Arns svärd smiddes med
penseln
Kaj Wistbacka är de små detaljernas man. Med tålamod,
noggrannhet och en hel del research har han skapat de illustrationer som bland
annat pryder bokomslagen till Jan Guillos kända Coq Rouge- och Arn-serie.
Bilderna på de olika medaljerna som finns på Coq Rouge-seriens omslag har ibland
nått Kaj Wistbackas ateljé från de märkligaste avsändare via KGB eller från
Yasser Arafats egen krets.
Text: Karin Dahlström, Foto: Julio Rito
Man kan väl säga att Kaj Wistbacka har blivit något
av expert på prenikor och medeltida svärd. Detta efter noggranna och omfattande
studier som så småningom lett till de bokomslag som pryder Jan Guillous välkända
Coq Rouge-serie om den svenske agenten Carl Hamilton och de fyra böckerna om
riddaren Arn Magnusson. Kaj Wistbackas förkärlek för precision och
noggrannhet avspeglas i lägenheten på Rörstrandsgatan nära St Eriksplan i
Stockholm. Här får man lämna föreställningen om konstnärens bohemiska röra
utanför dörren. Ljuset strömmar i ateljén genom ett fönster som vetter mot gatan
och reflekteras mot ett stort, vitt ritbord som är hans främsta arbetsplats. En
vägg bakom ritbordet pryds av illustrationer till Coq Rouge-serien. En bokhylla
full av böcker, som han gjort omslag till, täcker en vägg i ateljén. En
minigolfbana, nej mindre än så, microgolfbana kanske, står framför bokhyllan.
Där kopplar Kaj av emellanåt med några hole-in-ones. När Kaj Wistbacka inte
illustrerar böcker så målar han bilar, eller detaljer av bilar regndroppar på
bilplåt, träd som speglar sig i biltak, bilar som speglar sig i andra bilar,
moln som speglar sig i bilar... Och alla detaljer är avbildade med nästan
fotografisk exakthet. Blev sin egen Kaj Wistback kom till Stockholm 1970
för att stanna en tid. Han är född och uppväxt i Terjärv i Österbotten och
teckning har alltid varit ett av hans stora intressen. Han valde att studera på
Köpmannaläroverkets reklamlinje i Helsingfors och hamnade så småningom på
Stockmanns i Jakobstad som dekoratör. Därifrån tog han steget över till Åhléns i
Stockholm. Då fanns det inte så bra utbildning för tecknare i Finland. Det
var i Sverige alla skolorna fanns, förklarar han. Färden gick vidare till
jobb på en reklambyrå och studier på Beckmans illustrationslinje för att sedan
återvända till Åhléns och NK som illustratör av bland annat förpackningar och
reklam. Efter tre, fyra år som anställd tog han steget fullt ut och startade en
egen reklambyrå och sedan dess har han varit sin egen. Reklamen ersattes så
småningom av bokillustrationer och uppdragen kom från bokförlagen i Sverige. Men
hantverkare som Kaj Wistbacka har idag fått svår konkurrens av datorernas
avancerade rit- och bildbehandlingsprogram. Förlagen väljer ofta datorgjorda och
billigare illustrationer än handgjorda och dyra. Det är mera populärt nu
att använda fotografier som är softade bilder. Naturalistiska bilder anses vara
lite gammalmodiga. I USA har dock trenden börjat svänga tillbaka till
handgjorda oljemålningar, men han har ännu inte märkt någon ljusning i
Sverige. Kaj Wistbacka var något av en föregångare bland illustratörer i
Sverige att använda air-brush, en teknik som har använts flitigt i USA och
Japan. Man sprutar alltså färgen med en särskild spruta i stället för att
använda pensel, och på så får man mjuka övergångar mellan färgytorna. Kaj
använder både pensel och spruta när han målar och han är till stor delar
självlärd i den tekniken. Medaljer omslagsbild Det var av Lars-Erik
Sundberg på Nordstedts som Kaj fick förfrågan om han ville illustrera Guillous
första bok om Carl Hamilton, Coq Rouge. Då var han redan en väletablerad
illustratör. I boken mottar Carl Hamilton Gustav III:s tapperhetsmedalj och Kaj
Wistbacka ansåg att den skulle passa bra som bild på omslaget. Idén
godkändes och blev så uppskattad av Jan Guillou, att den upprepades på alla Coq
Rouge-böcker utom den tionde och sista, En medborgare höjd över varje misstanke,
där ingen medalj delas ut. De flesta av medaljerna som finns på bokomslagen
är utländska och det har krävts en hel del research för att få fram de korrekta
förebilderna. Gustav III:s tapperhetsmedalj finns på armémuseet i Stockholm och
är tämligen lättillgänglig. Svårare var det med medaljen som tilldelades Carl
Hamilton av Palestinska Hederslegionen och som finns på omslaget till boken Den
enda segern. Jan Guillou visste att Yasser Arafat har en sån medalj i sin
ägo och via journalistkontakter fick han me-daljen avfotograferad när Yasser
Arafat var på besök i Tunisien, berättar Kaj. Det är via Jan Guillos egna
kontakter som flera av medaljerna har kunnat spåras. På omslaget till boken
Ingen mans land finns den ryska Sankt Georgsorden och fotot som Kaj hade som
förebild för den var KGB-stämplat när han fick det. På samma omslag finns också
Finlands Vita Ros. Förebilden till den engelska medaljen, Distinguished
Service Order, som illustrerar boken I Hennes Majestäts tjänst, visade sig vara
en för gammal version, men misstaget upptäcktes innan boken gick i tryck och
medaljen fick ritas om efter en nyare upplaga. Samarbetet ledde
vidare Samarbetet mellan Jan Guillou och Kaj Wistbacka ledde vidare och när
Arn-böckerna kom ut var Kaj den självskrivne illustratören. Vi har aldrig
behövt dividera om någonting. Det har visat sig att vi tänker ganska lika när
det gäller illustrationen av hans böcker, säger Kaj. Under arbetets gång har
Kaj haft flitig kontakt med Jan Guillou för att checka med honom och få detaljer
godkända. Det har hänt att han säger: Just så hade jag tänkt mig när jag
har gjort ett förslag. Riddare Arn Magnusson som sänds ut på korståg till
Jerusalem är som alla riddare beväpnad med ett svärd och det är detta svärd som
illustrerar den första boken Vägen till Jerusalem. Svärdet på omslaget ska också
föra tankarna till korset. Problemet var att ingen riktigt visste hur ett
sådant svärd har sett ut och därför blev Kaj tvungen att tillbringa en hel del
tid på biblioteket för att skapa sig en uppfattning om hur det kunde ha sett ut.
Han pusslade ihop olika detaljer och resultatet blev det svärd som finns på
bokens omslag. Illustrationen visades senare för en expert på svärd i
England och han menade att det kunde ha sett ut just så som Kaj hade ritat det.
Senare lät Jan Guillou tillverka ett svärd enligt Kajs modell, så nu finns
svärdet också på riktigt. Sedan dess har Kaj fått förfrågan från olika håll
varifrån han har fått tag på förebilden till Arns svärd. Böckerna om Arn
Magnusson skapade en Arn-boom i Sverige, särskilt i Arns hemtrakter i
Västergötaland. Bland annat har Kaj illustrerat vinetiketter för ett särskilt
Arn-vin som finns i både röd och vit tappning. Går man in på Västergötalands
museums hemsida så ser man att de ordnar speciella Arn-helger med historiska
vandringar i Arns fotspår och även där dyker Kajs teckningar upp. Bilarna
lockar Även om illustrationerna till Guillous böcker är de som fått mest
uppmärksamhet i Sverige, så har Kaj Wistbacka en betydligt större produktion
bakom sig än så. Han har bland annat illustrerat ett flertal deckare och
kriminalromaner samt ungdomsböcker för såväl svenska som amerikanska
författare. När en bok översätts och säljs i Sverige så är det vanligt att
bokförlagen gör ett nytt omslag. På senare tid har han också ägnat sig åt
fantasygenrén i ungdomslitteraturen. Det är vingprydda lejon med
människoansikten, drakar, demoner och dödskallar omgivna av slingrande ornament
som har satt fart på fantasin och penseln. Dekoratör, reklamtecknare,
illustratör nu antyder Kaj Wistbacka att han gärna skulle ägna mer tid åt att
måla egna tavlor. Det är det stora intresset bilarna och den blanka plåten
som lockar. |
|
|