Jan-Erik Granqvists festtal |
Skrivet av Jan-Erik Granqvist | |||
2006-12-29 18:35 | |||
Festtalet som riksdagskandidat Jan-Erik Granqvist höll på Terjärvmarthornas julfest torsdag, 28.12.2006 Bästa
marthor, ärade julfestbesökare! Tack
för förtroendet att få tala på er högtidssamling såhär i jul- och nyårstid. Då det för några veckor sedan blev klart att
ordet kunde bli mitt, restes förstås frågan vid Granqvists på Heimbacka; vad
skall man tala om på marthornas julfest? Som jag förstod saken tänkte sej
ordföranden Inger Widjeskog helst att ämnet, denna jul, inte blev för mycket
politik. Jag lovar hörsamma Inger och väljer istället ett tema som säkert
kommer att intressera åtminstone de närvarande marthorna, ett tema som till
någon del även anknyter till min egen vardag där jag arbetar med biståndsorgan
och hjälporgansiationer. Återkommer till det strax. Jag
växte upp i ett hem där min egen mor Gertrud var (och är) martha. Jag kommer
ikväll att tala om marthorna och kanske något om den kunskapsöverföring som är
en del av martharörelsens motto. Det är f.ö. här som beröringspunkten till mitt
arbete ligger. Kunskapsöverföring eller Bildning
i hemmen som varit marthornas syssla, liknar nämligen mycket den
kunskapsöverföring jag stöter på i bistånds- sammanhang idag faktiskt. Mitt
arbete idag är att producera och leverera skrivverktyg, tavlor, till utvecklingsländer
och därmed på sätt och vis bidra till kunskapsöverföring. Jag
skall gå in på marthahistoriken snart. Men innan vi ser på historiken vill jag
bara i all korthet anknyta till mitt arbete. Jag har som sagt jobbat i nära samarbete med
biståndsorgansiationer sedan 1992 när vårt företag AB Crown Products OY
bildades. Vi deltar som sagt på vårt sätt i kunskapsspridning genom att vi
levererar bildningsutrustning till utvecklingsländer. Det har vi gjort i 15 år
nu. T.ex. har vi levererat snart tio miljoner A4 tavlor (exempel) för
elever till olika länder i Afrika och Asien liksom i någon mån även till
Östeuropa efter kommunismens fall. Dessutom levererar vi stora klasstavlor,
svartatavlan, som används i undervisningen tillsammans med dessa nämnda
A4-tavlor som varje elev får sej tilldelad. Jag kommer speciellt ihåg ett land
där resultatet av vår insats har varit högst påtagligt under senare tid. Det
landet är Afghanstan där vi efter talibanernas fall deltagit i leveranserna av
krittavlor till de nya kvinnoskolor som byggts i all hast att hundratusentals
flickor kunnat påbörja sin första skolgång, något som varit förbjudet
under talibanregimen. Vi
kommer in på martharörelsens historik genom att beskriva de omständigheter man levde i vid
tiden för martharörelsens tillblivelse. Den förra svenska rikshalvan och
sedermera storfurstendömet Finland hade autonomi ända sedan Borgå lantdag år
1809. Under
1800-talets sista decennier blev den autonomin föremål för allt större missnöje
i det ryska kejsardömet. Finland utsattes för den ena förryskningsåtgärden
efter den andra. I februari 1899 nådde förryskningen sin kulmen när den ryske
kejsar Nikolaj II utfärdade det s.k. februarimanifestet. Detta
manifest, eller krav fråntog det finska folket en del av autonomin efter att
delar av den lagstiftande makten flyttades till St. Petersburg. Det väckte stor
förbittring hos oss. Orsaken
till att marthaföreningen bildades vid just denna tidpunkt står nog att söka i
det spända politiska läge som rådde i Finland p.g.a. förryskningen. Marthor och marthaföreningar
har, kan man säga, varit en del av kvinnorörelsen i vårt land i mer än 100 år.
Nästan jämnårig med martharörelsen är f.ö. den kvinnliga rösträtten som i år firar 100 år. Martharörelsen
grundades i mars 1899 under namnet Bildning i hemmen. Målet med den
nybildade föreningen var, som namnet antyder, att sprida bildning i hemmen. I vårt
land som sagt växte motståndet mot förryskningen. Med skolföreståndarinnan och
kvinnosakskvinnan Lucina Hagman i spetsen togs initiativ att samla vidsynta
kvinnor omkring sig. Lucina Hagman insåg att det inte räckte med att enbart männen
gick upp till kamp, utan att även kvinnornas insats krävdes. Hon var inte bara
förespråkare för utbildning för kvinnor utan krävde även lika lön för män och
kvinnor. Hon var m.a.o. tidigt ute i den frågan. Hon ansåg att kvinnan, "den
finska kulturens beskyddarinna, måste bli medveten om sitt kall och ta upp
kampen för sitt lands rättigheter" som hon uttryckte saken. Hon ville
att vi skulle få behålla vårt eget modersmål. Den nygrundade
kvinnoorganisationen sände sedan s.k. emissarier (ombud), till varje hem på
landsorten. Mot bakgrunden av landets allvarsamma läge" Genom
dessa emissarier spreds de nya idéerna snabbt över hela storfurstendömet.
Ombuden bildade ombudskommittéer, och det var genom dessa som det inledande
bildningsarbetet kom att utföras. Ett nätverk växte fram över hela landet. Lucina
Hagman var en nytänkare. I början av 1900-talet var hon en av
förgrundsgestalterna inom den finländska kvinnosaks- rörelsen. Låt
det vara mej förlåtet, men jag kan inte undvika politik i detta sammanhang.
För det bör tilläggas att Lucina Hagman invaldes i riksdagen eller lantdagen
som den då kallades, som en av de första ledamöterna. Tre av Marthas grundare
valdes f.ö. in i den första lantdagen. Lucina Hagman tilldelades senare
professors titel. Det var år 1928. Snart blev det problem för den
goda Lucina och
hennes andra föreningsmedlemmar. Generalguvernören Bobrikoff vägrade godkänna
föreningens stadgar eftersom de innehöll klara folkbildningssträvanden. Kvinnorna
förstod snart att just namnet "Bildning i hemmen" som var det stora problemet.
Föreningen måste byta namn. En viss Alli Nissinen (även hon medlem i lantdagen)
föreslog Martha, med anspelning på den bibliska Martagestalten med anknytning
till hem och hushåll, som nytt namn. Det namnet antogs och stadgarna godkändes
slutligen i juli 1900. Enligt de nya stadgarna var målet att "utbreda
kunskap om och gifva praktisk handledning i hemmets skötsel, barnets vård och
enkla kvinnliga handarbeten". Trots denna ändring kom spridandet av
bildning i hemmen fortfarande att vara en viktig del av Föreningen Marthas
verksamhet. Föreningen
Martha stod länge under sträng kontroll. Ännu 1913 måste en stor marthafest i
Åbo avbrytas p.g.a. ett meddelande från Bobrikoff om att mötet inte fick äga
rum. Myndigheternas misstänksamhet var faktiskt orsaken till att Föreningen
Martha från början fick en så uttalad praktisk, handfast och jordnära
uppläggning. Martha var officiellt en opolitisk
medborgarorganisation. Martha tog ändå aktivt ställning till då aktuella
frågor, som t.ex. den nämnda kvinnliga rösträtten. Martharörelsen
når Österbotten En
vårdag i början av 1900-talet besöktes Terjärv av fyra kvinnor något som sedan
skulle resultera i att martha-idén skulle födas på orten. Kvinnorna var enligt protokollen
rektorskan I. Sandelin, fröken A. Hongell, kaptenskan P. Havo från Gamlakarleby
samt pastorskan Maria Berg från Kronoby. De höll föredrag och tal om
hemmet och kvinnornas uppgift, deras behov av upplysning. Prostinnan
Fanny Appelberg förde tanken vidare genom att samla kvinnor till s.k.
marthamöten i prästgårdens drängstuga. Hennes möten pågick en tid tills
studentskan Anna Fors tog initiativet att sammankalla till ett möte i
ungdomshemmet den 18 april 1912. God
vilja och en stor entusiasm tycktes råda bland de pionjärer som samlades på ungdomslokalen denna
aprildag. Efter ingående och livliga diskussioner beslöt man att bilda Terjärv
Marthaförening med 22 inskrivna medlemmar. Föreningens mål var att sprida
bildning och vetande samt praktiskt kunnande. Föreningens
första ordförande blev den unga Anna Fors med Alexandra Wickroos som viceordförande. Som
namnet anger var den senare inte terjärvbo. Wickroos var ortens nya inflyttade
postfröken från Heinola. Kantorsdottern Sigrid Bergman valdes till kassör och
till sekreterare utsågs Edit Björk. Ur
protokollet från mötet 18 april 1912 saxar vi att man den gången för första
gången sjöng sin egen sång: Vårt kall är stort, så skönt, så rikt... Inför
detta tal har, som ni märker, en hel del av den tidiga föreningens protokoll
gåtts igenom. Man
kan läsa i protokollet att det var ord och inga visor som marthorna hade att
rätta sig efter. Ett utdrag ur det första protokollet, paragraf 4 t.ex.,
beskrivs 'orden' på följande sätt: Som regel för föreningen bestämdes att
den som öppet vill ställa till förargelse, skvaller och osämja inom föreningen
bör efter överenskommelse av de övriga medlemmarna offentligen strykas ur
föreningen. Hårda bud! I
paragraf 5 läser vi också att : endast inskrivna medlemmar har rätt att
bevista symöten. Önskar någon utomstående närvara erläggs en avgift av 25 penni
för varje möte. På
samma möte beslöts också att värva medlemmar i grannbyarna. En utvald deputation sändes till
Hästbackabyn, där ordförande Anna Fors höll en intressant redogörelse över
marthaföre- ningens ändamål. Det resulterade i att 28 nya medlemmar skrev in sig.
Emma Forsell blev Hästbacka filialens första ordförande. Följande
vecka for samma personer till Småbönders och fann där lika stort intresse och
föreningen ökade med 21 medlemmar. Till ordförande för Småbönders filial
valdes Cecilia Andersson. Den 28
januari 1918 bildades Kolam filial med
hela 43 medlemmar! Som förklaring till det höga antalet medlemmar i just
Kolam visar följande plock ur matrikeln: Einar Kolam, Fride Knutar, Gösta
Bexar, Uno Björk, Torsten Lindell, Fride Kolam, Emil Högnäs, m.fl. Kortjärvi
filial bildades 1921 och Högnabba filial 1922. Samma år grundades Gamlakarleby
Marthadistrikt. Terjärv marthaförening, som tidigare direkt hört under
centralstyrelsen i Helsingfors, fördes över till Gamlakarleby distrikt. År
1925 fick föreningen nya stadgar. Stadgarna ändrades igen 1949. Föreningens valspråk blev:
Enighet ger styrka. Varje martha ville vara en förenande länk i en
lång kedja. Marthornas s.k. lystrings- sång har varit: Gör det lilla du kan,
gör det villigt och glatt. Marthorna har också en egen Marthasångbok. Som
tidsandan var byggdes verksamhet på kristlig grund. Möten inleds med psalmsång
och avslutas med välsignelsen. På varje
möte lästes någon uppsats eller referat som följdes av livliga diskussioner.
Ämnen som diskuterades var: hemmets skötsel, barnuppfostran och sjukvård, det
senare ett verkligt aktuellt ämne som togs upp otaliga gånger av ortens
sjuksköterska. Det var under denna tid som lungsoten och andra epidemiska
sjukdomar gastkramade bygden. År 1914 t.ex. låg martha-arbetet helt nere i
Småbönders på grund av den svåra epidemin som då härjade där. Prostinnan
Appelberg refererade kvinnans uppgift i hemmet. Kvinnans plikter mot det gamla
hemmet, mot föräldrarna och syskonen nämndes och därefter alla plikter mot
maken och barnen och svärmodern. Marthorna
har under åren också företagit många utfärder. Den första utfärden som omnämns
var en utflykt som gjordes till Sågslamp och Strandas den 5 juli 1914, och där
besåg man en ladugård och en stor hönsgård, som torde ha varit den första i
sitt slag på orten. Längre utflykter gjordes med lastbil eller buss. År
1917 föreslog marthorna att barnen skulle tilldelas var sitt grönsaksland och
tävla i att sköta dem, detta för att väcka barnens kärlek och intresse för
jordbruksarbete. Ur denna verksamhetsform växte sedan lantbruksklubben. Terjärv
marthakör började med sina sångövningar och ledare har varit Mimmi Sundell och
Allan Timmerbacka. På 60- och 70-talen har den vältrimmade marthakören letts av
dåvarande ordföranden Elsa Marttila-Strandén. År
1928 fick marthorna i uppdrag att fixa middagen för den planerade
järnvägsexkursionen som skulle ske i julimånad det året. Men det blev som
bekant ingen järnväg genom Terjärv men middag blev det. Det kan vi läsa mera om
i Släkt och Hävd. Under
krigsåren pågick ingen normal verksamhet, men marthorna deltog allmänt i beredskapsarbeten
under flera år. Bl.a. understödde man ett krigsfadderbarn. Julpaket har också
sänts till kända och okända soldater i Dragsvik. Genom
hela marthaföreningens historia löper den ekonomiska frågan som en röd tråd. Det har gällt att på olika sätt
få in pengar till föreningen för att kunna hålla kurser och avlöna kursledare
där marthorna deltagit. Det har hållits vävkurser, sykurser, klädvårdskurser,
matlagningskurser,smörgåskurser,knypplingskurser,madrasstoppnings- kurser och
kurser i rottingarbeten, möbelvård och trädgårdsodling läser vi vidare i
protokollen. Under
årens lopp har marthorna blivit ägare till en del egendom såsom vävstolar, mat-
och kaffeserviser med bestick. I Småbönders har marthakretsen en egen
marthagård. Terjärvmarthorna har nu också ett speciellt martharum i
hembygdsgården. Under
årens lopp är det många trötta husmödrar som i marthas regi fått njuta av vila
och avkoppling på Juthbacka semesterhem i Nykarleby och de senaste åren på
Gertruds vilohem i Larsmo. Det
har småningom blivit tradition att alla kretsar firar gemensam julfest med
högtidligt besök av Österbottningens lucia med tärnor. Förutom sedvanlig
julfest på olika samlingslokaler har man ordnat basarer och auktioner för att
får in pengar. I slutet av december 1961 arrangerade marthorna en riktigt stor
basar, där de insamlade medel blev början till just detta hus vi nu befinner
oss i, ett nytt församlingshem. I
referatet från årsmötet 1975 kan vi läsa följande: Tredje gången gillt för
Terjärv marthor. På tre årsmöten hade frågan om en gemensam styrelse för
Terjärv Marthaförenings sex kretsar varit upp till diskussion och vid årsmötet
den 27 januari 1975 valdes representanter från alla kretsar till en gemensam
styrelse för föreningen. I drygt 50 år hade Kyrkobykretsens styrelse fungerat
som hela föreningens styrelsen. Nu gick man tillbaka till det ursprungliga från
1912. Det
var en kort historik över de första 50 åren. Nutidshistorien känner vi bättre till. Den
berättar vi om 50 år. Då är jag 109. Många
har varit med och dragit sitt strå till stacken. Alla viktiga på sitt sätt.
Några namn kanske vi hinner med. Kvinnor som stått i spetsen för Terjärv
marthorna. Föreningens ordföranden. Anna Fors, Alexandra Wickroos, Hanna
Sjöberg, Ester Smedjebacka, Edit Sundblad, Elsa Eriksson, Rosa Skullbacka, Etel
Granvik, Linda V Högnabba, Elsa Marttila-Strandén, Helena Dahlvik och Inger
Widjeskog. Terjärv
marthaförening är fortfarande en livskraftig och verksam förening och försöker
upprätthåll nära kontakter med alla medlemmar i olika byagrupper. Bästa
marthor och andra festdeltagare. Det måste i detta sammanhang nämnas att utan min
medhjälpare Elof Loffe Granholms botaniserande i protokoll och skrifter
skulle detta tal aldrig hållits. Tack också till dej Loffe ifall du är här!
Idag den 28 december firar vi i
västvärlden Värnlösa barns dag. Dagen har firats
sedan 400-talet
för att minnas de barn som, enligt Matteusevangeliet,
Herodes lät
döda i sin jakt på den nyfödde judakonungen. Denna dag kallades tidigare Menlösa
barns dag, men ändrades då menlös ansågs ha en för negativ klang. Jag
vill avsluta med en vers ur dikten "Till trädgårdens martha" skriven
av vår riksdagsman Albin Wickman 1926: Jag fattar så gärna din valkiga hand Tack för ordet! Jan-Erik Granqvist (Faktainsamling Elof Loffe
Granholm)
|
|||
Senast uppdaterad 2007-01-06 09:12 |