Runebergorden |
Skrivet av John J.Schublom |
2005-07-27 23:53 |
RUNEBERGORDEN Finlandssvenskarnas
organisation i Amerika Då det på anhållan av
Svenska folkskolans vänner fallit på min lott att beskriva och för fränderna i
hemlandet närmare bekantgöra den kulturella och sociala sammanslutning bland
våra landsmän härute, som benämnes Runebergorden eller på engelska Order of
Runeberg, hoppas jag kunna göra detta så ingående som möjligt är inom ramen av
denna artikel. Jag har framför mig denna Ordens stadgar, ur vilka jag kommer
att referera en del. Därtill fogar jag egna kommentarer och citat av andra för
att sålunda belysa Runebergordens tillkomst, dess arbete, syftemål och
strävanden, dess historiska betydelse bland vårt skingrade folk. Början till
föreningsarbetet. För att läsaren fullt skall
förstå Runebergordens verksamhet, tror jag, att det är nödvändigt att först
beröra de förhållanden, vilka tidigare ledde till ett energiskt föreningsarbete
bland landsmännen. Vi gå, om ock endast för att göra en kort överblick, sålunda
tillbaka ett 50-tal år eller längre, till den tid då de första föreningarna
organiserades. Ty principiellt är Runebergorden en samorganisation av tvenne
förutvarande förbundsorganisationer, möjliggjord och delvis påkallad av
förhandenvarande tidsbehov. Föreningstanken tog sin
början före sekelskiftet. Faktiskt daterar sig t.ex. nykterhetsrörelsen bland
de våra så långt tillbaka i tiden som till 1880-talet. 1898 och 1899 bildades
omkring åtta föreningar, och många flere senare. Dessa tillhörde en kort tid
Finska National-Nykterhets Brödraförbundet. Inom de finlandssvenska
föreningarna uppstod emellertid tanken på att bilda ett eget förbund, främst på
grund av språkolägenheter och, säger en kommentator, »fördelarna av ett sådant
blevo alltmera uppenbara ju större och starkare våra föreningar blevo.» Vårt svenskfolk var före
den tiden i mer än ett avseende skingrat, utan någon egentlig sammanhållning,
och ägde därför ingen eller mycken liten kontakt inbördes. Tidningen Finska
Amerikanaren nu Norden började visst utkomma hösten 1896 och blev med
tiden en viktig föreningslänk mellan hemlandet och folket härute. Men annars
hade våra landsmän ingen verklig gemenskap med varandra mer än de hade med
annan nationalitet. Dryckenskapslasten var en mycket betungande olycka och den
räknade många offer. Nykterhetsidén och
ungdomsrörelsen hade ju redan tidigare i hemlandet, liksom här i USA, haft
sina förkämpar och vunnit framgångar. Här ibland de våra uppstod frågan,
huruvida det vore möjligt att få en nykterhetsförening till stånd på varje
plats där landsmän vistades, för att därigenom stävja eller t.o.m. göra slut på
rusdryckseländet. Den kyrkliga verksamheten hade inte heller ännu hunnit få
ett säkert fäste bland vårt svenskfolk. Samlingslokaler till uppbyggande nöje
och nytta stodo knappast till buds; och om sådana funnos, frekventerades de
inte gärna, då »saloon»-livet tycktes skänka mera nöje och förströelse. Det är
kanske sant, att åtskilliga av dem som bevistade dessa ställen själva förstodo,
att de gjorde orätt i att slösa sina hårt förtjänta penningar på rusdrycker, om
de ock ej voro underkunniga om den skada i fysiskt hänseende de tillfogade sig
eller anade vidden av sitt moraliska fördärv. Till en början kunde några
övertalas att komma med i nykterhetsföreningen, vilken stundom med högst få
medlemmar grundats på platsen. Början var ringa, men sedan man på flera orter
lyckats komma i gång, enades man om ett samgående av alla då existerande
enskilda nykterhetsföreningar med dem av vårt svenskfolk, som tidigare tillhört
det finska nykterhetsförbundet. Härigenom, ansågs det, skulle en mera ordnad
nykterhetsrörelse fås till stånd. Organisationsmötet hölls i
Crystal Falls, Michigan, den 21 november 1902. Denna sammanslutning fick
namnet Svensk-Finska Nykterhetsförbundet av Amerika, vars ändamål blev att
som stadgarna angiva »genom sina charterade avdelningar samverka för att
söka upphäva bruket av berusande drycker såsom närings- och njutningsmedel,
rädda de i dryckenskap fallna och arbeta för missförhållanden, som leda till
denna last. Detta förbund, såsom av namnet framgår», heter det vidare, »har
till uppgift att verka bland de svensktalande finnarne i detta land.» Utan att nu gå in på en närmare detaljbeskrivning av S. F. Nykterhetsförbundets verksamhet, vilja vi blott erinra om att denna federation av nykterister förblev under de år som följde en mäktig hävstång för bildningens höjande, för omskapande av fallna drinkare till hedervärda medborgare, för samlande av vårt folk till ett fostbrödralag. »Frukten av vårt arbete», säger C. G. Frost i Minnesskrift 19021917, »är ett nyktert och upplyst folk med ljusa framtidsutsikter, ett folk, som är till heder för det land och den nation det representerar.» Nykterhetsarbetet omväxlade
med förädlande nöjen och förströelser, sång och musik. Böcker fanns även att
tillgå i avdelningarnas bibliotek. Åtskilliga föllo
visserligen ifrån och bröto sitt avgivna nykterhetslöfte, men några återkommo,
litet skamsna, men med ny försäkran att vara nykterhetsrörelsen trogna. Det
tycktes vara en kretsgång av ebb och flod. Medlemmarnas antal ökades ibland
och minskades igen. Det krävde mycket nitiskt arbete, taktfullhet och tålamod
av de ledande krafterna inom förbundet, vilka stodo med i alla väder. Dock hade
inom några år lokalavdelningar bildats nästan över hela landet, från Atlantiska
oceanens kust i öster till Stilla havet i väster. Ungefär samtidigt hade uppstått ett av omständigheterna och levnadsförhållanden betingat behov av en på ömsesidighet byggd praktisk hjälporganisation för att i händelse av sjukdom och svårigheter av ekonomisk art göra det möjligt att kunna bistå varandra. Behovet av ömsesidig stödverksamhet främjade kraftigt tillkomsten av en annan allmän sammanslutning av våra finlandssvenskar. Denna organisation, som tillkom år 1900, likaledes med enskilda föreningar att börja med, fick namnet Svensk-Finska Sjukhjälpsförbundet Finland av Amerika. Åtskilliga nöjde sig med
att ingå som medlemmar endast i sjukhjälpsförbundet. Andra åter tillhörde båda
förbunden. Det behöver kanske särskilt anmärkas att kvinnorna, åtminstone i
början, ej ansågo sig behöva ingå i nykterhetsföreningen de söpo ju inte som männen gjorde. Likväl insågo de efteråt fördelen av att
vara med och sålunda giva sitt moraliska stöd åt det vällovliga
nykterhetsarbetet. Även i hemomgivningen blevo de därigenom till stöd åt sina
män. I sjukhjälpsarbetet deltogo kvinnorna helt naturligt. I omkring aderton års tid
arbetade de tvenne organisationerna, sjukhjälps- och nykterhetsförbunden, sida
vid sida, ernående ett jämförelsevis gott resultat med de ledarförmågor vi hade
till vårt förfogande. Organiserandet av
Runebergorden. Många av vårt folk tillhörde således så väl den lokala nykterhetsföreningen på hemorten som också John A. Forsman, Duluth,
som blev vald till president vid organisationsmötet, säger i Ledstjärnan 1922:
»Den långvariga agitationen för sammanslutning uppdelade vårt folk i flera
skilda grupper. Ett fåtal var absolut emot sammanslutningen; andra voro för
densamma på vilka grunder som helst; en tredje en viktig grupp agiterade
för sammanslutning på absolut nykter grund; en fjärde höll på sammanslutning
med landets förbudslag som grundval för den nya organisationen; och ett fåtal
yrkade på att sammanslutningen borde ske utan hänsyn till rusdrycksfrågan.»
Flera olika förslag till namn för den nya organisationen framställdes.
Slutligen enades man om namnet Runeberg såsom särskilt lämpligt.
Förslagsställaren var C. G. Frost Duluth (död 1923). Man ville härigenom ge
uttryck åt sin känsla av samhörighet med det gamla fäderneslandet. Namnet
skulle minna om det ideella och patriotiska inlägg kulturens föregångsmän och
särskilt skalden Johan Ludvig Runeberg skänkt oss i sina litterära alster,
medan man var beredd att tjäna varandra inom den nya Orden och samtidigt vara
lojala och värdiga medborgare i adoptivlandet. Sålunda blev då
organisationens officiella namn Order of Runeberg och på svenska Orden av
Runeberg (senare förändrat till Runeberg-Orden, numera Runebergorden). Konstitution och stadgar antogos enligt staten Michigans lagar och förordningar i november samma år, 1920. I förordet till Runebergordens konstitution heter det, och vi citera ordagrant: »Orden av Runeberg har till
ändamål att i broderlig endräkt sammansluta män och kvinnor, som tala eller
förstå svenska eller engelska språken, utan avseende på politiska eller
religiösa åsikter; att befrämja enighet, vänskap och hjälpsamhet, nykterhets-
och bildningssträvanden; att gemensamt insamla medel till hjälp åt sjuka
medlemmar eller andra, vilka genom olyckshändelse blivit oförmögna till arbete,
betala begravningshjälp vid medlemmars död, och för övrigt söka befrämja
endräkt och broderskap bland landsmän i detta land. Detta sitt ändamål söker
Orden vinna på alla lämpliga sätt, såsom genom föredrag, diskussioner och
samkväm av förädlande och bildande art, genom upplysnings- och nykterhetslitteraturs
spridande samt genom medlemmars exempel och verksamhet i det praktiska livet.
Det åligger därför medlemmarna inom organisationen att strängt avhålla sig
ifrån att tillverka, köpa eller sälja drycker som närings- och njutningsmedel,
vilka innehålla mera än en halv procent alkohol; att bistå och hjälpa varandra
vid anskaffande av arbete och sysselsättning, där sådan hjälp anses av behovet
påkallad; samt att på annat sätt bidraga till förbättrandet av varandras
ställning i såväl socialt som finansiellt hänseende.» Detta anger ju klart
Runebergordens djuptsyftande ändamål, verksamhet och ideella strävanden, såväl
i kulturellt som materiellt eller ekonomiskt hänseende. Den åsyftar att
sammanföra till broderlig endräkt, samförstånd och bildande samkväm vårt
svenskfolk och deras ättlingar, så spridda de än kunna vara på denna kontinent.
Mycket i antydda avseende gjordes ju tidigare, såsom redan påpekats. Det
återstod dock nu för den nya sammanslutningen att om möjligt med ett ännu
större kraftuppbud och i ett mera alltomfattande idealistiskt program närma
våra landsmän till varandra, ingalunda som ett politiskt parti, utan som ett
folk med samma anor, samma behov för sann upplysning och mannavett. Och utan
att förhäva oss på något vis, tro vi att i det hela taget resultatet varit
gott. De yngre medlemmarna inom Orden ha visat sig vara oss hjälpliga i rikt
mått. Någon ändring har väl skett
med avseende på ceremonier och parlamentariska bruk. Man följer det sätt som är
brukligt inom andra sammanslutningar och loger. Sålunda begagnas även
lösenord, tillika med inre och yttre vakt vid dörren. Detta ger ju intrycket av
»hemlig» förening, men det utesluter obehöriga från att observera eller deltaga
i mötesförhandlingarna. Besökande från andra avdelningar inom Orden kunna
närvara, men måste först presenteras av marskalken. Tjänstemän inom varje
avdelning väljas och installeras årligen. Vid mötena går allting städat och
ordentligt till. Ordföranden eller presidenten ser till att inga störningar
eller råa kvickheter och oanständigt tal förekommer. Varken frågor av politisk
art eller religiösa spörsmål tas upp till behandling. Men allting annat av
socialt eller kulturellt intresse kan göras till diskussionsämne, varvid Ordens
grundlag och föreskrifter noggrant iakttages. Sedan en fråga diskuterats,
skrides till omröstning. Enkel majoritet avgör frågan. Detta är ju ungefär
samma praxis som brukas överallt också i hemlandet. Något kortare
programnummer förekommer stundom före mötets avslutning. Efter mötestiden
anslås »a social hour» (socialt samkväm) med »refreshments» (förfriskningar),
varvid den kära kaffepannan får tjänstgöra jämte villiga »marthor» i
köksdepartementet. »Korgfester», banketter och utfärder eller picknicks arrangeras
för stärkande av vänskap och brodersanda. Även dans förekommer vid större
fester. Varje år i början av
februari avhålles vanligen en Runebergsfest, varvid ett omväxlande program med
sång, musik, läsning eller deklamation utföres. Måhända ges även ett föredrag
om skalden Runeberg och hans livsgärning eller om kulturförhållanden i
hemlandet, om kända och utöver landets gränser välaktade kulturbärare på olika
områden därhemma samt om våra förpliktelser mot de andliga skatter vi ärvt och
medfört till vårt nya hemland. Den stärkande känslan av fostbrödraskap värmer
oss vid sådana tillfällen . . . Mycket ha vi ju fått lära under vår vistelse i
fjärran land. Men likväl glömmes ej fosterjorden och de nyttiga lärdomar vi
där inhämtat från föräldrar och lärare. Våra avkomlingar ha lärt sig akta det
lilla landet i högan Nord, deras fäders land. Och det glädjas vi över. Musik och sångövningar har
utgjort en kär omväxling i vardagslivets prosa även bland vårt folk härute.
Sålunda organiserades redan tidigt i början av vår föreningsverksamhet
sångklubbar inom flera avdelningar. Också under senare år har sångkörer
medverkat vid festtillställningar, särskilt på västkusten. För alla deltagare
oförglömlig är den sångarfärd, som ett trettiotal medlemmar av det år 1924
bildade Finlandssvenska sångarförbundet av Runebergorden företog till det gamla
hemlandet år 1930. Mellan den 10 och 22 juni gavs konserter i Mariehamn, Åbo,
Ekenäs, Helsingfors, Borgå, Närpes, Malax, Korsholm, Vasa, Jakobstad och Gamla
Karleby. Åhörarnas antal var på en del orter så stort, att de icke rymdes i
ungdomsföreningens festsal, varför konserten måste ges ute i det fria. Innan
sångarfärden över Atlanten anträddes, skrev en av deltagarna till Finlands
svenska sång- och musikförbund, som hade anordnat turnén genom svenskbygderna: »Vårt ändamål med resan är
att åstadkomma ett närmande mellan de personer, som i livets mening se något
högre och ädlare än det ideliga vardagssläpet. Vi vilja stärka
samhörighetskänslan och knyta vänskapsbanden fastare med de kära där hemma.
Sist men inte minst längta vi efter att för en kort men oförgätlig tid gästa
det kära hemlandet de tusen sjöarnas land. Må det också en gång för alla vara sagt att kören inte kommer till hemlandet för att bravera med sin sång. Vi veta det så väl, att ni där hemma kunna bjuda på vackrare och mera konstnärlig sång än vi. Vi komma dit såsom enkla arbetarsöner och -döttrar, stolta över vårt svenska språk och stolta över den svenska sången, ja stolta över att kunna bringa en hälsning till hemlandet på tonernas klingande språk. Vårt sinne är fyllt av längtan efter den stund, då vi få sätta vår fot på fosterjorden, över vars fägring junisolen förvisso skall gjuta sina gladaste strålar.» Sångarfärden blev en stark
upplevelse och har kvarlämnat det vackraste minne hos sångarna och deras
hänförda lyssnare. För närvarande finnas 73
avdelningar inom Runebergorden, vilka äro fördelade på trenne distrikt:
mellersta, västra och östra distriktet. Varje distrikt inväljer årligen sina
tjänstemän, vilka, i likhet med huvudstyrelsen och varje avdelning inom densamma,
bestå av president, vice president, finanssekreterare, kassör, marskalk och
»trustees» (revisorer). Frågor beträffande distriktets angelägenheter behandlas
samt inkomna förslag, vilka avgöras vid huvudstyrelsens sammanträden. Förslag
till nya eller ändringar i stadgarna kunna föreslå vid distriktsmötet eller av
enskild avdelning och utsändas efteråt av Ordens sekreterare till alla andra
avdelningar för referendum. Föreningsverksamheten vilar därför på en säker,
demokratisk grund. Runebergordens medlemsantal
uppgår till i runt tal 6,000. Några rikssvenskar tillhöra även vår Orden. Huvudstyrelsen, som sammanträder årligen, om ej annorlunda bestämmes, består f. n. av följande personer: Carl J. Helgren, Seattle, Wash., president; Arvid Johnson, San Francisco, Calif., vice
president; J. Victor Jacobson, Ironwood, Mich., sekreterare och redaktör för
Ledstjärnan; Carl O. Gustafson, Duluth, Minn., kassör; J. Victor Carlson,
Worcester, Mass., Albert Rusk, Butte, Mont, A. Harold Johnson, San Mateo,
Calif., trustees (revisorer). Varje distrikt äger
rättighet att sända ett ombud representerande varje 100-tal medlemmar eller
del därav till huvudstyrelsens årsmöte. Frågor, som inlämnats till mötet,
komma under behandling och avgöras med enkel majoritet, utom där någon ändring
i stadgarna eller viktiga penningfrågor, med avseende å fastighet m.m.,
föreligger, då tvåtredjedels röstövervikt erfordras. Vad som är av särskilt
intresse i samband med årsmöten inom Runebergorden är den kamratanda och
uppiggande entusiasm, som här gör sig gällande och ytterligare främjar Ordens
strävanden ute i bygderna. Följande är ett uttalande av en nykterhetsvän och
ivrare för kulturella framsteg: »Vad som särskilt varit ägnat att höja vårt
förbunds anseende bland såväl landsmän som andra nationer är de allmänna
årsmötena. Dessa ha varit riktiga nationella högtider bland vårt folk här i
landet.---- Genom själva sammankomsterna hava fasta band knutits mellan
landsmän från olika trakter i landet, och möten samt fester och samkväm hava
varit av sådan art, att de med allt skäl kunnat betecknas såsom
kulturyttringar.» (John Berg). Ehuru detta yttrades år 1917
med avseende å nykterhetsförbundets verksamhet, kan det med allt skäl
tillämpas på Runebergorden av i dag. THE LEADING STAR Ett särskilt omnämnande
förtjänar Runebergordens officiella publikation Ledstjärnan, även den ett arv
från vår tidigare nykterhetsverksamhet. Den har utkommit sedan år 1906. I år
utges den fyrtiofjärde årgången. »Ledstjärnan har med all säkerhet varit ett
gott medel för att sprida kunskap om rusdrycksbrukets fördärvbringande
följder.» Det tryckta ordet har en
känd och erkänd makt att förhjälpa livsdugliga idéer till seger. Detta gäller
särskilt en folklig tidskrift som den antydda. Nykterhet har utgjort det
främsta temat i det flydda, men också för andra karaktärsdanande ideal har
Ledstjärnan dragit en lans, även om vi ej haft många lärda eller akademiskt
bildade personligheter inom våra led. Med avseende å föreningsverksamheten i övrigt
ha egna förmågor och ledarviljor anlitats om vi undantaga en eller annan
resetalare från hemlandet som hedrat oss med besök. Tidskriften utgör en
föreningslänk mellan samtliga medlemmar, tillhörande Runebergorden och utkommer
en gång i månaden i åttasidigt format. Brev och meddelanden ingå från de olika
avdelningarna inom Orden jämte skrivelser och artiklar i olika frågor av Ordens
president och andra: månatliga rapporter från sekreteraren, protokoll fört vid
årsmöten m.m. På Ledstjärnans framsida
överst ses bilden av J. L. Runeberg till vänster och frihetsstatyn till höger
om den prydliga vinjetten. En för den äldre
generationen något nedslående omständighet är den, att engelska språket måste
tagas i bruk mer och mer inom våra sammanslutningar härute. Ledstjärnan har
sålunda även för det mesta omklätts i engelsk dräkt. Till och med inom den
kyrkliga verksamheten har det ansetts nödvändigt, för det uppväxande släktets
skull, att nästan helt och hållet begagna landets officiella språk vid gudstjänsterna.
Så även inom vår Orden. Förut användes dock svenskan språket vi ännu älska,
även om engelskan ej längre gör oss något besvär. Emedan de flesta nya och
yngre medlemmar, som rekryterats inom våra avdelningar, ej äro mäktiga sina
fäders språk, ha vi intet annat val än att använda engelskan vid våra möten,
och även för det mesta vid våra festtillställningar. Någon svensk sång sjunges
dock vid vissa tillfällen. Det är ju eljest den yngre
generationen som tar vid, när de äldre falla undan. Om det ej vore så, skulle
vår Orden upphöra att existera, likasom varje annan sammanslutning, där unga
krafter saknas. Glädjande nog kunna vi konstatera att föreningsarbetet, nu
till stor del lagt i yngre händer, fortskrider oavbrutet. Intet tyder på
avtynande entusiasm, om ock medlemsantalet något sjunkit senaste tid till följd
av naturliga orsaker, luckor som uppstått vid de gamlas bortgång, och
motsedda yngre medlemmar vilka ej hunnit rekryteras. Tävlingar förekomma för
vinnande av en större anslutning av ungdomar, och äldre med, ty många flera
kunde med fördel tillhöra Runebergorden. Kvinnor såväl som män
inväljas till olika poster. Ett fåtal av de äldre bekläda likaledes
ansvarsfulla ämbeten inom avdelningarna och centralstyrelsen. Tjänstemän, vilka valdes vid organisationsmötet i Waukegan, Ill.,1920, voro följande: John A. Forsman, Den sistnämnde invaldes
även till redaktör för Ledstjärnan, vilken post han innehade till 1924. Till trustees (revisorer)
invaldes Walter Ekholm, Fitch-burg, Mass., för en termin, John Wärnstrom,
Negaunee, Mich., för två terminer och John W. Ekholm, Seattle, Wash., för tre
terminer. Bland mycket kända och
värderade ledarkrafter, som verkat inom det gamla nykterhetsförbundet och av
vilka några ännu taga aktiv del i arbetet inom Runebergorden, finna vi namnen
J. Victor Jacobson, Andrew Ostrand, John Udell, Thom. Stenius, John Berg (t 1917),
John S. Back, William Holm (t 1949) och åtskilliga andra vilka hava ställt sin
förmåga i förbundets och Ordens tjänst i en eller annan befattning. Den
förstnämnde innehar rekordet att ha beklätt alla poster inom huvudstyrelsen
sedan 1902. Han har även varit delegerad och deltagit i alla årsmöten utom ett,
då han var rest till Finland 1906. Han har även varit engagerad som resetalare.
Inom huvudstyrelsen av Runebergorden har J. Victor Jacobson oavbrutet tjänat
nu i över 25 års tid såsom sekreterare och som redaktör för Ledstjärnan. I 4
års tid dessförinnan innehade han kassörsysslan. Vi önska uttala ett
hjärtligt tack till sådana män. Tack och heder åt alla som stått med i ledet
för bildningens höjande, rusdryckernas bekämpande, människokärlekens utövning i
vardagslivet något som tvivelsutan ock är synonymt med kristendomens innersta
väsen. John J. Schublom 1949 |
Senast uppdaterad 2005-09-20 10:58 |