Han ger oss bilden av boken |
Skrivet av Jan Kronholm | |||
2007-01-20 19:38 | |||
Han ger
oss bilden av boken
Kaj Wistbacka är en konstnär som verkligen nått ut till sin publik. Hundratusentals har sett hans verk även om man kanske inte alltid reflekterat över vem som stått bakom dem. Wistbacka, från Terjärv i Österbotten och numera verksam i Stockholm, har nämligen gjort omslagen till en lång rad böcker av kända författare som t.ex. Jan Guillou, James Clavell, Sjövall-Wahlöö, och många andra som går ut i stora upplagor. Kaj Wistbacka vill helst kalla sig illustratör. Han förklarar att han inte arbetar på samma sätt som en fri konstnär eftersom han utför uppdrag för andra. Ändå ger hans bilder ett starkt konstnärligt intryck. Hans sätt att arbeta i akryl med hederliga hantverksmetoder och inte förlita sig på datorernas illustrationsprogram ger originalbilder som tål konstnärlig värdering. Ändå har han varit sparsam med utställningar. När han för ett par år sedan ställde ut sina bilder i konsthallen Artis i Pedersöre i Österbotten var det en rätt unik händelse. I grunden ser han sig som illustratör och inte som utövande konstnär. För den utomstående betraktaren är skillnaden dock inte så väsentlig. Resultatet är påfallande konstnärligt. Wistbackas bilder blev därför också mycket uppskattade under utställningen i Österbotten. Mästare på detaljer För den som läst till exempel Jan Guillous Hamiltonböcker utlöser anblicken av originalen till bokomslagen ett igenkännande. Hela serien med de lättidentifierbara detaljerna, medaljerna, vapnen och annat som förknippas med böckerna bär Wistbackas signatur. - Ofta ligger det en hel del forskning och besök på bibliotek bakom olika detaljer, berättar han. Till omslaget på Den enda segern behövdes en palestinsk orden. Det visade sig att den var ytterst svår att uppbringa, men till slut lyckades Guillou via en journalistkollega i Tunis låna medaljen av självaste Yasser Arafat så att Wistbacka kunde avbilda den. Händelsen illustrerar på ett talande sätt hur noggrann han är som illustratör. Inget lämnas åt slumpen. Detaljerna skall stämma. I Hamiltonserien finns också Finlands vita ros med på ett av bokomslagen. - Redan i ett tidigt skede lovade Guillou mig att jag en dag skulle få illustrera en av hans böcker med den vita rosen och han höll sitt löfte. Den finns med på omslaget till Ingenmansland. Nya Guillouuppdrag Hamilton är sedan några år tillbaka ett avslutat kapitel, men Wistbacka fick också fortsätta med att göra omslagen till Guillous uppmärksammade historiska romanserie där handlingen är förlagd till tiden för korstågen. Samarbetet med Guillou beskriver han som mycket förtroendefullt. - Jan Guillou hör till dem som skriver på sitt manus till sista minuten och förlagen vill ju helst ha omslaget klart innan boken är klar. Omslaget behövs i marknadsföringen. Vi brukar därför träffas och diskutera igenom bokens innehåll i stora drag, men sedan lämnar han helt åt mig att göra omslagsbilden. Bland andra välkända böcker, som Wistbacka gjort omslaget till, kan nämnas James Clavells Shogun och Tai Pan, med flera. Wistbacka säger att han för länge sedan tappat räkningen på alla de böcker han har gjort pärmbilden till, men det bör vid det här laget vara minst tusen. Började som dekoratör Hur kom det sig då att Kaj Wistbacka, uppvuxen i Österbotten, blev en eftertraktad bokillustratör och reklamman med eget företag i Stockholm? - Jag har alltid gillat att göra bilder och efter militärtjänstgöringen sökte jag till köpmannaläroverkets reklamlinje i Helsingfors. Sedan fick jag jobb i Jakobstad som dekoratör på Pedersöre handelslag/Sokos och senare på Stockmanns som etablerade sig med ett varuhus där 1967. I början av sjuttiotalet åkte jag sedan till Stockholm för att praktisera ett par år och på den vägen är det. I Stockholm blev han chef för den interna dekorationen på Åhléns Cityvaruhus. Han blev sedan antagen både till Konstakademin och Beckmans konstskola. Det blev Beckmans eftersom den skolan hade en linje för illustratörer. Efter utbildningen arbetade han deltid på Åhléns reklambyrå och etablerade sig samtidigt också som frilans med eget företag. - Ett viktigt steg var när jag fick göra femtioårslogotypen åt biograf- och filmbolaget Europafilm, en logo som visades upprepade gånger under året på biografer runt om i landet och i tidningsannonser. Det var också nu Wistbacka började arbeta för olika bokförlag som fått upp ögonen för hans förmåga att göra bilder som lätt stannade kvar på näthinnan. Gillar snabba bilar Att Kaj Wistbacka trivs med sitt arbete går inte att ta miste på och att han fått mycket uppskattning för det han åstadkommit gör inte det hela sämre. Men han har också andra intressen. Sportbilar är sedan länge ett specialintresse för honom. Bland hans bilder finns en mycket anslående med en röd Porsche, där man ser björkar och en strand spegla sig i motorhuven. Det är fråga om hans egen Porsche och Heimsjöns strand i barndomens Terjärv. Bilden år något år gammal. Fortfarande rattar han en Porsche, men den nuvarande är inte röd... Trots alla år i Sverige återvänder Kaj Wistbacka och hustrun Karita, som kommer från Jakobstad, varje sommar till Österbotten där de brukar hyra en sommarstuga i Larsmo skärgård. Banden till hemlandet och Österbotten finns alltså kvar trots snart trettio år i Stockholm.
Jan Kronholm Artikel i Andelsbanksnytt 1/2001 Några av Kajs bokillustrationer
|
|||
Senast uppdaterad 2010-04-13 20:50 |