på de små och mitt emot hängde porträtt av
några av skolans donatorer. Slöjdsalen var ett präktigt rum, och lärarinnan rådde
om två rum och kök, som voro både vackert och praktiskt inredda. Det var en hemtrevlig
liten värld för de yngsta telningarna i byn att växa upp i. Då jag begav mig till
Sorjos lilla station, som låg ungefär två kilometer från själva kolonin, hade
jag sällskap av David Björklunds gamla hustru, som också var med bland de
första nybyggarna. Då hade hon inte många år på nacken, men nu var hon en
gammal kvinna, och ändå klev hon käckt upp för den branta stigningen över
Sorjos-backarna. Hon talade om för mig ar grannsämjan mellan den finskspråkiga
befolkningen runt omkring och svenskarna i Sorjos alltid varit den bästa. Man
hade trivts gott här sida vid sida, och de flesta av svenskarna kunde nu sina
grannars språk, trots att intet skulle komma dem att förgäta sitt modersmål och
sin hembygds dialekt. Och hon talade också om, att hennes far varit så »trägen»
i arbetet, att han ibland på kvällen inte mindes om solen hade »skinit» under
dagen. Vi tryckte varandras händer till avsked, och så förde tåget mig bort
från detta idoga lilla samhälle, där jag hade fått stifta bekantskap med ett
ädelt kärnvirke av den svenska stammen i vårt land. Den svenska kolonin i Sorjos omfattades med varmt intresse icke blott av stamfränderna i eget land utan också i Sverige. Den trohet, varmed Sorjosvenskarna hållit fast vid modersmål och fäderneärvd odling, har icke kunnat undgå att väcka beundran och tillgivenhet. I vördnad för fädernas minne ha de troget förvaltat det arv dem anförtrotts att vårda. Den kärleksfulla omsorg de ägnat sin skola skall alltid framstå som ett vackert vittnesbörd om deras vilja att ge växtkraft åt sin nationella egenart. David Björklund Sorjos-svenskarna hade
många vänner i våra svenska bygder. Sålunda bildades på initiativ av fru Lilly
Wickström i början av höstterminen 1933 i Helsingfors en syförening med uppgift
att genom basarer arbeta till förmån för skolor i trakter med svensk
minoritetsbefolkning. Särskilt beundrade fru Wickström den fåtaliga svenska
befolkningen i Sorjos, som med målmedveten seghet höll fast vid sina
fäderneärvda kulturformer. »Lilly Wickströms minnesfond», vars avkastning
kommit den svenska skolan i Sorjos till godo, vittnar om den tillgivenhet, som
den lilla svenska folkspillran i Karelen väckt till liv. I själva verket är det
Sorjos-svenskarnas kärlek till modersmål och fadersarv, som inspirerat
syföreningens medlemmar till osjälviskt arbete för finlandssvenska
bildnings- strävanden. Nu ligger Sorjos på andra
sidan om den nya gränsen. Nybyggarättlingarna ha tagit de tunga stegen bort
från hem och gård för att i sin tur pröva på sina fäders mödor. Solskenet över
vägen har skymts av tårslöjorna för kvinnornas ögon. Och männens ljusa glimt i
ögonvrån har försvunnit för allvarets hårda verklighet. Men Sorjos-borna äro
inga veklingar, de känna arbetets tunga lag och kunna följa dess bud. Utpostkämparna
för den svenska odlingen i vårt land skola säkert möta goda människor på sina
nya boningsorter, och hjälpsamma händer skola lätta bördorna. Tills vidare är det icke
avgjort var Sorjos-svenskarna komma att bosätta sig. Följande 83 Sorjos-bor
äro för närvarande eller ha nyligen varit bosatta på nedannämnda orter:
familjerna Emil Björklund, 9 personer, Oskar Björklund, 6 pers., David
Björklund, 2, Nestor Björklund, Matts Hongell 5 och Brita Skyten 3 personer i
Kronoby, familjerna Lennart Vuojärvi, 7 pers. och Frida Ruotsalainen 5 pers. i
Jakobstad, Olof Kajander i Vasa, familjen Emil Vuojärvi, 8 pers. och Arne
Kajander i Björneborg, familjen Viktor Björklund, 12 pers., Herman Haglund, 2
pers. och Anna Kajander i Keuru, familjen Arthur Vuojärvi, 6 pers. i Mänttä,
Oskar Markkula, 8 pers. i Jämsä, Matts Björklund, 3 pers. i Kuorevesi, Ida
Kajander i Nyslott och Viktor Henriksson i Helsingfors. Lärarinnan vid Sorjos
privata svenska folkskola Ester Fagerlund har fått anställning vid Merikart
privata svenska folkskola i Lillkyro. Ruth Dahl 1940 |
Senast uppdaterad 2010-07-23 22:51 |